Nezha S to poważny rywal Tesli. Ma szansę zagrozić wielu innym markom

Najtańszy model w ofercie Tesli - Model 3 - ma coraz więcej konkurentów. Producenci z Chin nie zamierzają próżnować i kolejno wystawiają swoje propozycje. Nezha S to pojazd naszpikowany nowoczesną technologią - oferuje ponad 700 km zasięgu.

Nezha (lub Neta) to zupełnie nowa marka założona zaledwie cztery lata temu przez koncern Hozon Auto. W ofercie znajdziemy SUV-y o nazwach U i V, a teraz dołącza do nich kolejny model – S. Projekt czterodrzwiowego sedana napędzanego silnikiem elektrycznym zaprezentowano w 2020 roku pod nazwą Eureka 03, a rok później zadebiutował przedprodukcyjny model.

Oficjalną premierę wersji produkcyjnej zaplanowano podczas tegorocznego Auto Show w Pekinie. Niestety, targi zostały odwołane z powodu kolejnej fali pandemii w Chinach. W związku z tym producent postawił na premierę online.

Ostateczna wersja modelu bardzo mocno nawiązuje do konceptu, a tym samym odróżnia się od pozostałych modeli dostępnych w gamie producenta. Z przodu zamontowano dzielone reflektory – ostatni krzyk motoryzacyjnej mody – z bardzo smukłymi lampami umieszczonymi u góry. Mocno wyrzeźbiony przedni pas łączy się z dużymi wlotami powietrza płynnie przechodząc do dynamicznej bryły nadwozia. Z tyłu pojawił się pas ze świateł LED, zintegrowany spojler, a także dyskretny dyfuzor, który dopełnia wyglądu całości.

Aspiracje do klasy premium

We wnętrzu nie mogło zabraknąć wielkich, dotykowych wyświetlaczy. W centralnym miejscu kokpitu znajduje się centrum sterowania wszystkimi najważniejszymi funkcjami pojazdu, ale po stronie pasażera zamontowano dodatkowy ekran informacyjno-rozrywkowy. Zamiast klasycznej deski rozdzielczej dla kierowców, w tym przypadku postawiono na wyświetlacz HUD.

Na liście opcjonalnego wyposażenia znajdziemy podgrzewane i wentylowane fotele z funkcją masażu, zestaw audio o mocy 1216 Wat (21 głośników), a także ekskluzywne materiały wykończeniowe, włącznie z Alcantarą, skórą, drewnem i metalem.

Zobacz wideo

Producent podaje, że wymiary modelu Nezha S wynoszą 4800 mm (długość), 2000 mm (szerokość) oraz 1400 mm (wysokość). Przy rozstawie osi wynoszącym 2900 mm jest większy niż Tesla Model 3. Jego konkurentami na chińskim rynku będą takie modele, jak BMW i3, Nio ET5, BYD Seal oraz Xpeng X7.

Od 700 do 1100 km zasięgu

Samochód powstał na nowej płycie podłogowej „Shanhai", która powstała m.in. z myślą o samochodach elektrycznych. Producent nie podał jeszcze szczegółowej specyfikacji, ale można się spodziewać zasięgu nawet do 710 km (NEDC), a wersji EREV (ze spalinowym silnikiem wytwarzającym energię elektryczną) nawet do 1100 km.

Tak duży zasięg udało się osiągnąć dzięki niskiemu zużyciu energii wynoszącemu średnio 12 kWh/100 km. Chiński producent samochodów skorzystał z technologii zarządzania temperaturą akumulatora Hozon EPT4.0, opracowanej przy współpracy z firmą Huawei. Dużą rolę odgrywają również silniki elektryczne o dużej sprawności (do 92 procent).

Autonomiczna jazda - poziom 4

Chiński koncern zadbał o możliwość jazdy autonomicznej na wysokim, czwartym poziomie. Samochód jest wyposażony w 13 kamer, 12 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów fal milimetrowych, a także 2 radarom Lidar na pokładzie. Warto przy tej okazji zaznaczyć, że Mercedes był pierwszym producentem, który wprowadził w seryjnie produkowanym modelu (Klasa S) rozwiązania do autonomicznej jazdy na poziomie trzecim.

Cennik modelu Nezha S nie jest jeszcze dostępny. Nie wiadomo też, czy producent zdecyduje się na wprowadzenie tego modelu poza Chiny, ale z pewnością będziemy monitorować dalsze kroki tego niezwykle ciekawego projektu.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.