Więcej porad związanych z techniką jazdy i manewrami publikujemy również w serwisie Gazeta.pl.
Parkowanie równoległe od lat kojarzy się kierowcom źle. Szczególnie tym, którzy zdobywali uprawnienia do kierowania pojazdami przed rokiem 2005. Wtedy popularnie zwana koperta była jednym z zadań egzaminacyjnych wykonywanych na placu manewrowym. A problem z nią polegał na tym, ze przestrzeń parkingowa namalowana przed WORD-em, była nieznacznie tylko większa od samego auta egzaminacyjnego...
Kolejny problem z parkowaniem równoległym wynika z systemu edukowania kierowców. Bo tych nie uczy się parkować na wyczucie. Instruktorzy uczą ich parkowania na wyliczone obroty kierownicą. Tyle że kto będzie pamiętał np. 10 lat po egzaminie ile razy i w którą stronę trzeba obrócić kierownicą i w jakim momencie... Dlatego właśnie postanowiliśmy przygotować poradnik, który niejako "odczaruje" tzw. kopertę. Odczaruje, bo to manewr w gruncie rzeczy bardzo prosty i pozwalający na naprawdę precyzyjne zajęcie niewielkiej przestrzeni parkingowej.
No dobrze, a więc jak zaparkować równolegle? Jest kilka kroków, o których kierowca musi pamiętać. Poniżej opisujemy każdy z nich.
Opis parkowania równoległego wydaje się skomplikowany? Tylko wydaje się. Kierowca kontrolujący posiadany pojazd i mający choć odrobinę wyczucia poradzi sobie z manewrem szybko. To raz. Dwa, wykonanie tzw. koperty pozwala na zajęcie naprawdę ciasnego miejsca parkingowego – które w zatłoczonym centrum miasta może być tak naprawdę jedynym miejscem w okolicy. Trzy, parkowanie równoległe należy zawsze wykonywać tyłem. To ułatwia manewr – auto staje się wtedy dużo bardziej sterowne i pozwala dużo precyzyjniej "wcelować" w wolną przestrzeń parkingową.