Czy znasz każdy znak przed przejazdem kolejowym? Naucz się ich, bo właśnie podwyższono kary

W minioną sobotę przejazd kolejowy stał się miejscem, w którym można otrzymać drugi co do wysokości, rekordowy mandat. Jak go uniknąć? W tym z pewnością mogą pomóc znaki drogowe. I te właśnie przypomnimy w tym materiale.

Więcej na temat znaków drogowych i zasad ruchu piszemy również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Od 17 września 2022 roku kierujący popełniający wykroczenie na przejeździe kolejowym musi albo lubić ryzyko, albo mieć bezdenny portfel. Powód? To właśnie od tego dnia wjazd na przejazd w sytuacji, w której opuszczanie zapór rozpoczęło się lub nie zakończyło, cały czas miga czerwone światło nadawane przez sygnalizator lub nie ma możliwości kontynuowania jazdy, oznacza 15 punktów karnych i nawet 4 tys. zł mandatu.

Tak, 4 tys. gdy wykroczenie będzie drugim poważnym w ciągu ostatnich dwóch lat! W takim przypadku zadziałają tzw. warunki recydywy drogowej.
Zobacz wideo Ominął opuszczone rogatki i wjechał na przejazd kolejowy. Wszystko to na oczach policjantów z grupy Speed

Przejazd kolejowy i znaki drogowe. To one wyznaczają zasady!

Jak uniknąć powyższych kar? Kierujący powinien znać zasady poruszania się po przejazdach, ale też znaki drogowe, które o nich informują. I o znakach drogowych opowiemy dziś. Wskażemy te, które zostały dedykowane przejazdom, a do tego powiemy jak konkretnie powinien zachować się kierowca po ich minięciu. Pełna lista poniżej.

  • Znak A-9 "Przejazd kolejowy z zaporami" – w jego przypadku to zapory wyznaczają możliwość wjechania na przejazd. Nie muszą być w pełni zamknięte. Wystarczy że ich opuszczanie rozpoczęło się lub nie zakończyło się w pełni. Wtedy pojazd na przejazd również nie może wjechać!
Znak A-9
Znak A-9 Znak A-9
  • Znak A-10 "Przejazd kolejowy bez zapór" – w tym przypadku możliwość wjazdu na przejazd wyznacza na ogół czerwony sygnał migający nadawany przez sygnalizator. Gdy ten się świeci, kierowca musi stać i oczekiwać na jego zgaśnięcie. Nawet po zatrzymaniu i rozejrzeniu się nie może przejechać przez torowisko!
Znak A-10
Znak A-10 Znak A-10
  • Znak B-20 "Stop" – stosuje się go na przejściach, na których nie ma ani zapór, ani sygnalizacji świetlnej. Zobowiązuje kierującego do bezwzględnego zatrzymania (nie zwolnienia, a zatrzymania!). Po zatrzymaniu może on się rozejrzeć i sprawdzić czy nie nadjeżdża pociąg. Gdy będzie miał pewność, że droga jest wolna, może przejechać przez przejazd.
Znak B-20
Znak B-20 Znak B-20
  • Znak B-32b "Stój, rogatka uszkodzona" i znak B-32c "Stój, sygnalizacja uszkodzona" – informują o tym, że choć przejazd kolejowy jest strzeżony i wyposażony w pełną infrastrukturę ostrzegającą, ta została uszkodzona. Kierujący nie może zatem liczyć na jej wskazania. Przed przejechaniem przez torowisko należy zatem zatrzymać pojazd i upewnić się, że nie nadjeżdża właśnie pojazd szynowy.
Znak B-32b 'Stój, rogatka uszkodzona' i znak B-32c 'Stój, sygnalizacja uszkodzona'
Znak B-32b 'Stój, rogatka uszkodzona' i znak B-32c 'Stój, sygnalizacja uszkodzona' Policja

Przed przejazdami pojawiają się też tablice uzupełniające informacje

Powyższe cztery znaki drogowe wyznaczają zasady ruchu obowiązujące na przejeździe kolejowym. Na tym jednak oznaczenia stosowane w tych punktach nie kończą się. Stosowane są też znaki, które mają przekazywać informacje dodatkowe. I tu również lista jest dość długa. Poniżej opisujemy ją.

  • Znak F-6a, który uprzedza ze za skrzyżowaniem, a konkretnie po skręceniu na nim w prawo, znajduje się przejazd kolejowy bez zapór.
  • Tabliczka wskazująca na bocznicę kolejową lub tor o podobnym charakterze. Ma kształt prostokąta, żółte tło i piktogram przedstawiający parowóz.
  • Tabliczka T-7 wskazująca na układ torów i drogi na przejeździe kolejowym.
  • Słupki wskaźnikowe G-1c, G-1b i G-1a informują o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego. Im mniej kresek ma znak G-1, tym bliżej przejazdu znajduje się kierujący.
  • Znak G-3, czyli krzyż św. Andrzeja z jedną poprzeczką dolną. Informuje o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego jednotorowego. Jednocześnie wskazuje miejsce zatrzymania się przed przejazdem bez zapór lub półzapór w celu ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi szynowemu.
  • Znak G-4 ma analogiczne znaczenie jak powyżej. Dwie dolne poprzeczki oznaczają jednak przejazd wielotorowy.
  • Znak G-2 "Sieć pod napięciem" informuje o tym, że nad przejazdem kolejowym zawieszona jest sieć trakcyjna pod napięciem.
Więcej o: