Które auta mają najczęściej kręcone liczniki? Mamy listę ryzykownych modeli

Cofanie licznika to jeden z najpopularniejszych procederów związanych ze sprzedażą samochodów używanych. Niektóre modele są bardziej narażone na taki przekręt. Sprawdzamy, jak można wykryć oszustwo lub potwierdzić prawdziwy przebieg.

Cofanie licznika nie jest łatwą i tanią operacją. W szczególności, gdy cały proceder trzeba przeprowadzić przy użyciu profesjonalnych narzędzi. To oznacza, że jest najbardziej opłacalny w przypadku drogich samochodów, na które jest największe zapotrzebowanie.

Więcej ciekawych newsów motoryzacyjnych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Firma carVertical przygotowała listę pojazdów, w których raporty najczęściej ujawniają cofnięty licznik. Najnowsze dane dotyczą polskiego rynku i podsumowują okres od początku roku do sierpnia. Na potrzeby tego rankingu zweryfikowano prawie milion raportu, więc jest to całkiem pokaźna próba polskiego rynku.

Zobacz wideo

Poniższy ranking przedstawia modele, w których najczęściej cofa się liczniki. W poszczególnych kolumnach przedstawiono markę i model pojazdu, a następnie procent wykrytych egzemplarzy z cofniętym licznikiem. Okazuje się, że przebieg najczęściej korygowano w samochodach z lat 2006-2015, czyli w grupie największego zagrożenia są pojazdy mające od 5 do 15 lat.

  1. Audi A8 31.08 proc.
  2. Volkswagen Touareg 25.85 proc.
  3. Ford Mustang 24.41 proc.
  4. Audi A7 24.20 proc.
  5. BMW X5 23.06 proc.
  6. BMW 7 22.60 proc.
  7. Audi A6 22.52 proc.
  8. BMW X6 22.36 proc.
  9. Audi Q7 21.99 proc.
  10. Volkswagen Sharan 21.77 proc.
  11. BMW Serii 6 20.76 proc.
  12. Volkswagen CC 20.32 proc.
  13. Volkswagen Jetta 20.04 proc.
  14. Audi A5 19.95 proc.
  15. Volkswagen Passat 19.75 proc.
  16. Opel Insignia 19.44 proc.
  17. Porsche Cayenne 19.27 proc.
  18. BMW 5 18.01 proc.
  19. Audi Q5 17.87 proc.
  20. Audi A4 17.75 proc.

W których krajach najczęściej cofa się liczniki? Polska nie jest najgorsza

Jak wynika z raportów CarVertical, Polska nie jest liderem w procederze cofania liczników. Tego typu oszustwa są praktykowane na całym świecie, a coraz częściej liczniki są cofane jeszcze przed sprowadzeniem samochodu do Polski.

Od momentu wprowadzenia bazy historiapojazdu.gov.pl rynek zaczął się normować w tej kwestii, choć jeszcze bardzo daleka droga do pełnej transparentności. Według rankingu CarVertical najmniej skorygowanych samochodów jest w Belgii. W ogólnej liczbie raportów auta z cofniętym licznikiem mają tylko 9 proc. udziału. Poniżej 10 proc. wyniku są jeszcze (9,55 proc.) i Francja (9,60 proc.). Polska z wynikiem 11,98% zajmuje miejsce gdzieś w środku stawki. Najgorzej sprawa wygląda w Estonii (18,24 proc.), Rumunii (19,60 proc.) i na Łotwie (23,62 proc.).

Jak się cofa licznik w nowych samochodach?

W nowych samochodach proces cofania licznika odbywa się komputerowo poprzez ingerencję w sterownik liczników. Zmiany są najczęściej wykrywane przy zestawianiu danych z licznika z historią serwisową. Przykładem jest np. ujawnienie dokumentacji wymiany oleju przy przebiegu wyższym niż wskazuje licznik w samochodzie. Nie jest to jedyny sposób na zdemaskowanie oszustwa.

Jedną ze skutecznych metod jest odczytanie danych o występujących usterkach, które komputer pokładowy przypisuje zwykle do konkretnego przebiegu. Wykasowanie całej historii błędów czyści te dane, ale samo w sobie jest już podejrzane. Należy wiedzieć, że dane o przebiegu zapisują się zwykle w więcej niż tylko jednym sterowniku. Oznacza to, że nadal są zapisane w pamięci sterownika liczników, skrzyni biegów, sterownika modułu komfortu i wielu innych.

Oszuści o tym wiedzą, ale czyszczenie pamięci wszystkich sterowników jest czasami trudne i kosztowne. Dzięki temu w wielu przypadkach udaje się wykryć cofnięty licznik.

Więcej o:
Copyright © Agora SA