Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Ukrainy (partner IBRM Samar) przedstawił najnowsze statystyki i trendy dotyczące tzw. zerowej odprawy celnej samochodów na Ukrainie. Ustawa w tej sprawie weszła w życie 6 kwietnia, a pierwszy samochód odprawiony na nowych zasadach pojawił się na ukraińskich drogach już 11 kwietnia.
Więcej informacji na temat Ukrainy znajdziesz na stronie Gazeta.pl
Od 15 kwietnia na wschodniej granicy Polski można zauważyć zwiększony ruch związany z eksportem samochodów poza teren Unii Europejskiej. Okazuje się, że w niecałe półtora miesiąca liczba pojazdów przekroczyła 100 tys. egzemplarzy. W ciągu dnia Ukraińcy przewożą prze
z granicę około 2,5 tys. samochodów.
Według statystyk udostępnionych na stronie internetowej IBRM Samar, średni wiek aut sprowadzonych z zagranicy wyniósł 14 lat. Największą popularnością cieszą się egzemplarze wyprodukowane w latach 2003-2007. To ponad 40 tys. samochodów z całej puli wszystkich sprowadzonych pojazdów.
Średnia wartość celna sprowadzanego samochodu wynosiła w tym czasie do 5 tys. dolarów amerykańskich. Ukraińcy sprowadzali do siebie niedrogie, budżetowe samochody. Na liście najpopularniejszych modeli znajdziemy wiele hitów znad Wisły:
Lista importowanych pojazdów nie odbiega znacząco od rankingu za cały 2021 rok. Jako ciekawostkę podano listę samochodów z droższej kategorii cenowej. Z zerowej odprawy skorzystali właściciele 1,4 tys. samochodów o wartości ponad 20 tys. dolarów. Takie auta stanowią zaledwie 1,4 procent całego importu. Z kolei liczba samochodów o wartości powyżej 100 tys. dolarów to zaledwie 44 samochody. Oto najdroższe z nich: