Przeszłość z kolizją i wypadkiem w nawet 48,1 proc. aut w ogłoszeniach. Ranking marek

Koszmar kupującego auto używane? To zdecydowanie wybór egzemplarza, który nie dość, że ma usterki, to jeszcze pokolizyjną przeszłość. A jest na rynku taka marka, w przypadku której nawet połowa ofert, może dotyczyć sprzedaży pojazdu powypadkowego.

Rynek samochodów nowych i używanych analizujemy też w materiałach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

W sieci nietrudno natknąć się na dwa typy wiadomości na forach. Pierwszy dotyczy informacji o warsztatach, które w prawie fabryczny sposób są w stanie zamaskować pokolizyjną historię pojazdu. Drugi dotyczy kierowców, którzy kupili niegdyś rozbity, ale według deklaracji poprzedniego właściciela bezkolizyjny model. Takie ryzyko dotyczy praktycznie każdego pojazdu z drugiej ręki. W przypadku których aut jest najwyższe? To pokazuje dzisiejszy ranking.

Zobacz wideo Interaktywny test nowego Volkswagena Taigo

Przeszłość z kolizją. Raport na podstawie miliona oględzin aut

Zestawienie zostało opracowane przez specjalistów carVertical. Między czerwcem roku 2020 a czerwcem roku 2021 wygenerowali oni w sumie milion raportów przedzakupowych dla kierowców m.in. w krajach takich jak Polska, Czechy, Słowacja, Rosja, Francja, Włochy czy Niemcy. Co statystycznie wynika z badania historii tych pojazdów? Wnioski są ciekawe. W zestawieniu pięciu marek samochodów, których auta występujące na rynku wtórnym najczęściej mają pokolizyjną historię, dominuje segment premium.

Firmom luksusowym przypadły aż 3 lokaty. To jednak nie powinno dziwić. Auta premium są drogie nawet na rynku wtórnym. Maskowanie wad pozwala zatem sprzedającemu na podwyższenie ceny, a więc i stopy zysku podczas transakcji.

Japończycy z tytułem lidera. Najczęściej powypadkowe są Lexusy i Subaru

Wśród pojazdów badanych przez specjalistów carVertical, najczęściej pokolizyjną historię miały... Lexusy. Dotyczyło to aż 48,1 proc. modeli. Liderami zestawienia okazały się takie modele jak GS, CT czy NX. Srebro w rankingu zdobyła również japońska marka. W przypadku Subaru odsetek pokolizyjnych egzemplarzy wyniósł 47,5 proc. Sprzedający najczęściej ukrywali uszkodzenia w przypadku Forestera, Legacy i Outbacka. Trzecia lokata należy do brytyjskiej arystokracji. Używane Jaguary aż w 44,1 proc. miały zdarzenia kolizyjne. A najczęściej rozbijane są XF-y, XJ-y i XE.

Pierwsze miejsce, ale... zaraz za podium, specjaliści carVertical przyznali BMW. Samochodu używane z bawarską szachownicą na masce, aż w 42,2 proc. przypadków wykazały ślady napraw związanych z uszkodzeniami blacharsko-lakierniczymi. Najczęściej naprawiana była seria 3, seria 5 i X5. Piąte miejsce? To zajęła – uwaga! – Dacia. Wysoka lokata rumuńskiej marki nie powinna jednak dziwić. To auta niezwykle popularne! Odsetek napraw w przypadku Dacii sięgnął 40,8 proc., a najczęściej naprawianymi modelami okazało się Sandero, Duster i Logan.

A najrzadziej rozbijane auta używane to...

No dobrze, skoro wiemy, które marki aut używanych niosą największe ryzyko pokolizyjnej historii, sprawdźmy które trafiły na przeciwny biegun. Specjaliści carVertical najmniej historii kolizyjnych znaleźli w przypadku Fiata (28,3 proc.), Citroena (30,2 proc.), Peugeota (31,1 proc.), Opla (31,8 proc.) i Nissana (32,1 proc.).

Polska jest pierwsza, a... kierowcy się nie cieszą. Nie mają z czego!

Raport przygotowany przez carVertical może stanowić przestrogę dla kupujących. Aby jednak dawał pełniejszy ogląd rynku, firma uzupełniła go jeszcze jedną informacją. Postanowiła wskazać, w których krajach proceder związany z ukrywaniem napraw powypadkowych jest szczególnie popularny. I nie, nie musicie zgadywać. Tak, Polska zajęła w nim pierwsze miejsce... Pobiła tym samym takie kraje, jak Rumunię, Łotwę, Ukrainę czy Rosję... Oto pełna lista:

  • Polska – 44 proc.
  • Litwa – 43,1 proc.
  • Słowacja – 41,9 proc.
  • Czechy – 38,3 proc.
  • Węgry – 38,2 proc.
  • Rumunia – 37,7 proc.
  • Chorwacja – 35,1 proc.
  • Łotwa – 33,6 proc.
  • Ukraina – 31,6 proc.
  • Rosja – 29,1 proc.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.