Aeroakustyka: mniejszy hałas to wyższy komfort. Dlatego nie czujemy grozy

Czy zdajecie sobie sprawę, że szum huraganu wiejącego z prędkością 120 km/h i obawy ludzi patrzących na te spustoszenia, to dla kierowcy norma? Przecież jazda samochodem z prędkością 120 km/h to to samo. Zatem dlaczego nie czujemy grozy

Przeanalizowaliśmy wersję Premium – Mercedesa klasy S – gdyż jest ona kwintesencją prac nad akustyką.

Aby ograniczyć hałas o wysokiej częstotliwości zmodyfikowano uszczelki wokół okien oraz klamek drzwi. Nowo opracowane lusterka zewnętrzne i dostosowany do nich kształt słupka A zapewniają efektywne odprowadzanie wody, a jednocześnie chronią przed załamaniem strumienia powietrza i generowaniem niepożądanych dźwięków, które mogłyby przedostać się do kabiny. Optymalizacji aeroakustycznej poddano także architekturę dachu oraz konstrukcję szyberdachu.

Najwięcej uwagi poświęcono odpowiedniemu wytłumieniu dźwięków z komory silnikowej i szumu spod kół. Więcej ciekawostek ze świata motoryzacji znajdziesz na stronie głównej gazety.pl.

Zobacz wideo Oferuje wszystko, co ma najlepszego w ofercie Mercedes-Benz, a jego środek wręcz szokuje. Jakie niespodzianki skrywa Maybach?

Poszerzenie wytłumienia ściany grodziowej, sięgającego do przednich słupków, dodatkowe uszczelnienia formowane metodą wtryskową, izolacja tunelu środkowego oraz osłony silnika z tworzywa sztucznego pozwoliły na uzyskanie dyskretnego dźwięku pracy układu napędowego. Podczas projektowania wygłuszenia wzięto pod uwagę różną masę oraz charakterystykę brzmienia poszczególnych wersji.

Hałas tylnych opon o wysokiej częstotliwości został skutecznie zredukowany dzięki izolacji rozciągającej się od podstawy fotela do ściany grodziowej i tylnej półki. Przepływ powietrza w jej obrębie umożliwia niezbędną wentylację; jednocześnie ograniczono przedostawanie się dźwięków do kabiny. Tekstylne osłony podwozia i nadkoli w dużym stopniu absorbują szum opon.

Wkład w aktywne bezpieczeństwo: eliminacja zabrudzeń

Kolejną dyscypliną aerodynamiki jest zapobieganie osadzaniu się brudu. Szyby, lampy i szkła zewnętrznych lusterek są nieustannie narażone na zabrudzenia, czy to z powodu pogody, czy mijanych pojazdów. Utrzymywanie ich w czystości w każdych warunkach sprzyja aktywnemu bezpieczeństwu.

W tunelu aerodynamicznym specjaliści optymalizują elementy karoserii z pomocą fluoroscencyjnej cieczy. Sprawia ona, że wszelkie zabrudzenia są natychmiast widoczne. Celem projektantów jest poprowadzenie wody w taki sposób, by boczne szyby i lusterka pozostały czyste.

Osiąga się to przez odpowiednie wyprofilowanie słupka A oraz kształt lusterek bocznych, wyprofilowanie uszczelek i ram okiennych, a w przypadku szyb bezramkowych - listew ozdobnych. W rezultacie na karoserii brud gromadzi się z znacznie mniejszym stopniu. Na szybach i lusterkach nie pojawia się mgiełka czy strugi wody, lecz jedynie pojedyncze krople.

O jakości tych prac doskonale przekonają się jadący nawet najtańszym Mercedesem, czy Audi i najdroższym modelem Dacii.

Więcej o: