Jeszcze więcej odcinkowego pomiaru prędkości. "Trzy razy tyle dróg" [Lokalizacje]

ITD znalazło skuteczną broń na kierowców. Jedno OPP wystawia ponad trzykrotnie więcej mandatów od jednego fotoradaru. Trzykrotnie zwiększona zostanie zatem sieć odcinkowego pomiaru prędkości. Znamy dokładne lokalizacje 430 km nowych odcinków.

O kolejnych sposobach stróżów prawa na kierowców łamiących przepisy, opowiadamy również w serwisie Gazeta.pl.

2,5 tys. zł mandatu za prędkość? To nie wszystko. Już niedługo za zbyt szybka jazdę będzie można dostać nawet 5 tys. zł i 15 punktów karnych. A to cały czas nie koniec programu, który dla kierujących przygotowali rządzący. Bo za kilka tygodni do akcji wkroczy najskuteczniejsza broń na piratów drogowych. Mowa o odcinkowym pomiarze prędkości. Odcinkowy pomiar POTROI się w Polsce!

Zobacz wideo Motocyklista pędził 128 km/h w obszarze zabudowanym. Policjanci przerwali niebezpieczną jazdę

3 tys. mandatów w pół roku. Tak działa OPP

Czy odcinkowy pomiar prędkości jest skuteczny? I to jeszcze jak! A najlepiej pokazują to statystyki opublikowane przez ITD. Pierwszych 6 miesięcy działalności systemu CANARD w roku 2022 zakończyło się wystawieniem 95 tys. mandatów przez OPP. W tym czasie w kraju pracowały 32 rejestratory. To oznacza, że każdy z nich wykonał w sumie 3 tys. zdjęć. W przypadku fotoradarów skuteczność jest zdecydowanie niższa. Na jeden aparat w tym samym okresie roku przypada bowiem już tylko 770 fotek.

Czemu odcinkowy pomiar jest tak skuteczny?

Tak wysoka skuteczność działania odcinkowego pomiaru prędkości wynika z dwóch rzeczy. Po pierwsze specyfiki pomiaru. Ten jest dokonywany na odcinku, a nie w punkcie. Co więcej, został oparty o prędkość średnią. Kamery rejestrują wjazd i wyjazd auta z odcinka testowego. Na tej podstawie wyliczana jest uśredniona szybkość przejazdu. Następnie jest ona zestawiana z ograniczeniem prędkości.

Odcinkowy pomiar prędkości na trasie S8 przez Warszawę
Odcinkowy pomiar prędkości na trasie S8 przez Warszawę Główny Inspektorat Transportu Drogowego

Drugim z aspektów skuteczności OPP są zachowania kierowców. Ci widząc niebieską tablicę i żółtą kamerę hamują, ale przed nią. Za nią przyspieszają powyżej limitu dozwolonego na drodze. Takie zachowanie wynika z prostej pomyłki. Myślą że to nie odcinkowy pomiar prędkości, a fotoradar.

Sieć OPP będzie rozbudowana. Jest 170 km, a będzie 600!

3 tys. mandatów na jedno urządzenie. To rekordowe wyniki. Nie ma się zatem co dziwić, że rządzący postanowili kuć żelazo póki gorące i chcą rozbudować sieć OPP w Polsce. Aktualnie pomiar prędkości odbywa się na zsumowanym dystansie 170 kilometrów. Po rozbudowie odcinków ma być już 600 kilometrów. Trzykrotny wzrost długości OPP przełoży się na dobudowanie aż 39 nowych systemów. Te pojawią się przy drogach do roku 2024. Gdzie konkretnie? Mamy listę gotowych lokalizacji.

  • woj. mazowieckie: Kanie – Otrębusy, DW710
  • woj. mazowieckie: Natolin – Chrzanów Duży – Grodzisk Mazowiecki, DW579
  • woj. mazowieckie: obwodnica Mszczonowa, DK50
  • woj. mazowieckie: obwodnica miasta Białobrzegi, S7
  • woj. łódzkie: Pomorzany – Bociany, A1
  • woj. łódzkie: Dobroń – Pabianice Płn., S14
  • woj. łódzkie: Chocianowicka – Łaskowice, DP1120E
  • woj. łódzkie: Bychlew – Jadwinin, DW485
  • woj. łódzkie: Mokra Prawa, DK70
  • woj. podkarpackie: Nosówka, ul. Dębicka, DP1391
  • woj. podkarpackie: Dukla, Trakt Węgierski, DK19
  • woj. podkarpackie: Nowa Dęba, ul. Ks. Henryka Łagockiego – Korczaka, DK9
  • woj. podkarpackie: Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka, DW835
  • woj. podkarpackie: Nisko, ul. Sandomierska, DK77
  • woj. dolnośląskie: Bierzów – Przylesie, DW403
  • woj. zachodniopomorskie: Piecnik – Nieradz, DK10
  • woj. zachodniopomorskie: Łubianka – Brynka, DW151
  • woj. lubuskie: Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzańskie, DK27
  • woj. lubuskie: Sudoł – Radomia, DK32
  • woj. lubuskie: Chełmsko – Przytocznia, DK24
  • woj. lubuskie: Motylewo – Łupowo, DW132
  • woj. małopolskie: Węzeł Balice – Węzeł Rudno, A4
  • woj. małopolskie: Kęty, ul. Jana III Sobieskiego, droga powiatowa
  • woj. śląskie: Katowice, ul. Braci Reńców, DW902
  • woj. śląskie: Jankowice (ul. Nowa) – Świerklany (ul. Plebiscytowa), DW929
  • woj. śląskie: Gliwice, Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego, DK88
  • woj. śląskie: Zabrze, Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego, DK88
  • woj. opolskie: Kietlice – Kilisino, DW416
  • woj. wielkopolskie: Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica, S11
  • woj. wielkopolskie: Konin MOP Leonia/Kuny do PPO Żdżary, A2
  • woj. lubelskie: Hrubieszów, DW844
  • woj. lubelskie: Gołąb, DW801
  • woj. kujawsko-pomorskie: Rogoźno Zamek – Kłódka, DK16
  • woj. kujawsko-pomorskie: Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek, A1
  • woj. kujawsko-pomorskie: Rycerzewo, DW251
  • woj. pomorskie: Peplin – Swarożyn, A1
  • woj. pomorskie: Borowo ul. Gdańska – Turystyczna, DW211
  • woj. dolnośląskie: Kostomłoty – Kąty Wrocławskie, A4
  • woj. dolnośląskie: Wrocław, Al. Jana III Sobieskiego, droga gminna

Drobna uwaga. Na wykonanie zadania wykonawca (firma Sprint S.A.) dostał dokładnie 70 tygodni. To raz. Co ciekawe, choć CANARD wyznaczył 39 odcinków docelowych, może się okazać, że na części z nich montaż nie będzie możliwy. Kontrole lokalizacji dopiero trwają. Co wtedy? Urządzenia Unicam Velocity3 nie trafią do magazynu, a na jeden z 29 odcinków rezerwowych.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.