S52 POK, czyli długo wyczekiwana inwestycja drogowa dla mieszkańców Krakowa i podróżujących do Zakopanego, która ma domknąć Obwodnicę stolicy Małopolski, ma już jeden z dwóch tuneli w Batowicach. Aktualnie z przekopu o długości blisko 500 m usuwane są resztki materiału ziemnego, a w środku wykonywane prace izolacyjne sklepienia i ścian bocznych. W tym samym czasie zasypywane są też stropy i ściany boczne.
Mocno zaawansowane są też prace nad tunelem pod rzeką Prądnik i ul. Krakowskie Przedmieście w Zielonkach, o długości 653 m. Aktualnie wykonywane są tam ściany szczelinowe i strop. W sezonie wakacyjnym planowane jest tu rozpoczęcie wykopu podstropowego, od strony wschodniej. Obiekt ma ukończone w 90 proc. ściany szczelinowe.
Więcej informacji o budowie dróg znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Prace wykończeniowe trwają już na innych pracochłonnych obiektach inżynieryjnych trasy S52, m.in. wiadukcie w ciągu ul. B4 w Węgrzcach, wiadukcie nad linią kolejową w Batowicach oraz na najdłuższym moście na tej inwestycji w Bosutowie (560 m długości) – przebiega nad suchym zbiornikiem i ul. Krakowską.
Ogólnie na Północnej Obwodnicy Krakowa powstanie 27 obiektów inżynieryjnych i 4 km murów oporowych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ocenia, że średnie zaawansowanie wszystkich robót wynosi 45 proc., natomiast zaawansowanie robót mostowych to już prawie 61 procent. Trasa S52 ma być ukończona w pierwszej połowie lipca 2023 roku.
S52 POK zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z S7 i w ten sposób domknięta zostanie IV obwodnica Krakowa. Ciąg obwodnic połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK 79, DK 94, S7). Usprawni to przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto.
Obwodnica przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta – drogą DK79. Według prognoz drogowców już w roku 2025 ruch przekroczy tu średnio 30 tys. pojazdów na dobę.
Północna Obwodnica Krakowa jest drogą ekspresową o długości zaledwie 12,5 km, ale strategicznym znaczeniu dla ruchu tranzytowego i samego Krakowa. W związku z tym trasa S52, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła), będzie miała po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Powstaną tunele pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o dł. 496 m oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa (dł. 95 m).
Na trasie zaplanowano aż cztery węzły: