Więcej porad z zakresu techniki przepisowej jazdy znajdziecie również w serwisie Gazeta.pl.
Skrzyżowanie o ruchu okrężnym wcale nie musi składać się z jednego pasa ruchu. Może mieć wyznaczone dwa lub nawet trzy czy cztery pasy. A to prowadzi nas do dość ważnego pytania. Czy na rondzie można zmienić pas ruchu? W większości przypadków jak najbardziej. A jak zmieniać pasy na rondzie? Tu odpowiedź wymaga omówienia trzech kwestii.
Zanim kierujący zdecyduje się na zmianę pasa ruchu na rondzie, powinien przede wszystkim się rozejrzeć i spojrzeć na linie namalowane na jezdni. Drogowcy najczęściej stosują jedno z trzech oznaczeń. Mowa o:
Gdy kierujący upewni się, że ma możliwość zmiany pasa ruchu na rondzie, powinien przejść do kolejnego punktu. A tym jest oczywiście zasygnalizowanie manewru. W tym celu powinien wrzucić kierunkowskaz prawy lub lewy – w zależności od tego, na który pas chce przejechać. I zanim po włączeniu kierunkowskazu skręci kierownicę, musi jeszcze sprawdzić czy wykonanie manewru nie spowoduje wymuszenia pierwszeństwa na innym użytkowniku skrzyżowania. Pojazd jadący swoim pasem ma na nim absolutne pierwszeństwo.
Pas na rondzie w sposób bezpieczny można zmieć dopiero w sytuacji, w której część drogi, na którą chce przejechać pojazd, jest wolna, ewentualnie zmiana pasa nie utrudni ruchu innym pojazdom. Kształt skrzyżowania sprawia jednak, że w celu upewnienia się warto patrzeć nie tylko w lusterko, ale czasami nawet odwrócić głowę.
Zmiana pasa ruchu na rondzie dotyczy przede wszystkim dwóch manewrów. Po pierwsze sytuacji, w której kierujący zajął pas lewy (bo np. skręca w lewo), ale droga, w którą chce zjechać ma tylko jeden pas ruchu wyznaczony w jego kierunku jazdy. W takim przypadku rondo musi opuścić pasem prawym. Po drugie konieczność zmiany pasa ruchu może się pojawić także wtedy, gdy w czasie jazdy po skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, kierujący postanowi wybrać inny zjazd, niż założył pierwotnie.
W przypadku nieprawidłowej zmiany pasa ruchu na rondzie kierujący może dostać przede wszystkim jeden z dwóch mandatów. Pierwsza grzywna dotyczy braku sygnalizowania manewru. W takim przypadku policjanci wypiszą 200 zł mandatu i dopiszą do konta kierującego 2 punkty karne. Drugi typ kary dotyczy naruszenia linii na jezdni. W przypadku linii pojedynczej ciągłej grzywna to 100 zł i 1 punkt karny, a linii jednostronnie przekraczalnej 200 zł i 1 punkt karny.