Rosyjski przemysł motoryzacyjny w wielkim kryzysie. Putin oczekuje rozwiązań

Władimir Putin dowiedział się o problemach na rynku motoryzacyjnym i jest tym faktem bardzo zdziwiony. Prezydent Rosji oczekuje od rządu konkretnych rozwiązań. Tymczasem w maju sprzedaż samochodów w Rosji spadła aż o 83,5 proc., a od początku roku ceny wzrosły o prawie 50 proc.

Prezydent Rosji Władimir Putin nakazał swojemu rządowi opracowanie nowych środków wsparcia dla krajowego przemysłu samochodowego. Od czasu rozpoczęcia inwazji na Ukrainę doszło do poważnego załamania na ten gałęzi gospodarki. W wyniku problemów związanych z sankcjami i problemami logistycznymi, sprzedaż samochodów spadła w maju o rekordowe 83,5 proc.

Więcej informacji na temat rosyjskiego rynku motoryzacyjnego znajdziesz na stronie Gazeta.pl

Podczas spotkania transmitowanego w telewizji, Władimir Putin poprosił rząd o przygotowanie planów wsparcia przemysłu motoryzacyjnego i ustabilizowania rynku wewnętrznego. Podczas rozmowy padła konkretna data - plany mają być przygotowane jeszcze przed początkiem września.

Na tym samym spotkaniu Putin określił główne cele polityki przemysłowej. Zalicza się do nich zachowanie działalności przedsiębiorstw, utrzymanie stanu załóg, a także zapełniania rynku samochodami. Podczas spotkania prezydent podkreślił, że każda osoba zatrudniona w przemyśle samochodowym daje pracę dziewięciu osobom w innych branżach.

Zobacz wideo

Wielkość produkcji krajowego przemysłu motoryzacyjnego w Rosji zmniejszyła się trzykrotnie w marcu, w porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku. Natomiast w kwietniu już pięciokrotnie. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2022 roku sprzedaż spadła o 51 procent.

Cytowany przez agencję Interfax minister przemysłu i handlu Denis Manturow zapowiedział, że Moskwa przeznaczy w tym roku 20,7 mld rubli (377 mln dolarów) na wsparcie popytu na samochody. Ponad 10 mld rubli zostanie przekazanych na wznowienie kredytów samochodowych, a reszta tej kwoty zostanie przekazana na wsparcie preferencyjnych stawek leasingowych oraz zniżek na pojazdy elektryczne i benzynowe.

W ostatnich tygodniach wielu rosyjskich urzędników ostrzegało przed możliwym spadkiem popytu, który uwydatni kroczący kryzys gospodarczy. Według ekspertów będzie to największy kryzys od co najmniej dwóch dekad.

W ostatnich latach pomimo mocnego dążenia Rosji do substytucji importu, rosyjski przemysł motoryzacyjny pozostawał w dalszym ciągu mocno uzależniony od zagranicznych inwestycji oraz rozwiązań. Potwierdzeniem jest wstrzymanie produkcji w zakładach AwtoVAZ na dwie miesiące z powodu braku dostępności podzespołów.

Więcej o:
Copyright © Agora SA