Abarth, czyli kolec Skorpiona. Na wskroś włoska marka założona przez... Austriaka

Abarth to firma która ma włoski temperament południowca. To firma która rozpala zmysły każdego motomaniaka. To firma... założona przez Austriaka.

Tylko prawdziwi miłośnicy motoryzacji wiedzą, że Abarth – tak utożsamiany z włoskimi osiągnięciami w sporcie motorowym – nie jest firmą włoską. Carlo Abarth, w rzeczywistości Karl Abarth, będący założycielem i twórcą potęgi, urodził się 5 listopada 1908 w Wiedniu. Więcej ciekawych artykułów o motoryzacji znajdziesz na stronie głównej gazety.pl

Jego młodość przypadła na fantastyczne lata „baroku motoryzacji", z doskonałymi limuzynami i wprowadzaniem nowych technologii. Od zawsze interesował się „udoskonalaniem konstrukcji",a swoje projekty sprawdzał w sporcie. W wieku 20 lat zdobył m.in. mistrzostwo Austrii w sporcie motocyklowym.

Jego doskonałe wyczucie techniki i zasady pracy silników, zostały dostrzeżone przez samego inżyniera Porsche. W roku 1934 zaproponowano mu pracę w warsztatach Porsche, ale nieporozumienia z szefostwem doprowadzają do odejścia z firmy.

Zobacz wideo Fiat Tipo Hybrid i Fiat 500X Hybrid

Na tym kończą się zapisy o historii Karla Abarth.

Po wojnie (spędzonej w Jugosławii) Karl Abarth przeprowadził się do Włoch gdzie założył warsztat ulepszania tłumików w motocyklach sportowych. Działalność rozszerzył wkrótce na seryjne samochody osobowe i okazało się to strzałem w dziesiątkę.

We Włoszech, zniszczonych wojną nie było szans na sportowe auta, ale każdy Włoch chciał być królem ulicy.

„Rasowanie" seryjnych wersji było więc marzeniem wielu młodych Włochów.

Duże zainteresowanie sprawiło, że 15 kwietnia 1949 Karl Abarth (a raczej Carlo, bo takiego imienia używał we Włoszech) założył spółkę Abarth & Co S.p.A Torino.

Znakiem rozpoznawczym spółki i jej symbolem stał się skorpion. Zapewne wielu myśli, że było to nawiązanie do „zabójczego kolca jadowego" Skorpiona. Prawda jest jednak bardziej przyziemna. Był to… znak zodiaku jaki miał Karl/Carlo Abarth.

Fiat 500, czyli interes wypłynął na szerokie wody

Sukces firmy przyszedł wraz wprowadzeniem Fiata 500, który szybko zmotoryzował Włochy. Był on modelem którym Włosi jeździli na pierwsze wakacje, na pierwsze randki i… na pierwsze wyścigi uliczne.

Wtedy pomoc Abartha, aby „mieć pod maską coś więcej niż oferowała fabryka", okazała się niezastąpiona, a „Officine Abarth" stało się mekką dla młodych Włochów. Wtedy też charakterystyczne drewniane skrzynie w których dostarczano „dodatkowe konie mechaniczne" stały się marzeniem włoskiej młodzieży, a każdy mechanik za punkt honoru miał aby te skrzynie były u niego w warsztacie. To bowiem budowało pozycję każdego mechanika..

Własne samochody sportowego

Ten zastrzyk gotówki sprawił, że Abarth postanowił produkować, w niewielkiej liczbie, także samochody przeznaczone do wyścigów i do rajdów. Do ich budowy wykorzystywał zespoły samochodów marki Fiat produkowanych seryjnie. Przykładowo Abarth OT2000 ustanowił 15 rekordów prędkości, a przystosowany przez Abartha Fiat 500 ustanowił rekordy prędkości w jeździe długodystansowej.

Największe sukcesy firma odniosła po połączeniu 1 sierpnia 1971 z koncernem Fiat. Wspólnie opracowano wówczas samochody Fiat Abarth 124 Rally i Fiat Abarth 131 Rally.

Swą karierę, ten ostatni, rozpoczął na wyścigu „Centomila Trabucchi" w roku 1976. Rok później Fiat został rajdowym mistrzem świata w klasie producentów, a sytuacja ta powtórzyła się w roku 1978, 1979 i 1980.

Ponadto w roku 1978 fiński kierowca Markku Alen jadący modelem 131 Abarth został rajdowym mistrzem świata, a w roku 1980 miejsce to zdobył -jadący identycznym pojazdem- niemiecki kierowca Walter Rohrl (w roku 1978 jadąc tym modelem był trzeci).

Charakterystyczne też, że model 131 Abarth różnił się tylko w 30% od modelu seryjnego Fiata 131. Jego dominacja w sporcie była więc fantastyczną reklamą koncernu.

Najbardziej istotną zmianą w stosunku do wersji seryjnej były przygotowane przez firmę Abarth:

  • silnik (głowica silnika wykonana była ze stopów lekkich, w której umieszczono dwa wałki rozrządu, dwa gaźniki typu Weber lub mechaniczny układ wtryskowy firmy Kugelfischer),
  • niezależne zawieszenie tylne na ukośnych wahaczach (wersje cywilne miały sztywny most),
  • kłowa skrzynia biegów
  • mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu.

Jednakże po wspaniałych latach zwycięstw modelu 131 Abarth, koncern Fiat przykładał dużo większą wagę do samochodów marki Lancia (Delta była najlepsza na rajdowych trasach w latach od 1987 do 1992). Firma Abarth zaczęła przechodzić w stan spoczynku.

Nowy rozdział

W roku 2007 marka została reaktywowana, a pierwszym modelem jaki ukazał się zaraz po reaktywacji marki był Abarth Grande Punto. Równocześnie w całej Europie wystartowała sprzedaż dwóch kitów tuningowych, dedykowanych do Grande Punto Abarth 1,4 turbo T-jet 155 KM. Przewidziano dwa poziomy. Pierwszy to Assetto, obejmujący przednie i tylne wentylowane tarcze hamulcowe, nowe okładziny hamulcowe, specyficzne sprężyny zawieszenia obniżone o 15-20 mm i felgi o średnicy 18 cali z ogumieniem 215/40 ZR 18 Pirelli Pzero.

Dla osób które oprócz zawieszenia pragnęły także ingerować w pracę silnika przygotowano drugi poziom SS, który przypominał mityczny skrót Super Sport. Ten drugi kit obejmował (oprócz rozwiązań przewidzianych na Assetto) specyficzny filtr powietrza „Powered by BMC", turbosprężarkę Garrett, końcówkę układu wydechowego z dwoma chromowanymi rurami i przeprogramowany układ centralki sterującej silnika. Wszystkie te elementy pozwalały zwiększyć moc ze 155 KM do 180 KM.

Obecnie w salonach Abarth są oferowane modele zbudowane na bazie Fiata 500: 595 o mocy 165 KM (cena od 97 400 zł) i 695 o mocy 180 KM (cena od 116 400 zł). W przypadku bydowy w oparciu o model kabrio 500C ceny wynoszą 595 – od 104 100 zł i 695 – od 124 100 zł.

Więcej o:
Copyright © Agora SA