Prezydent Rosji Władimir Putin nakazał swojemu rządowi opracowanie nowych środków wsparcia dla krajowego przemysłu samochodowego. Od czasu rozpoczęcia inwazji na Ukrainę doszło do poważnego załamania na ten gałęzi gospodarki. W wyniku problemów związanych z sankcjami i problemami logistycznymi, sprzedaż samochodów spadła w maju o rekordowe 83,5 proc.
Więcej informacji na temat rosyjskiego rynku motoryzacyjnego znajdziesz na stronie Gazeta.pl
Podczas spotkania transmitowanego w telewizji, Władimir Putin poprosił rząd o przygotowanie planów wsparcia przemysłu motoryzacyjnego i ustabilizowania rynku wewnętrznego. Podczas rozmowy padła konkretna data - plany mają być przygotowane jeszcze przed początkiem września.
Na tym samym spotkaniu Putin określił główne cele polityki przemysłowej. Zalicza się do nich zachowanie działalności przedsiębiorstw, utrzymanie stanu załóg, a także zapełniania rynku samochodami. Podczas spotkania prezydent podkreślił, że każda osoba zatrudniona w przemyśle samochodowym daje pracę dziewięciu osobom w innych branżach.
Wielkość produkcji krajowego przemysłu motoryzacyjnego w Rosji zmniejszyła się trzykrotnie w marcu, w porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku. Natomiast w kwietniu już pięciokrotnie. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2022 roku sprzedaż spadła o 51 procent.
Cytowany przez agencję Interfax minister przemysłu i handlu Denis Manturow zapowiedział, że Moskwa przeznaczy w tym roku 20,7 mld rubli (377 mln dolarów) na wsparcie popytu na samochody. Ponad 10 mld rubli zostanie przekazanych na wznowienie kredytów samochodowych, a reszta tej kwoty zostanie przekazana na wsparcie preferencyjnych stawek leasingowych oraz zniżek na pojazdy elektryczne i benzynowe.
W ostatnich tygodniach wielu rosyjskich urzędników ostrzegało przed możliwym spadkiem popytu, który uwydatni kroczący kryzys gospodarczy. Według ekspertów będzie to największy kryzys od co najmniej dwóch dekad.
W ostatnich latach pomimo mocnego dążenia Rosji do substytucji importu, rosyjski przemysł motoryzacyjny pozostawał w dalszym ciągu mocno uzależniony od zagranicznych inwestycji oraz rozwiązań. Potwierdzeniem jest wstrzymanie produkcji w zakładach AwtoVAZ na dwie miesiące z powodu braku dostępności podzespołów.