W minioną sobotę przejazd kolejowy stał się miejscem, w którym można otrzymać drugi co do wysokości, rekordowy mandat. Jak go uniknąć? W tym z pewnością mogą pomóc znaki drogowe. I te właśnie przypomnimy w tym materiale.
3
Fot. Cezary Aszkiełowicz / Agencja Wyborcza.pl
Otwórz galerięNa Gazeta.pl
REKLAMA
REKLAMA
Więcej na temat znaków drogowych i zasad ruchu piszemy również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.
REKLAMA
Od 17 września 2022 roku kierujący popełniający wykroczenie na przejeździe kolejowym musi albo lubić ryzyko, albo mieć bezdenny portfel. Powód? To właśnie od tego dnia wjazd na przejazd w sytuacji, w której opuszczanie zapór rozpoczęło się lub nie zakończyło, cały czas miga czerwone światło nadawane przez sygnalizator lub nie ma możliwości kontynuowania jazdy, oznacza 15 punktów karnych i nawet 4 tys. zł mandatu.
Tak, 4 tys. gdy wykroczenie będzie drugim poważnym w ciągu ostatnich dwóch lat! W takim przypadku zadziałają tzw. warunki recydywy drogowej.
Zobacz wideo Ominął opuszczone rogatki i wjechał na przejazd kolejowy. Wszystko to na oczach policjantów z grupy Speed
Przejazd kolejowy i znaki drogowe. To one wyznaczają zasady!
Jak uniknąć powyższych kar? Kierujący powinien znać zasady poruszania się po przejazdach, ale też znaki drogowe, które o nich informują. I o znakach drogowych opowiemy dziś. Wskażemy te, które zostały dedykowane przejazdom, a do tego powiemy jak konkretnie powinien zachować się kierowca po ich minięciu. Pełna lista poniżej.
Znak A-9 "Przejazd kolejowy z zaporami" – w jego przypadku to zapory wyznaczają możliwość wjechania na przejazd. Nie muszą być w pełni zamknięte. Wystarczy że ich opuszczanie rozpoczęło się lub nie zakończyło się w pełni. Wtedy pojazd na przejazd również nie może wjechać!
Znak A-10 "Przejazd kolejowy bez zapór" – w tym przypadku możliwość wjazdu na przejazd wyznacza na ogół czerwony sygnał migający nadawany przez sygnalizator. Gdy ten się świeci, kierowca musi stać i oczekiwać na jego zgaśnięcie. Nawet po zatrzymaniu i rozejrzeniu się nie może przejechać przez torowisko!
Znak B-20 "Stop" – stosuje się go na przejściach, na których nie ma ani zapór, ani sygnalizacji świetlnej. Zobowiązuje kierującego do bezwzględnego zatrzymania (nie zwolnienia, a zatrzymania!). Po zatrzymaniu może on się rozejrzeć i sprawdzić czy nie nadjeżdża pociąg. Gdy będzie miał pewność, że droga jest wolna, może przejechać przez przejazd.
Znak B-32b "Stój, rogatka uszkodzona" i znak B-32c "Stój, sygnalizacja uszkodzona" – informują o tym, że choć przejazd kolejowy jest strzeżony i wyposażony w pełną infrastrukturę ostrzegającą, ta została uszkodzona. Kierujący nie może zatem liczyć na jej wskazania. Przed przejechaniem przez torowisko należy zatem zatrzymać pojazd i upewnić się, że nie nadjeżdża właśnie pojazd szynowy.
Przed przejazdami pojawiają się też tablice uzupełniające informacje
Powyższe cztery znaki drogowe wyznaczają zasady ruchu obowiązujące na przejeździe kolejowym. Na tym jednak oznaczenia stosowane w tych punktach nie kończą się. Stosowane są też znaki, które mają przekazywać informacje dodatkowe. I tu również lista jest dość długa. Poniżej opisujemy ją.
Znak F-6a, który uprzedza ze za skrzyżowaniem, a konkretnie po skręceniu na nim w prawo, znajduje się przejazd kolejowy bez zapór.
Tabliczka wskazująca na bocznicę kolejową lub tor o podobnym charakterze. Ma kształt prostokąta, żółte tło i piktogram przedstawiający parowóz.
Tabliczka T-7 wskazująca na układ torów i drogi na przejeździe kolejowym.
Słupki wskaźnikowe G-1c, G-1b i G-1a informują o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego. Im mniej kresek ma znak G-1, tym bliżej przejazdu znajduje się kierujący.
Znak G-3, czyli krzyż św. Andrzeja z jedną poprzeczką dolną. Informuje o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego jednotorowego. Jednocześnie wskazuje miejsce zatrzymania się przed przejazdem bez zapór lub półzapór w celu ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi szynowemu.
Znak G-4 ma analogiczne znaczenie jak powyżej. Dwie dolne poprzeczki oznaczają jednak przejazd wielotorowy.
Znak G-2 "Sieć pod napięciem" informuje o tym, że nad przejazdem kolejowym zawieszona jest sieć trakcyjna pod napięciem.