Rada Ministrów dokłada pieniędzy do budowy dróg. Nawet 2,7 mld złotych

Rada Ministrów zwiększyła limity finansowe na Program Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł. Program Budowy obwodnic też dostanie zastrzyk pieniędzy.

Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl

Rada Ministrów zdecydowała również, że o 10 proc. zostanie również zwiększony limit waloryzacji dla kontraktów zawieranych od początku 2022 r. oraz dla tych wcześniejszych. Program Budowy obwodnic otrzyma 115 mln zł dodatkowo.

Zobacz wideo Czy w Polsce budujemy drogi drożej niż w Europie? Rzecznik GDDKiA odpowiada

Jaki jest powód takich zmian? Oczywiście wzrost kosztów inwestycji drogowych spowodowanych wzrostem cen surowców, materiałów i wojną w Ukrainie. W szczególności ten ostatni aspekt jest często poruszany przez wykonawców jako główny problem.

Zwiększone finansowanie pozwoli na wprowadzenie mechanizmu waloryzacji na kontraktach zawartych na realizację dróg krajowych na poziomie maksymalnie 10 proc., przy czym ryzyko wzrostu (ale również spadku cen) dzielone będzie niezmiennie pół na pół między inwestora i wykonawcę.

Autostrada A4 - pierwszy dzień bez szlabanówPół roku systemu e-TOLL w Polsce. Kierowcy nie wykorzystują jego możliwości

Najważniejsze rozwiązania, które zostaną wprowadzone prezentują się następująco:

  • Limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych zostanie zwiększony o 2,6 mld zł, a Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł.
  • Limit waloryzacji kontraktów na drogach krajowych zawieranych od początku tego roku zostanie podwojony i wyniesie 10 proc. wartości Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej. Wcześniej wzorcowy limit waloryzacyjny wynosił 5 proc.
  • Do 10 proc. podwyższony zostanie limit waloryzacji dla umów zawartych wcześniej przez GDDKiA - głównie z limitem 5 proc. - oraz tych, które nie były objęte waloryzacją.

Wyższy limit waloryzacji ma pozwolić na ustabilizowanie rynku budowlanego. Głównym założeniem jest pozytywny wpływ na tempo realizacji rządowych programów budowy dróg. Ma to zagwarantować brak przestojów na budowach.

Czas pokaże czy mechanizmy zabezpieczające, które zostały wprowadzone przyniosą zamierzony efekt.

Więcej o: