Lata dwudzieste XX wieku to czas szybkiego rozwoju motoryzacji. Powstawały wówczas małe i większe firmy, które produkowały -najczęściej składając z zakupionych części- modele które „opakowywano" własną karoserią.
Modelami zainteresowani byli głównie przedsiębiorcy, firmy i urzędy. Nie inaczej było w Szwecji. Wprawdzie nie jest to kraj o dużej liczbie mieszkańców, niemniej w roku 1920 sprowadzono tam i sprzedano 12 000 pojazdów, a w roku 1925 liczba ta wzrosła do ponad 14 000. Nic więc dziwnego, że zaczęto myśleć o produkcji samochodów na potrzeby lokalnego rynku. Więcej o historii motoryzacji znajdziesz na stronie głównej gazety.pl.
Za ojców pomysłu, który wdrażano w życie, należy uznać dwóch panów: Gustawa Larson i Assara Gabrielson.
Larson był szwedzkim inżynierem-konstruktorem, który zajmował się w Anglii modernizacją silników. W roku 1917 powrócił do Szwecji i został zatrudniony jako inżynier w zakładach łożysk tocznych SKF.
Gabrielson miał wykształcenie ekonomiczne i od roku 1923 pracował jako dyrektor sprzedaży w zakładach SKF . Pierwsze rozmowy na temat budowy samochodu rozpoczęto latem 1924, a już jesienią 1924 Larson rozpoczął ze swym zespołem projekt nowego modelu. W czerwcu 1926 był gotowy prototyp nowego pojazdu.
Mając gotowy produkt, Assar Gsbrielson rozpoczął zdobywać fundusze. Głównym inwestorem była firma SKF, która poręczyła uruchomienie linii kredytowej na produkcję pierwszych 1000 sztuk.
Firma SKF nadała także nowo powstałej wytwórni samochodów nazwę. Nazwą tą była używana przez firmę w operacjach finansowych „Volvo" co po łacinie oznacza „toczę się" (SKF jest przecież producentem łożysk kulkowych).
Pierwszy seryjny samochód wyjechał z fabryk w Goteborgu 14 kwietnia 1927. Jego oznaczeniem handlowym, na potrzeby fabryki, było OV 4, ale na rynku bardziej znany był pod nazwą Jakob. Pojazd posiadał nadwozie otwarte lub zamknięte oferujące pięć miejsc siedzących. Dziwi zapewne oferta wersji odkrytej, skoro pojazd oferowany był głównie w Szwecji, ale powodem tej decyzji była cena znacznie przybliżająca samochód dla wielu nabywców (4800 koron kosztowa model kabrio i 5800 koron wersja zamkniętą).
W pierwszym roku sprzedaży samochody Volvo znalazły 297 klientów. Gabrielsson widząc zainteresowanie klientów, założył produkcję w roku 1928 - 500 wersji odkrytych i 500 zamkniętych.
Równocześnie zdecydowano się także na ofertę modelu o przedłużonym rozstawie osi i bogatszym wyposażeniu.
Rok 1928 (przypominam, że jest to pierwszy rok w którym firma działała 12 miesięcy) jest także ważny z powodu zaoferowania modelu Volvo Typ 1 - samochodu dostawczego w którym wykorzystano podwozie i układ jezdny od Jakob’a .
To ekspansywne wkraczanie w nowe tematy konstrukcji stało się dla Volvo wizytówką i trwa do dnia dzisiejszego.