Rzeszowski oddział GDDKiA poinformował o rozpoczęciu podróży wielkiej maszyny z Hiszpanii do Polski. Największe elementy TBM (Tunnel Boring Machine) zostaną przetransportowane drogą morską i kołową. Mniejsze części przyjadą wyłącznie drogą lądową.
Więcej ciekawych newsów o inwestycjach drogowych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Załadunek części maszyny TBM rozpoczął się w Noblejas w Hiszpanii, skąd największe części maszyny tj. napęd główny, tarcza skrawająca, zostaną przetransportowane do portu w Santander. Stamtąd przypłyną do Szczecina. Następnie zostaną przeniesione na specjalne barki, którymi dotrą do Opola. Tam, zostaną przeniesione na specjalne platformy, którymi zostaną przetransportowane do Babicy
- poinformowała Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie. Pozostałe elementy, których ciężar umożliwi transport lądowy, zostaną przetransportowane z Noblejas oraz ze Szczecina prosto do Babicy. Wszystkie części składowe maszyny mają dotrzeć na miejsce budowy jeszcze przed końcem tego roku. Drążenie wielkiego tunelu rozpocznie się w 2023 roku.
W kwietniu rozpoczęła się jedna z najtrudniejszych inwestycji drogowych w Polsce. To zaledwie 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Rzeszowem a Babicą. Trudne ukształtowanie terenu wymusza budowę wysokich estakad oraz tunelu wydrążonego 100 metrów pod powierzchnią.
Tunel o długości 2255 metrów będzie składać się z dwóch naw, które zostaną połączone piętnastoma przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Dlatego do budowy tunelu będzie potrzebna maszyna, która wydrąży tunel o odpowiednich parametrach. Maszyna TBM umożliwia mechaniczne drążenie tunelu dzięki tarczy o średnicy 15,2 m.
TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układał jego obudowę. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m sześc. betonu
- dodaje Joanna Rarus z GDDKiA. Droga ekspresowa S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica jest realizowana w systemie "projektuj i buduj". Wykonawcą jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.
Firmy otrzymały już zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i aktualnie prowadzą roboty budowlane. Wartość kontraktu opiewa na ponad 2,2 mld zł. Planowane zakończenie trasy wraz z tunelem nastąpi w 2026 roku.
Realizacja inwestycji pociągnie za sobą budowę węzła Babica sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, dwóch lądowisk dla śmigłowców. Powstanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.
Droga ekspresowa S19 jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Jest to droga łącząca Europę północną i południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i będzie przebiegać przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Odcinek w województwie podkarpackim ma mieć docelowo ok. 169 km.