Jakie są rodzaje hybryd? Miękka, twarda, pełna - wyjaśniamy różnice

Samochody hybrydowe są obecne na rynku już od przeszło 20 lat. Po premierze pierwszej Toyoty Prius w 1997 roku, pozostali producenci powoli, ale sukcesywnie wprowadzali do swoich ofert pojazdy z tego typu napędem. Jednak hybryda hybrydzie nierówna. Jakie są ich rodzaje i czym się od siebie różnią?

Jak sama nazwa wskazuje, samochody hybrydowe wyposażone są w układy napędowe zasilane silnikiem spalinowym i towarzyszącą mu jednostką elektryczną. Zależnie od rodzaju, układ ten może się diametralnie różnić. Można jednak podzielić je na trzy podgrupy:

1. Hybrydy miękkie (mHEV/mild hybrid)
2. Pełne hybrydy (HEV/full hybrid)
3. Hybrydy typu plug-in (PHEV)

Miękka hybryda mHEV

Co prawda, pojazdy mHEV nazywane są hybrydami, jednak ich działanie odbiega delikatnie od klasycznego ujęcia tego typu układu. Silnik elektryczny jest raczej połączeniem alternatora i rozrusznika. Zasilany jest wprost z instalacji elektrycznej samochodu, której akumulator ładowany jest podczas jazdy - wszystko dzięki rekuperacji (miękkie hybrydy odzyskują energię pochodzącą z hamowania).

Jazda na samej jednostce elektrycznej jest niemożliwa - stanowi raczej pewnego rodzaju doładowanie. Odczuć można to zwłaszcza przy starcie i przyśpieszaniu, gdy silnik spalinowy otrzymuje dodatkowego "kopa", przez co nie jest tak obciążony.

Pojazdy mHEV sprawdzą się zwłaszcza w mieście. Tutaj również jego działanie można najbardziej docenić - przełoży się ono na niższe spalanie. Różnica jednak nie będzie kolosalna, a raczej symboliczna.

Pełna, klasyczna hybryda HEV/FHEV

To najczęściej spotykany wariant. W tym przypadku silnik elektryczny również pełni funkcję wspomagającą, jednak w znacznie większym stopniu. Jest on także zdecydowanie mocniejszy, pozwalając tym samym na bardziej dynamiczną jazdę i większe oszczędności.

Dodatkowo, przy niższych prędkościach możliwa jest jazda wyłącznie z wykorzystaniem jednostki elektrycznej, jednak ze względu na małą ilość energii gromadzonej w osobnym już akumulatorze, dystanse te są symboliczne (maksymalnie w granicach jednego kilometra). O tym, która jednostka napędza pojazd, decyduje komputer pokładowy.

Po raz kolejny wybór klasycznej hybrydy będzie uzasadniony zwłaszcza w przypadku poruszania się po mieście. Przy dłuższych trasach aż tak nie odczujemy zalet napędu. Jeżeli chodzi o oszczędność, tutaj widoczny będzie wpływ silnika elektrycznego na finalny wynik.

Hybrydy plug-in PHEV

Samochody z układem plug-in można określić mianem kompromisu pomiędzy "elektrykami" a autami z silnikami spalinowymi. Silnik o dużej mocy jest zasilany osobnym, wysokonapięciowym akumulatorem ładowanym z gniazdka. Mniejsze niż w samochodach elektrycznych baterie ładują się także krócej.

Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca może wybrać czy chce korzystać z silnika spalinowego, czy jednostki elektrycznej. Ta druga zapewnia zasięg na poziomie kilkudziesięciu kilometrów. Sprawdzi się zwłaszcza na krótszych trasach, gdzie jednostka spalinowa byłaby po prostu nieekonomiczna.

Więcej o: