Pierwsza ze stu. Kierowcy mogą już jeździć nową obwodnicą na północy Polski

Po głośnych zapowiedziach przyszedł czas na pierwszą ukończoną inwestycję z programu 100 obwodnic. Kierowcy właśnie dostali niecałe dwa kilometry obwodnicy Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51.
Udostępniliśmy do ruchu, dwa miesiące przed terminem, niemal 2 km obwodnicy Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51. Jest to pierwsza obwodnica zrealizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, nie tylko w woj. warmińsko-mazurskim, ale także w całej Polsce

- chwali się GDDKiA w oficjalnym komunikacie. To dokładnie 1,76 km na północy Polski. Może liczba kilometrów nie robi wrażenia, ale kierowców na pewno ucieszy, że w końcu oddano pierwszą z zapowiedzianych obwodnic. O nowych drogach w Polsce regularnie piszemy na stronie głównej gazety.pl.

Zobacz wideo 13 tysięcy złotych mandatu i 28 punktów karnych dla motocyklisty

Obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51

Wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Podstawowym celem inwestycji jest poprawa komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa podróżnych i mieszkańców poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze Smolajn

- mówi Dyrekcja. Obwodnica sprawi, że wiele samochodów, zwłaszcza tych ciężarowych, nie będzie już wjeżdżać do miejscowości, a to znacząco poprawi komfort życia wszystkich mieszkańców. Obwodnica poprawi też przepustowość oraz bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego.

Regionalnie to ważna inwestycja dla mieszkańców i kierowców z Warmii i Mazur. Droga krajowa nr 51 w tym rejonie stanowi północny wylot z Olsztyna w kierunku granicy państwa. 

Obwodnice klasy GP

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic, będą drogami klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).

Koszt realizacji Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 został oszacowany na blisko 28 mld zł. GDDKiA utrzymuje, że jego realizacja przebiega zgodnie z planem.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.