Via Carpatia to europejska trasa, która ma połączyć południe z północą kontynentu. Docelowo droga pozwoli przejechać z Grecji (Saloniki) aż do Kłajpedy, litewskiego portu nad Bałtykiem. Przebiega przez Grecję, Bułgarię, Rumunię, Węgry, Słowację, Polskę i Litwę. Wszystkie te kraje liczą, że gotowa trasa rozrusza handel i pozwoli się wzbogacić regionom leżącym wzdłuż niej. W Polsce Via Carpatia w znacznej mierze będzie się pokrywać z drogą ekspresową S19.
Warunki na drogach podczas tegorocznej majówki sprawdzisz na stronie głównej gazety.pl
570-kilometrowa S19 to ekspresówka przebiegająca przez wschodnią część kraju. Łączy granicę ze Słowacją, Rzeszów, Lublin z Białymstokiem, a dalej pozwoli pojechać na Białoruś. Politycy często nazywają ją "drogą życia" dla wschodniej Polski. Wcale więc nie dziwi, że drogowcy chwalą się każdym kolejnym oddanym odcinkiem, a kierowcy chętnie śledzą informacje o postępach prac.
Po dzisiejszym udostępnieniu do ruchu kolejnego odcinka drogi S19, kierowcy mają już do dyspozycji ponad 213 km trasy Via Carpatia na terenie Polski. W samym województwie podkarpackim to blisko 82 km. Obecnie ponad 270 km Via Carpatii, jest w realizacji. W najbliższych latach sukcesywnie będziemy oddawać do ruchu kolejne odcinki tej niezwykle ważnej drogi.
- powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Tuż przed majówką kierowcom oddano ostatni element szlaku Via Carpatia pomiędzy granicą województw lubelskiego i podkarpackiego a Rzeszowem. To odcinek Zdziary - Rudnik nad Sanem.
Odcinek ma 8,2 km długości. Łączy Zdziary z Rudnikiem nad Sanem. Liczba kilometrów nie robi wrażenia, ale zdecydowaniem najciekawszy jest tutaj most na Sanie. Ma 392 metry długości i 30 metrów szerokości.
GDDKiA podkreśla, że przęsło nurtowe wybudowane w technologii nawisowej jest pod względem długości trzecim w Polsce. Pierwszy jest most w Grudziądzu w ciągu A1 (przęsło o długości 180 m), a drugi - most na POW w Warszawie (długość 180 m). W przypadku nowego mostu przez rzekę San mówimy o długości 142 m.
Obiekt składa się z dwóch rozdzielonych nitek. Na każdej z nich zlokalizowana jest jezdnia z trzema pasami ruchu po 3,50 m oraz oddzielonym od jezdni chodnikiem dla obsługi. Przy budowie mostu wykorzystano 2 tys. ton stali zbrojeniowej i ponad 13 tys. m3 betonu. Powierzchnia obu jezdni sięga 9 tys. m2. Most pełni również funkcję ekologiczną jako przejście dla zwierząt na obu brzegach rzeki San.
Do wykonania wszystkich obiektów inżynierskich zastosowano prawie 4 tys. ton stali zbrojeniowej i około 27 tys. m3 betonu. Na tym odcinku S19 wykonano także ponad 800 tys. m3 wykopów, milion m3 nasypów a wybudowane nawierzchnie to 210 tys. m2. Jeden z wykopów ma głębokość 13 metrów. GDDKiA informuje także, że na całym odcinku nasadzono 46 tys. sztuk różnych gatunków drzew, krzewów i pnączy.
Wykonawcą odcinka była firma Mosty Łódź. Prace budowlane trwały 31 miesięcy.