Więcej na temat regulacji dotyczących transportu i pakietu mobilności publikujemy również w serwisie Gazeta.pl.
Europejscy włodarze postanowili wprowadzić regulacje dotyczące rynku przewozów pojazdami dostawczymi do 3,5 tony. Skutek? Tym ma być ujednolicenie wymogów stawianych przed firmami na terenie całej UE. Niestety jak to zwykle bywa, regulacje w tym zakresie nie do końca ucieszą przedsiębiorców. Bo choć do międzynarodowego transportu towarów po 21 maja 2022 roku wystarczy licencja wspólnotowa, w pojęcie to łapie się szereg terminów.
W przypadku licencji wspólnotowej ważne są trzy kwestie. Po pierwsze jest ona wydawana dla konkretnego pojazdu, a nie całej firmy transportowej. Po drugie z obowiązku jej zdobycia zwolnione są trzy podmioty. Mowa o firmach, które transportują: rzeczy, ale wewnątrz kraju, rzeczy międzynarodowo, ale na swoje potrzeby i osoby. Po trzecie z licencją wspólnotową wiąże się kosztowny obowiązek. Bo za taką licencję trzeba zapłacić. Ile?
Opłata za licencję wspólnotową jest dopiero pierwszym z wydatków, które musi ponieść firma transportowa. Kolejnym okazuje się zabezpieczenie finansowe. To wynosi 1800 euro za pierwszy pojazd i 900 euro za każdy kolejny. Poza tym do uzyskania licencji konieczne jest zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. A za to należy zapłacić 1000 zł. W sumie przy licencji obowiązującej więcej niż 8 lat i jednym aucie firma musi przygotować jakieś 18 tys. zł.
Pieniądze są spore. I to nie ulega wątpliwościom. Wymogi finansowe dopiero jednak otwierają listę kryteriów nadawania licencji wspólnotowych. Bo poza tym firma transportowa musi mieć stałą i rzeczywistą siedzibę (a nie np. adres skrytki pocztowej), zapewnione miejsca parkingowe dla co najmniej 1/3 zgłoszonych pojazdów, zatrudnić pracownika zarządzającego transportem, który ma certyfikat kompetencji zawodowych czy zadbać o to, aby kierowcy mieli świadectwo kierowcy. Liczy się nawet... reputacja firmy. Właściciel przedsiębiorstwa nie może być np. skazany za poważne przestępstwa.
Jak uzyskać licencję wspólnotową? Po spełnieniu wszystkich powyższych wymogów, firma transportowa musi złożyć wniosek w Inspektoracie Transportu Drogowego. Dokumenty są przyjmowane od 21 lutego 2022 roku. Kluczowa jest jednak data 21 maja 2022 roku. To od tego dnia nie będzie możliwości transportowania towarów na terenie UE bez licencji.