Bateria to kluczowy element samochodu elektrycznego. To głównie od niej zależy zasięg i czas ładowania, czyli jedne z najważniejszych parametrów auta elektrycznego. Znacząco wpływa także na jego cenę. Jej zadaniem jest zgromadzenie jak największej ilości energii oraz możliwość jej oddania w krótkim czasie. Przeciętny samochód elektryczny zużywa około 15-20 kWh na 100 kilometrów. Różnice pod względem pojemności baterii w poszczególnych modelach są duże. W mniejszych autach może ona wynosić ok. 30 kWh, a w większych nawet ponad 100 kWh. Jak dużo jest to energii?
Więcej o elektrycznej motoryzacji piszemy na stronie Gazeta.pl
Na początek, aby zwizualizować skalę akumulatorów w samochodach na prąd, porównajmy ich baterię do tych, które na co dzień nosimy w kieszeni. Mowa oczywiście o smartfonach. Pojemność ich baterii wyrażona jest najczęściej w mAh, ale nie ma problemu z przeliczeniem jej na watogodziny. Wystarczy znać tylko napięcie znamionowe.
Oczywiście nie oznacza to, że naładujemy baterie telefonu do pełna ponad 6 tysięcy razy. Przesył prądu wiąże się z pewnymi stratami. Patrząc jednak na ten wynik, można mieć pewność, że ładowanie nawet 4 telefonów podczas jazdy nie wpłynie na zasięg.
W zależności od klasy, lodówki mogą zużywać różne ilości prądu. Te najbardziej oszczędne generują zużycie na poziomie 0,55 kWh na dobę. Te mniej oszczędne około 1,5 kWh. Do porównania znowu wykorzystamy Mustanga Mach-E z baterią o pojemności 75 kWh.
Niektóre samochody elektryczne są wyposażone w gniazdo 230 V, czyli takie standardowe gniazdko, z jakiego korzystamy na co dzień. Jego maksymalna moc nie jest na tyle duża, aby zasilić całe gospodarstwo domowe, ale czy w baterii znajduje się wystarczająco dużo prądu, aby przetrwać jeden dzień?
W elektrycznym Hyundaiu Ioniqu 5 maksymalna pobierana moc z gniazda 230 V wynosi 3,6 kW, a więc sporo. Dla porównania, ze standardowego domowego gniazdka możemy pobierać zazwyczaj do 2,3 kW.
To porównanie pokazuje, jak dużo energii są w stanie zgromadzić akumulatory w pojazdach elektrycznych, ale również jak dużo energii trzeba do tego, aby takie auto napędzać. Oczywiście wszystkie samochody elektryczne odzyskują część energii, ale wciąż potrzeba jej dużo. Jak dużo?
Zakładając, że auto elektryczne będzie przejeżdżało w roku 10 tys. kilometrów i średnio zużywało 18 kWh/100 km, to miesięcznie będzie zużywać ok. 150 kWh. To tyle samo, ile zużyje 4-osobowe gospodarstwo domowe w 25 dni.