Jak się nauczyć jeździć po rondzie? Zawsze postępuj według reguły O.S.M.

Rondo jest intuicyjnym sposobem łączenia dróg. Intuicyjnym nie oznacza jednak, że łatwym dla każdego. Dlatego dziś przypomnimy trzy główne zasady jazdy po skrzyżowaniu o ruchu okrężnym. Pamiętaj o O.S.M. To obserwacja, sygnalizacja, manewr.

O technice jazdy wspominamy również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Popularność rond wynika z działania prostego czynnika. Zdaniem drogowców nie tylko usprawniają ruch, ale też okazują się mniej kolizyjne. I choć w tym stwierdzeniu może być dużo racji, warto pamiętać o tym, że dla wielu kierowców jazda po skrzyżowaniu o ruchu okrężnym pomimo posiadanego prawa jazdy, jest czarną magią. A to sprawia, że na scenie pojawiają się trzy litery – O.S.M., czyli obserwacja, sygnalizacja, manewr.

Zobacz wideo Autobus pełen pasażerów jechał bez jednej opony. Kierowca był zdziwiony powodem policyjnej kontroli

Na początek O., czyli obserwacja!

Podstawą w tym przypadku jest oczywiście obserwacja. Zarówno przed wjazdem na rondo, jak i podczas poruszania się po nim patrz w lusterka i rozglądaj się. Rozglądaj się, bo lusterka mają martwe pole. A jako że to w sposób szczególny działa podczas jazdy po łuku, patrząc wyłącznie w lusterka nie będziesz miał pełnego oglądu sytuacji dookoła auta.

Obserwacja sprawi, że dowiesz się ile pojazdów porusza się obok ciebie, z jaką prędkością jadą oraz jakie zamiary mają ich kierowcy. Dzięki temu dobierzesz zarówno manewry, jak i prędkość do warunków jazdy. Poza tym będziesz wiedział jak np. układają się linie na rondzie – czy zezwalają na zmianę pasa ruchu lub czy rondo nie jest turbinowe z pasami sprowadzającymi.

Zaobserwujesz? To sygnalizuj i dopiero wykonaj manewr

Kolejnym punktem jest sygnalizacja. Zawsze sygnalizuj manewry na rondzie. A musisz to zrobić w trzech podstawowych przypadkach. Po pierwsze poprzez wrzucenie kierunkowskazu prawego przed wjechaniem na rondo, gdy masz zamiar zjechać ze skrzyżowania pierwszym zjazdem. Po drugie wtedy, gdy masz zamiar zmienić pas ruchu w czasie jazdy po rondzie, a linie namalowane na jezdni pozwalają na to. Po trzecie podstawą jest sygnalizowanie zjazdu ze skrzyżowania – migacz musisz włączyć na wysokości zjazdu poprzedzającego ten, którym chcesz zjechać.

Po dokładnym zaobserwowaniu sytuacji drogowej i zasygnalizowaniu manewru, możesz go spokojnie wykonać. Nie będziesz musiał obawiać się kolizji z innym pojazdem czy stworzenia jakiegokolwiek innego zagrożenia. W tym punkcie mamy tak naprawdę jeszcze tylko jedną radę. A ta dotyczy... zajęcia właściwego pasa ruchu. Nie objeżdżaj ronda prawym pasem. Takie zachowanie jest niebezpieczne i niepotrzebnie tamuje ruch. Jedziesz w prawo lub prosto, zajmij pas prawy. Jedziesz prosto, w lewo lub zawracasz, zajmij pas lewy.

Mandat na rondzie. Ile wynosi?

No dobrze, na koniec została jeszcze jedna kwestia. Załóżmy że nie zastosujesz się do powyższych zasad. I załóżmy że wykroczenie zauważy policja. Jaki mandat grozi za niewłaściwe zachowanie na rondzie? Nieodpowiednie ustawienie pojazdu na jezdni przed skręceniem oznacza grzywnę o wartości 150 zł. Przekroczenie linii pojedynczej ciągłej to 100 zł kary i 1 punkt karnych, podczas gdy spowodowanie kolizji – pomijając utratę zniżek na OC – uszczupli portfel o co najmniej 1020 zł i sprawi, że twoje konto CEP wzbogaci się o 6 punktów karnych.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.