Zadaniem filtra jest oczyszczanie powietrza dopływającego do silnika z pyłów i drobnych cząstek. Cząstki zanieczyszczeń, jakimi są zarówno sadza, oraz dymy przemysłowe, jak i bakterie, czy kurz uliczny, są zatrzymywane przez specjalny, porowaty materiał. Materiał ten, ze względu na różne warunki pracy musi być odporny na pracę w wysokiej temperaturze, a także na zawilgocenie wodą. Ponadto filtry powietrza redukują szumy powstające przy zasysaniu powietrza przez silnik, co poprawia komfort akustyczny. Jednak części te, w przypadku nieprawidłowego funkcjonowania (zapchanie bibuły filtracyjnej), mogą powodować większe zużycie paliwa i wywoływać spadek mocy silnika.
Więcej porad dla kierowców znajdziesz na stronie głównej gazety.pl.
Filtr znajduje się na początku układu dolotowego powietrza. Jego zadaniem jest dostarczenie do silnika odpowiedniej ilości oczyszczonego powietrza, które jest podstawą do stworzenia mieszanki spalanej w cylindrze. Ma on więc bezpośredni wpływ na ilość czynnika dostającego się do układu. Jeśli filtr jest zatkany, do silnika dostanie się mniej powietrza, co zakłóci proces spalania. Równocześnie wszelkie zanieczyszczenia, które powodują zmniejszenie przepustowości filtra, powodują też wadliwy odczyt danych wysyłanych przez przepływomierz. To zaś zaowocuje dostarczeniem do jednostki sterującej jej pracą błędnych danych, a co za tym idzie -większe spalanie oraz spadek mocy. W sytuacji ekstremalnej jednostka sterująca układem zasilania może dać nawet sygnał o konieczności pracy silnika w trybie awaryjnym, a to pociągnie za sobą dodatkowe koszty diagnostyki układu.
Stąd też warto przestrzegać zasad wymiany filtra zgodnie z zalecaniami producenta (zazwyczaj co 20-40 tys km), ale należy też pamiętać, że eksploatacja samochodu po drogach gruntowych lub częste przejeżdżanie w pobliżu budów mogą znacznie skrócić ten czas. W chwili gdy przejeżdżamy rocznie mniej kilometrów, warto wymieniać filtr raz w roku ze względu na higroskopijność warstwy filtracyjnej i odkształcenia filtra.
Zapewne wielu czytelników słyszało o „mokrych filtrach powietrza". „Filtry mokre" zbudowane były z kilku warstw metalowej siatki pokrytej specjalnym olejem, a proces filtracji polegał na przyklejaniu się cząsteczek zanieczyszczeń, zawartych w przepływającym powietrzu, do siatki pokrytej olejem. Obecnie nie są one już stosowane.
Obecnie, producenci korzystają już tylko z suchych filtrów powietrza. Różnice pomiędzy poszczególnymi filtrami wynika obecnie z materiałów z jakich zbudowany jest wkład filtracyjny (wykonane z materiałów sztucznych i naturalnych), oraz z jakości zabudowy całego filtra.
Filtr nie składa się jedynie z bibuły filtracyjnej. Najważniejsze elementy filtra to:
Każdy z tych elementów musi zostać poddany dokładnym sprawdzeniom i badaniom przedprodukcyjnym. W dużych firmach zajmujących się produkcją filtrów, ich konstrukcja jest optymalizowana poprzez:
Idealne dopasowanie i doskonała szczelność połączenia- dzięki zastosowaniu uszczelki z unikatowej mieszanki.
Ochrona przed siłami zginającymi próbującymi wessać go do silnika - dzięki specjalnie wykonanym strużkom klejowym i/lub siatce metalowej.
Zapobiega spadkowi mocy silnika i zmniejsza zużycia paliwa- dzięki zastosowaniu nowoczesnego materiału filtrującego o sprawności sięgającej 99,9 proc. (wykorzystanie specjalnego papieru filtracyjnego lub włókniny, zgodnie z wymogami producenta przy wyposażeniu fabrycznym).
Wielokrotnie podkreślamy, że ogromne znaczenie ma fakt prawidłowego montażu produktów. Wykonanie tego niefachowo i niedbale, oraz bez prawidłowej oceny jakości technicznej współpracujących elementów, może spowodować nie tylko szybsze zniszczenie części, ale także uszkodzenie innych podzespołów. Stąd też wymianę warto zlecić autoryzowanym serwisom, których pracownicy mają odpowiednie kwalifikacje.
Ponieważ jednak wymiana filtra nie wymaga żadnych umiejętności warsztatowych, a jedynie dbałości o należyte skręcenie elementów, wiele osób samodzielnie zmienia filtr.
Warto w tym wypadku pamiętać o kilku zasadach:
Taki poprawny montaż zapewni, że samochód będzie miał odpowiednią dynamikę, a zużycie paliwa będzie w optymalnym zakresie.