Polska wyda ponad 291 mld zł na 8 tys. km dróg. Gdzie powstaną nowe odcinki?

Przez najbliższe lata szykuje się spora rewolucja na polskich drogach. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych zakłada budowę ponad 2,5 tys. km nowych dróg szybkiego ruchu oraz dokończenie wszystkich trwających inwestycji. To największy w historii projekt, który potrwa do 2030 (lub 2033) roku i pochłonie 291 mld zł.

Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekt, który jest kontynuacją obecnego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Większość podejmowanych inwestycji zostało ukończonych i oddanych do użytku. Niektóre są jeszcze w trakcie realizacji – ich finalizacja potrwa maksymalnie do 2025 roku.

Więcej informacji na temat inwestycji drogowych w Polsce znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Nowy projekt to największa tego typu inwestycja, która pochłonie ponad 291 mld zł. Za te pieniądze powstanie ok. 8 tys. km nowoczesnych dróg. Jednym z nadrzędnych celów tego przedsięwzięcia jest budowa spójnej sieci dróg krajowych, które pozwolą na lepsze funkcjonowanie transportu osobowego i towarowego. Realizacja programu będzie odbywać się etapami.

Zobacz wideo

W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) zakładano wybudowanie 250 km autostrad i 2,7 tys. km dróg ekspresowych, a wraz z nimi wielu obwodnic miast w ramach dróg krajowych. Dotychczasowe inwestycje doprowadzą do ukończenia budowy następujących tras:

  • całej autostrady A1;
  • autostrady A2 do Białej Podlaskiej;
  • przebudowy A18;
  • drogi ekspresowej S1;
  • drogi ekspresowej S2 - południowej obwodnicy Warszawy;
  • drogi ekspresowej S3 od Świnoujścia do granicy państwa;
  • drogi ekspresowej S5 od Wrocławia do Nowych Marz;
  • drogi ekspresowej S6 od Szczecina do Trójmiasta;
  • drogi ekspresowej S7 od Trójmiasta do Rabki (bez północnego wylotu z Warszawy do Czosnowa);
  • drogi ekspresowej S11 Koszalin - Bobolice;
  • zachodniej obwodnicy Łodzi w ciągu S14;
  • drogi ekspresowej S12 Piaski - Dorohusk;
  • całej drogi ekspresowej S17, S19 oraz S61;
  • 43 obwodnic w ciągach dróg krajowych.

Na tym jednak nie koniec, ponieważ lada moment zostanie wdrożona kontynuacja programu, która obejmuje inwestycje do 2030 roku. Koncepcja zakłada pełne połączenie miast wojewódzkich za pomocą dróg szybkiego ruchu.

W pierwszej kolejności zostanie dokończona cała sieć autostrad i dróg ekspresowych. Chodzi o brakujące odcinki na trasach S10, S11, S12, S16, S74, przygranicznym odcinku A2, czy budowie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52.

Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku) zakłada realizację następujących projektów:

  • autostrady A2 Siedlce - gr. państwa, odc. Biała Podlaska (w. Cicibór) do gr. państwa;
  • obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej;
  • zachodniego drogowego odejścia Szczecina;
  • drogi ekspresowej S7 Gdańsk - Warszawa, odc. Czosnów - Warszawa;
  • drogi ekspresowej S10 Piła - Bydgoszcz;
  • drogi ekspresowej S12 Radom - Lublin;
  • drogi ekspresowej S12 Sulejów - Radom;
  • drogi ekspresowej S12 odc. Łódź Południe - Kozenin;
  • drogi ekspresowej S11 Piła - Poznań - Piła - Oborniki;
  • drogi ekspresowej S16 Olsztyn - Ełk;
  • drogi ekspresowej S16 Ełk - Białystok;
  • autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa;
  • autostrady A4 Wrocław - Tarnów.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.