Hybryda plug-in w cenie diesla? Sprawdzamy, czy to możliwe

Ciężko na rynku znaleźć producenta, który nie dokonuje elektryfikacji swojej gamy modelowej. Niekoniecznie wynika to z zapotrzebowania, choć z całą pewnością, coraz większe grono kierowców przekonuje się do aut z napędem elektrycznym czy hybrydowym.

Niestety często murem nie do przejścia jest cena lub ograniczenia zelektryfikowanych samochodów, takie jak zasięg czy czas ładowania. Dlatego dzisiaj sprawdzimy, czy hybrydę typu plug-in można kupić w cenie diesla.

Aby porównanie miało sens, obie wersje (z silnikiem spalinowym i hybryda) muszą mieć zbliżone parametry, jeżeli chodzi o czas rozpędzania do 100 km/h. Dlaczego nie wystarczy zbliżona moc? Bateria potrafi znacząco zwiększyć masę pojazdu, więc ta sama moc, nie będzie oznaczała tych samych osiągów. W dodatku producenci podają czasem moc układu napędowego jako sumę mocy silnika spalinowego oraz elektrycznego, co nie przekłada się na rzeczywistą moc w każdych warunkach. Z tego właśnie względu, bardziej miarodajne będzie porównanie czasu rozpędzania.

Zobacz wideo Ile może przejechać hybryda typu plug-in na prądzie i w trybie hybrid?

Przeglądając obecnie konfigurator, chyba łatwiej jest natrafić na model, który dostępny będzie jako hybryda typu plug-in niż z silnikiem Diesla. Znaleźliśmy jednak kilka aut, w których dostępne są obie opcje, które w dodatku mają podobne osiągi.

KIA Sorento

Kia Sorento oferowana jest z 2.2-litrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 193 KM oraz w wersji PHEV o łącznej mocy układu 260 KM

  • Kia Sorento 2.2 CRDi 193 KM 
    - prędkość maksymalna: 205 km/h
    - przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s
    - cena podstawowa: 204 900 zł
  • Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV
    - prędkość maksymalna: 193 km/h
    - przyspieszenie 0-100 km/h: 8,7 s
    - cena podstawowa: 215 900 zł

VW Golf

Golf dostępny jest w wersji GTE jako hybryda typu plug-in (245 KM) oraz w wersji GTD z 2-litrowym silnikiem Diesla (200 KM).

  • Volkswagen Golf GTE (Plug-in)
    - prędkość maksymalna:  225 km/h
    - przyspieszenie 0-100 km/h: 6,7 s
    - cena podstawowa: 183 190 zł
  • Volkswagen Golf GTD (Diesel)
    - prędkość maksymalna:  245 km/h
    - przyspieszenie 0-100 km/h: 7,1 s
    - cena podstawowa: 173 390 zł

VW Golf GTEVW Golf GTE Volkswagen

W przypadku takich aut jak: Opel Astra, Jeep Compass, Skoda Octavia, zakup hybrydy ładowanej z gniazdka będzie wiązał się ze znacznie wyższym kosztem względem jednostki diesla. Najczęściej za wyższą ceną idą także lepsze osiągi oraz wyposażenie.

Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej o motoryzacji piszemy na stronie Gazeta.pl

Co z segmentem premium?

Zacznijmy od BMW Serii 3. W ofercie znajdziemy trzy odmiany napędu hybrydowego. Dla każdej z nich znajdziemy odpowiednika z silnikiem wysokoprężnym. Zacznijmy od najsłabszej odmiany, czyli 320e (sedan)

  • BMW 320e Sedan (PHEV)
    - prędkość maksymalna: 220 km/h
    - przyspieszenie 0-100 km/h: 7,6 s
    - cena: od 215 000 zł
  • BMW 320d Sedan (Diesel)
    - prędkość maksymalna: 240 km/h
    - przyspieszenie 0-100 km/h: 6.9 s
    - cena: od 210 000 zł

Sprawdźmy jeszcze, jak będzie w przypadku mocniejszych odmian.

  • BMW 330e Sedan (PHEV)
    - prędkość maksymalna: 230 km/h
    - przyspieszenie 0-100 km/h: 5,8 s
    - cena: od 245 000 zł
  • BMW 330d Sedan (Diesel)
    - prędkość maksymalna: 250 km/h
    - przyspieszenie 0-100 km/h: 5,3 s
    - cena: od 240 000 zł

BMW 330e 2020BMW 330e 2020 fot. BMW

Mercedes C klasy (sedan)

  • Mercedes C 300 d (Diesel)
    - prędkość maksymalna: 250 km/h
    - przyspieszenie 0-100 km/h: 5,7 s
    - cena: od 244 500 zł
  • Mercedes C 300 e (PHEV)
    - prędkość maksymalna: 245 km/h
    - przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s
    - cena: od 245 400 zł

Mercedes Klasy C 300 eMercedes Klasy C 300 e fot. Mercedes

Kierowcy nie zwalniają, pomimo wysokich cen paliwKierowcy narzekają na ceny paliw, ale nie zdejmują nogi z gazu

Dlaczego nie porównujemy zużycia paliwa?

Można użyć argumentu, że nieco wyższą cenę, plug-iny zrekompensują niższym kosztem przejechania kilometra. Moglibyśmy posłużyć się katalogowymi danymi dotyczącymi zużycia paliwa, tylko że to nie ma sensu. W przypadku PHEV apetyt na paliwo będzie zależał od wielu czynników. Od tego, w jakich warunkach używane będzie auto, jak często będzie ładowane z gniazdka, jak długie trasy będzie pokonywać. Z tego właśnie powodu ciężko jest na podstawie danych katalogowych oszacować, które auto będzie oszczędniejsze.

Jaki z tego wniosek?

Faktem jest, że na rynku znajdziemy kilka modeli, w których odmiany hybryd plug-in mogą rywalizować pod względem ceny i osiągów z tymi napędzanymi silnikiem Diesla. Najlepiej pod tym względem wypada Mercedes, w którym różnica wyniosła jedynie 900 zł, przy bardzo zbliżonych osiągach. W przypadku innych przedstawionych modeli rozbieżność cen jest nieco większa, ale wciąż są one do siebie zbliżone.

Więcej o: