Nie umiesz parkować równolegle? Oto idealny przepis

Parkowanie równoległe sprawia trudności nawet kierowcom z wieloletnim doświadczeniem. Dlatego postanowiliśmy przygotować poradnik, w którym opiszemy jego procedurę. Pamiętanie o kilku zasadach sprawia, że koperta staje się niezwykle prosta.

Więcej porad związanych z techniką jazdy i manewrami publikujemy również w serwisie Gazeta.pl.

Parkowanie równoległe od lat kojarzy się kierowcom źle. Szczególnie tym, którzy zdobywali uprawnienia do kierowania pojazdami przed rokiem 2005. Wtedy popularnie zwana koperta była jednym z zadań egzaminacyjnych wykonywanych na placu manewrowym. A problem z nią polegał na tym, ze przestrzeń parkingowa namalowana przed WORD-em, była nieznacznie tylko większa od samego auta egzaminacyjnego...

Zobacz wideo Dostawca jedzenia na hulajnodze potrącony na skrzyżowaniu

Kierowcy boją się koperty. Tylko właściwie to czemu?

Kolejny problem z parkowaniem równoległym wynika z systemu edukowania kierowców. Bo tych nie uczy się parkować na wyczucie. Instruktorzy uczą ich parkowania na wyliczone obroty kierownicą. Tyle że kto będzie pamiętał np. 10 lat po egzaminie ile razy i w którą stronę trzeba obrócić kierownicą i w jakim momencie... Dlatego właśnie postanowiliśmy przygotować poradnik, który niejako "odczaruje" tzw. kopertę. Odczaruje, bo to manewr w gruncie rzeczy bardzo prosty i pozwalający na naprawdę precyzyjne zajęcie niewielkiej przestrzeni parkingowej.

Jak zaparkować równolegle? Opis krok po kroku

No dobrze, a więc jak zaparkować równolegle? Jest kilka kroków, o których kierowca musi pamiętać. Poniżej opisujemy każdy z nich.

  1. Należy zatrzymać swój samochód tak, aby jego tylny zderzak zrównał się z tylnym zderzakiem pojazdu, za którym mamy zamiar zaparkować. Odległość między bokami pojazdów nie powinna być zbyt duża. Najlepiej, aby nie przekraczała metra. Jednocześnie należy zasygnalizować manewr wrzucając kierunkowskaz.
  2. Rusz powoli i od razu skręć kierownicę w prawą stronę do oporu. W prawą jeżeli masz zamiar zaparkować po prawej. W lewą, gdy po lewej.
  3. Gdy w bocznej, tylnej szybie zobaczysz tył pojazdu, przed którym chcesz parkować, możesz zacząć powoli prostować koła, a później odkręcać je w przeciwnym kierunku (tak, aby nie wjechać zbyt "głęboko"). Pamiętaj, aby ustawić auto możliwie blisko krawężnika, ewentualnie np. kołami jednego boku na krawężniku, jeżeli pozwalają na to znaki obowiązujące w danym miejscu.
  4. W czasie parkowania obserwuj otoczenie. Kontroluj czy za autem nie pojawił się pieszy, ale też obserwuj odległość od innych pojazdów z przodu i z tyłu.
  5. Na koniec możesz przesunąć pojazd nieco do przodu – tak żeby stanąć po środku przestrzeni parkingowej. To ułatwi wyjazd i tobie, i innym. Oczywiście zostaw też auto na wyprostowanych kołach.

Parkowanie równoległe, czyli duże auto w małym miejscu parkingowym

Opis parkowania równoległego wydaje się skomplikowany? Tylko wydaje się. Kierowca kontrolujący posiadany pojazd i mający choć odrobinę wyczucia poradzi sobie z manewrem szybko. To raz. Dwa, wykonanie tzw. koperty pozwala na zajęcie naprawdę ciasnego miejsca parkingowego – które w zatłoczonym centrum miasta może być tak naprawdę jedynym miejscem w okolicy. Trzy, parkowanie równoległe należy zawsze wykonywać tyłem. To ułatwia manewr – auto staje się wtedy dużo bardziej sterowne i pozwala dużo precyzyjniej "wcelować" w wolną przestrzeń parkingową.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.