Ciekawostki Moto.pl: Nieoczekiwana promocja motoryzacji, czyli Taxi de la Marne

Wierząc, że samochody zastąpią dorożki nie tylko w transporcie prywatnym, ale także w publicznym Louis Renault skonstruował swoją pierwszą taksówkę już w roku 1905. Model ten przypominał konną dorożkę w której zapomniano zaprząc konie: tył miał kształt zabudowanej bryczki (karety?), przed którą na specjalnym siedzeniu siedział kierujący

Daleko przed nim umieszczono koła przednie i maskę obudowującą silnik. Nieoczekiwaną reklamę taksówek zrobiła pierwsza wojna światowa.

Sytuację podczas wojny w Ukrainie możesz śledzić na bieżąco na stronie głównej gazety.pl

Niemcy zaatakowali Francję od strony Belgii w dniach 22-23 sierpnia 1914, zmuszając w wyniku tzw. bitwy granicznej, do szybkiego wycofania wojsk. Pewni swego zwycięstwa przerzucili dwa korpusy na front wschodni, a wówczas wojska francuskie przystąpiły do kontrnatarcia.

Taxi de la MarneTaxi de la Marne Taxi de la Marne

Taxi de la MarneTaxi de la Marne fot. domena publiczna (źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Taxi-marne.JPG)

5 września 1914 rozpoczęła się jedna z największych bitew tej wojny - Bitwa nad Marną. W pewnym momencie brak rezerw uniemożliwił dalsze ataki Francuzom. Należało jak najszybciej przyprowadzić żołnierzy stacjonujących 50 km dalej w rejonie Paryża. W tym celu zmobilizowano około 1000 taksówek, które przewiozły kilkanaście tysięcy żołnierzy. Niemcy zaskoczeni tak szybkim „marszem" nie zdążyli zmienić linii obrony i bitwę wygrały wojska francuskie.

Taksówki zyskały zaś miano „taxi znad Marny".

Jako ciekawostkę, widoczną na zdjęciach, warto podkreślić charakterystyczny kształt przedniej partii modeli Renault. Ten styl, nazwany łbem aligatora, wynikał z faktu, że chłodnica była montowana nie z przodu, ale na ścianie grodziowej.

Zobacz wideo Fuzja Orlenu z Lotosem to dobra decyzja?
Więcej o: