Jakie są rodzaje hybryd? Miękka, twarda, pełna - wyjaśniamy różnice

Samochody hybrydowe są obecne na rynku już od przeszło 20 lat. Po premierze pierwszej Toyoty Prius w 1997 roku, pozostali producenci powoli, ale sukcesywnie wprowadzali do swoich ofert pojazdy z tego typu napędem. Jednak hybryda hybrydzie nierówna. Jakie są ich rodzaje i czym się od siebie różnią?

Jak sama nazwa wskazuje, samochody hybrydowe wyposażone są w układy napędowe zasilane silnikiem spalinowym i towarzyszącą mu jednostką elektryczną. Zależnie od rodzaju, układ ten może się diametralnie różnić. Można jednak podzielić je na trzy podgrupy:

1. Hybrydy miękkie (mHEV/mild hybrid)
2. Pełne hybrydy (HEV/full hybrid)
3. Hybrydy typu plug-in (PHEV)

Naklejka rejestracyjnaKoniec naklejki rejestracyjnej. Kto będzie musiał się jej pozbyć i jaki mandat mu grozi

Miękka hybryda mHEV

Co prawda, pojazdy mHEV nazywane są hybrydami, jednak ich działanie odbiega delikatnie od klasycznego ujęcia tego typu układu. Silnik elektryczny jest raczej połączeniem alternatora i rozrusznika. Zasilany jest wprost z instalacji elektrycznej samochodu, której akumulator ładowany jest podczas jazdy - wszystko dzięki rekuperacji (miękkie hybrydy odzyskują energię pochodzącą z hamowania).

Jazda na samej jednostce elektrycznej jest niemożliwa - stanowi raczej pewnego rodzaju doładowanie. Odczuć można to zwłaszcza przy starcie i przyśpieszaniu, gdy silnik spalinowy otrzymuje dodatkowego "kopa", przez co nie jest tak obciążony.

Pojazdy mHEV sprawdzą się zwłaszcza w mieście. Tutaj również jego działanie można najbardziej docenić - przełoży się ono na niższe spalanie. Różnica jednak nie będzie kolosalna, a raczej symboliczna.

Pełna, klasyczna hybryda HEV/FHEV

To najczęściej spotykany wariant. W tym przypadku silnik elektryczny również pełni funkcję wspomagającą, jednak w znacznie większym stopniu. Jest on także zdecydowanie mocniejszy, pozwalając tym samym na bardziej dynamiczną jazdę i większe oszczędności.

Dodatkowo, przy niższych prędkościach możliwa jest jazda wyłącznie z wykorzystaniem jednostki elektrycznej, jednak ze względu na małą ilość energii gromadzonej w osobnym już akumulatorze, dystanse te są symboliczne (maksymalnie w granicach jednego kilometra). O tym, która jednostka napędza pojazd, decyduje komputer pokładowy.

Po raz kolejny wybór klasycznej hybrydy będzie uzasadniony zwłaszcza w przypadku poruszania się po mieście. Przy dłuższych trasach aż tak nie odczujemy zalet napędu. Jeżeli chodzi o oszczędność, tutaj widoczny będzie wpływ silnika elektrycznego na finalny wynik.

Hybrydy plug-in PHEV

Samochody z układem plug-in można określić mianem kompromisu pomiędzy "elektrykami" a autami z silnikami spalinowymi. Silnik o dużej mocy jest zasilany osobnym, wysokonapięciowym akumulatorem ładowanym z gniazdka. Mniejsze niż w samochodach elektrycznych baterie ładują się także krócej.

Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca może wybrać czy chce korzystać z silnika spalinowego, czy jednostki elektrycznej. Ta druga zapewnia zasięg na poziomie kilkudziesięciu kilometrów. Sprawdzi się zwłaszcza na krótszych trasach, gdzie jednostka spalinowa byłaby po prostu nieekonomiczna.

Więcej o: