Wreszcie jest. Ford F-150 Raptor w ekstremalnej odmianie R

Ford nie krył, że model F-150 Raptor nie jest ostateczną wersją tego pojazdu. Niedawno zaprezentował wersję R, która jest na szczycie łańcucha ewolucji tego samochodu.

Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl

Raptor dla Forda jest tym czym AMG dla Mercedesa czy M dla BMW, ale dla pojazdów terenowych. Znamy już trzech przedstawicieli noszących miano Raptor: F-150, Bronco i Ranger. Teraz dołącza ekstremalna wersja tego pierwszego – F-150 Raptor R.

Zobacz wideo Ford Mustang Mach 1 wciąż potrafi być szalony, ale nie bryka już jak nieokiełznany kucyk

Raptor R jest większy i najszybszy z dotychczas stworzonych Raptorów (przynajmniej tych fabrycznych, a nie tych od Hennessey). Sercem Raptora R jest nowy 5,2-litrowy doładowany silnik V8, który generuje 700 KM i 868 Nm momentu obrotowego. Ford Performance skorzystał z najmocniejszego silnika w swojej ofercie, wcześniej znanego z Mustanga Shelby GT500, optymalizując go pod kątem osiągów terenowych na poziomie Raptora.

Ford Performance zmienił charakterystykę doładowania silnika V8 i zainstalował nowe koło pasowe, aby zoptymalizować jego moc pod kątem wykorzystania w jeździe terenowej, zwiększając tym samym moment obrotowy w niskim i średnim zakresie obrotów. Zmiany te mają pomóc podczas szybkiej jazdy w terenie.

Inne zmiany jakie wprowadził Ford to zmodernizowane kolektory wydechowe oryginalnego silnika, zastępując je odlewem ze stali nierdzewnej. Zastosowano też unikatową chłodnicę oleju i głębszą miskę olejową, która pozwala na agresywne pokonywanie stromych wzniesień, utrzymując olej silnikowy w niskiej temperaturze. Zastosowano również wlot powietrza o większym przekroju i stożkowy filtr powietrza o większym przepływie i o mniejszych oporach przepływu.

Raptora R wyposażono w 10-biegową przekładnię SelectShift. Zastosowano także nową oś przednią z bardziej wytrzymałym odlewem korpusu mechanizmu różnicowego i aluminiowym ożebrowaniem osłony nośnej. By poradzić sobie z większym momentem obrotowym układu napędowego zastosowano też aluminiowy wał napędowy o większej średnicy.

Jednak Raptor to nie tylko silnik i układ napędowy. To również zawieszenie. W tylnym pięciodrążkowym zawieszeniu zastosowano bardzo długie drążki wzdłużne, aby lepiej kontrolować pozycję osi w trudnym terenie, drążek Panharda i 24-calowe sprężyny śrubowe, a wszystko to zestrojono pod kątem stabilności podczas pokonywania wymagającego terenu z dużą prędkością. Oczywiście na pokładzie znalazły się również amortyzatory FOX Live Valve. Elektronicznie sterowane amortyzatory wykorzystują czujniki położenia zawieszenia, a także inne czujniki do niezależnego monitorowania warunków terenowych setki razy na sekundę, dostosowując parametry tłumienia w zawieszeniu. Skok kół wynoszący 330 mm z przodu i 358 mm z tyłu daje Raptorowi R zdolność do przedzierania się przez piasek i kamienie.

Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost 155 KMOpinie Moto.pl: Jeszcze przeprosimy Forda Focusa i jego kolegów z segmentu C

Co się tyczy stylistyki, to Raptor R ma wyżej uniesioną centralna część maski. Do tego oczywiście jest duży napis FORD na grillu. Wśród wyróżniających modele Ford Performance akcentów w kolorze Code Orange znalazły się emblematy „R" na wlocie powietrza, na wylotach wentylacyjnych na masce silnika i na klapie tylnej skrzyni ładunkowej. Specjalny projekt graficzny umieszczony na tylnych błotnikach przedstawia surową, spękaną pustynną ziemię, wzmacniając związek ze środowiskiem, do którego Raptor R został stworzony.

F-150 Raptor R będzie dostępny w ośmiu opcjach kolorystycznych, w tym z nowymi kolorami nadwozia Avalanche i Azure Gray Tri-Coat wprowadzonymi po raz pierwszy w linii Raptor.

Wewnątrz znalazły się standardowe, czarne fotele Recaro, które zostały obite skórą i Alcantarą. Prawdziwe włókno węglowe zdobi podszybie na panelu drzwi, pokrywę schowka i górne części deski rozdzielczej. Wykorzystano materiał o trójosiowym splocie, aby symbolicznie oddać połączenie osiągów, wytrzymałości i niezawodności Raptora R.

O łączność dba standardowy 12-calowy ekran dotykowy systemu SYNC 4, kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. Raptor R korzysta również z możliwości bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania Ford Power-Up.

Zamówienia na F-150 Raptor R już ruszyły, a produkcja rozpocznie się pod koniec 2022 roku w Dearborn Truck Plant.

Więcej o: