Kupujemy przyczepę lub kampera. Na co zwrócić uwagę. Wyjaśniamy krok po kroku

Ostatnie lata to dość burzliwy czas, który zmienił wakacyjne zwyczaje wielu Polaków i Europejczyków. Znacznie więcej osób niż dotychczas świadomie zrezygnowało z dużych hoteli i gwaru turystycznych miast. Szukając spokoju, niezależności i zupełnie nowych doświadczeń wakacyjnych, wybrali oni kampery i przyczepy kempingowe. Ponieważ większość osób poszukuje wersji używanych, przygotowaliśmy poradnik dotyczący jak wybrać model, aby spełnił nasze oczekiwania.

Zanim jednak przybliżymy temat zakupu używanego kampera i przyczepy, warto zastanowić się czy jest to rozwiązanie dla nas. Mówię to z własnego doświadczenia, gdyż zawsze fascynowało mnie życie na kempingu w dużej przyczepie, gdyż kemping znam jedynie z nocowania pod namiotem.

Mieszkanie jak w hotelu, specjalne boksy doprowadzające wodę i prąd, a równocześnie niezależność wyboru miejsca pobytu, były jak mit o jeździe na motorze drogą 66 w stronę zachodzącego słońca. Marzenia prysły jednak w dość banalny sposób.

O wakacyjnych wyjazdach przeczytasz więcej na stronie głównej gazety.pl

Zobacz wideo Nowe czy używane? My pytamy, Polacy odpowiadają

Kilka lat temu, na zaproszenie Skody poleciałem do Dubrownika i stamtąd jechałem na kemping modelem Superb ciągnąc przyczepę kempingową. Kemping był oddalony od Dubrownika ok 90 km, więc moja trasa z przyczepą wyniosła tam i z powrotem raptem 200 km. Jednakże to wystarczyło, aby przekonać się, że to nie mój styl życia.

Pierwsze co odczułem to spory problem w manewrowaniu po mieście. Być może w miastach o szerszych ulicach problem nie istnieje, ale w Dubrowniku (nie w zabytkowej części, ale wyjeżdżając z miejsca zameldowania) mieliśmy spore problemy. Nie chodziło nawet o szerokość ulic i dość wąskie przecznice, ale o samochody zaparkowane na poboczu i ograniczające ruch.

Drugie zaskoczenie przeżyłem, gdy bawiąc się wskaźnikiem wyświetlacza, chciałem ustalić wskazania chwilowego zużycia paliw. Jadąc z tym wskazaniem (faktycznie zużycie wynosiło ok 40% więcej niż normalnie) nie widziałem wskazań nawigacji. W efekcie po ponownym przełączeniu na nawigacje, okazało się 600 metrów wcześniej miałem skręcić. Niestety zawrócenie tak dużym zestawem wymagało dalszej jazdy przez ponad 7 km, gdzie znalazłem pobocze umożliwiające wykonanie nawrotu.

Trzecim zaskoczeniem było zaś przeanalizowanie całej trasy na Chorwację jaką musiałbym przebyć. Są to zatem znacznie większy koszty paliwa i opłat autostradowych, opłaty na miejscu kempingowym, dodatkowo trasa która wydłuża się o jeden dzień (nie przejedziemy bez noclegu) i jedziemy znacznie wolniej niż normalnym autem.

Biorąc wszystko pod uwagę, wyleczyłem się z marzeń o podróży z przyczepą kempingową.

Stąd też wszystkim którzy mają podobne marzenia polecam najpierw pożyczyć przyczepę czy kamper i udać się na kilkudniowy wyjazd. Jeżeli nie spełni to naszych oczekiwań, problem rozwiąże się sam. Jeżeli zaś będziemy nadal zainteresowani zakupem warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów.

Kamper – kempingowy pałac

Samochody kempingowe to bez wątpienia prawdziwy Roll Royce dla miłośników caravaningu. To prawdziwy dom na kołach, w którym mamy wszystkie wygody, a dodatkowo jest on często przystosowany na różne okresy pogodowe. Nie mamy też problemu jaki miałem z dużym zespołem drogowym na wąskiej chorwackiej drodze i możemy spokojniej wykonywać manewry zawracania.

Niestety w przypadku tego modelu jesteśmy przywiązani do swego domu jak ślimak. W efekcie gdy będziemy chcieli wyjechać na wycieczkę i pozwiedzać okolicę, musimy pakować obozowisko i dopiero ruszać.

Różnorodność modeli na rynku kamperów jest ogromna. Dlatego przed zakupem warto zapoznać się z różnymi modelami i zastanowić się, jak chce się podróżować.

  • Podróżujesz we dwoje czy z rodziną?
  • Czy furgon jest wystarczający, czy potrzebujesz więcej miejsca i wolisz wnękę lub częściowo lub w pełni zintegrowaną przyczepę stacjonarną?
  • Planujesz wyjazdy weekendowe lub głównie dłuższe wyjazdy wakacyjne?
  • Gdzie będzie przechowywany domek mobilny? Masz przy domu miejsce na taki model, czy trzeba je przechowywać na parkingu strzeżonym?
  • Jaki masz budżet?
  • Jaki sprzęt i jaka ładowność są dla Ciebie ważne?

Ford Transit Custom Nugget PlusFord Transit Custom Nugget Plus fot. Łukasz Kifer

Jeżeli określisz wszystkie wymagania i znajdziesz kilka ofert do wyboru, należy dokładnie sprawdzić wybraną ofertę.

Po pierwsze kamper to normalny samochód dostawczy z uniwersalną nadbudową. Stąd też po pierwsze musi być w idealnym stanie technicznym jego układ jezdny i układ napędowy. W tym wypadku nie ma co eksperymentować, tylko trzeba udać się do mechanika i dokładnie sprawdzić auto.

Jeżeli chodzi o samą zabudowę kampera to pamiętajmy, że jest to część mieszkalna, więc sprawdzamy jak kupowane mieszkanie.

Kampery posiadają oddzielny akumulator części mieszkalnej i warto sprawdzić jego stan, oraz instalację wewnątrz jak światło, lodówka itd.

Kwestia wody jest całkiem podobna do prądu. Należy sprawdzić działanie zbiornika wody czystej i zużytej. Ważne też, że pompa świeżej wody, która umożliwia przepływ wody przez krany ze zbiornika, zasilana jest z akumulatora. Podgrzewanie wody działa zwykle na piecyk gazowy, który odpowiedzialny jest także za ogrzewanie pomieszczenia.

Kolejny problem to wilgoć. Szkody spowodowane wilgocią mogą mieć poważne konsekwencje. Konstrukcja musi być szczelna i nie może wykazywać żadnych uszkodzeń.

Zapytaj, czy kamper był regularnie sprawdzany pod kątem wilgoci lub zleć test szczelności przed zakupem. W umowie kupna ważne jest, aby zapewnić, że nie ma on uszkodzeń spowodowanych wilgocią. Nie polegaj na wypowiedziach ustnych. Wszystko trzeba mieć w umowie.

Przyczepa - duża? Mała? Ilu letnia?

W przypadku zakupu przyczepy kempingowej należy ją potraktować jak domek letniskowy. To na co trzeba zwrócić uwagę uzyskaliśmy od jednej z organizacji caravaningowych. Oto ważne informacje o przyczepie kempingowej, które -wg fachowców- warto uwzględnić podczas wyboru:

  • Wszystkie krawędzie powinny być zaokrąglone lub wyściełane
  • Duże świetliki wpuszczają dużo światła i zapewniają komfortowy klimat w pomieszczeniu
  • Wszystkie schowki i schowki muszą mieć otwory wentylacyjne
  • Szafy powinny być wentylowane
  • Klapy schowka, które można otworzyć od zewnątrz, ułatwiają załadunek.

Oto zestaw praktycznych akcesoriów w przyczepie kempingowej:

  • Markiza
  • Możliwie duży zbiornik na świeżą wodę i ścieki
  • Izolowany lub podgrzewany zbiornik na ścieki (jeśli chcesz również biwakować zimą)
  • Dobre materace dla większego komfortu snu
  • Moskitiera do drzwi wejściowych
  • Okap (jeśli chcesz dużo gotować)
  • Układ słoneczny
  • System satelitarny

Zastanów się z wyprzedzeniem, co jest dla Ciebie ważne w przyczepie kempingowej, jakiego sprzętu naprawdę potrzebujesz, a czego nie. Poświęć trochę czasu na przejrzenie i porównanie kilku „kandydatów".

W przypadku przyczepy kempingowej używanej, a o takich przecież piszemy, należy jednak zwrócić szczególną uwagę na następujące punkty:

  • Opony nie mogą być starsze niż 6 lat. Hamulce muszą być w bezpiecznym stanie.
  • Zapytaj o wilgoć i grad. Zwróć szczególną uwagę na włazy dachowe i fałdy, a także na to, czy przyczepy wewnątrz nie czuć stęchlizną.
  • Zwróć uwagę na obciążenie przyczepy, masę przednią i całkowitą masę zestawu.
  • Skontroluj dyszel pod kątem uszkodzeń lub zużycia.
  • Skontroluj wiązki elektryczne doprowadzające prąd do świateł i ewentualnie do wnętrza (jeżeli taka opcja występuje).
  • Ważne jest również, aby wiedzieć, czy przyczepa była ciągnięta, czy też służyła do stałego biwakowania. W tym drugim przypadku stan opon i hamulców może być problematyczny.
  • Zwróć uwagę na otwory wentylacyjne w schowkach i schowkach. Szafy również powinny być wentylowane.
  • Instalacja gazowa musi być w bezpiecznym stanie.

Zapytaj też sprzedawcę o historię i stan domku mobilnego i poproś o pisemne potwierdzenie wszystkich obietnic w umowie kupna (np. brak wypadków, brak uszkodzeń spowodowanych wilgocią, specjalne wyposażenie).

Uważaj na naprawy i majsterkowanie wykonane przez poprzedniego właściciela, np. przy rurach gazowych i wodociągowych. Proś o przekazanie faktur za poprzednie naprawy.

Pamiętaj: Ważniejszy od wieku jest stan przyczepy.

Sądzę, że przeanalizowanie porad osób ze środowiska caravaningu, będzie przydatne przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.