Cofanie licznika nie jest łatwą i tanią operacją. W szczególności, gdy cały proceder trzeba przeprowadzić przy użyciu profesjonalnych narzędzi. To oznacza, że jest najbardziej opłacalny w przypadku drogich samochodów, na które jest największe zapotrzebowanie.
Więcej ciekawych newsów motoryzacyjnych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Firma carVertical przygotowała listę pojazdów, w których raporty najczęściej ujawniają cofnięty licznik. Najnowsze dane dotyczą polskiego rynku i podsumowują okres od początku roku do sierpnia. Na potrzeby tego rankingu zweryfikowano prawie milion raportu, więc jest to całkiem pokaźna próba polskiego rynku.
Poniższy ranking przedstawia modele, w których najczęściej cofa się liczniki. W poszczególnych kolumnach przedstawiono markę i model pojazdu, a następnie procent wykrytych egzemplarzy z cofniętym licznikiem. Okazuje się, że przebieg najczęściej korygowano w samochodach z lat 2006-2015, czyli w grupie największego zagrożenia są pojazdy mające od 5 do 15 lat.
Jak wynika z raportów CarVertical, Polska nie jest liderem w procederze cofania liczników. Tego typu oszustwa są praktykowane na całym świecie, a coraz częściej liczniki są cofane jeszcze przed sprowadzeniem samochodu do Polski.
Od momentu wprowadzenia bazy historiapojazdu.gov.pl rynek zaczął się normować w tej kwestii, choć jeszcze bardzo daleka droga do pełnej transparentności. Według rankingu CarVertical najmniej skorygowanych samochodów jest w Belgii. W ogólnej liczbie raportów auta z cofniętym licznikiem mają tylko 9 proc. udziału. Poniżej 10 proc. wyniku są jeszcze (9,55 proc.) i Francja (9,60 proc.). Polska z wynikiem 11,98% zajmuje miejsce gdzieś w środku stawki. Najgorzej sprawa wygląda w Estonii (18,24 proc.), Rumunii (19,60 proc.) i na Łotwie (23,62 proc.).
W nowych samochodach proces cofania licznika odbywa się komputerowo poprzez ingerencję w sterownik liczników. Zmiany są najczęściej wykrywane przy zestawianiu danych z licznika z historią serwisową. Przykładem jest np. ujawnienie dokumentacji wymiany oleju przy przebiegu wyższym niż wskazuje licznik w samochodzie. Nie jest to jedyny sposób na zdemaskowanie oszustwa.
Jedną ze skutecznych metod jest odczytanie danych o występujących usterkach, które komputer pokładowy przypisuje zwykle do konkretnego przebiegu. Wykasowanie całej historii błędów czyści te dane, ale samo w sobie jest już podejrzane. Należy wiedzieć, że dane o przebiegu zapisują się zwykle w więcej niż tylko jednym sterowniku. Oznacza to, że nadal są zapisane w pamięci sterownika liczników, skrzyni biegów, sterownika modułu komfortu i wielu innych.
Oszuści o tym wiedzą, ale czyszczenie pamięci wszystkich sterowników jest czasami trudne i kosztowne. Dzięki temu w wielu przypadkach udaje się wykryć cofnięty licznik.