Stare diesle nie wjadą do centrum Warszawy. Miasto podejmie działania jeszcze w tym roku

W 2018 r. 36 z 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Unii Europejskiej znajdowało się w Polsce. Warszawa zamierza podjąć działania mające poprawić jakość powietrza w centrum miasta. Aktualizacja 15 kwietnia: pojawiły się konkretniejsze informacje o SCT w Warszawie.

Centrum Warszawy nie dla starych samochodów z silnikiem Diesla - miasto rozpoczyna prace nad Strefą Czystego Transportu. Ma być wdrażana w latach 2023-24. Wiceprezydent Warszawy już apeluje do mieszkańców, aby nie kupowali starych diesli.

Mając te dane, którymi dysponujemy, mogę z całą pewnością powiedzieć: warszawiacy nie kupujcie starych diesli. One nas trują!

- mówi Michał Olszewski. Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

Strefa czystego transportu w Warszawie - nowe informacje

Aktualizacja 15 kwietnia: Wciąż nie ma konkretnych informacji, ale cytowany przez nas wiceprezydent Olszewski odrobinę doprecyzował plany w rozmowie z TVN24 (program "Polska i Świat). Na celowniku miasta będą samochody z silnikami Diesla wyprodukowane przed 2005 rokiem. Wstępnie mówi się o zakazie wjazdu do Śródmieścia. Wstępnie, bo możliwe, że granice strefy będą trochę większe. Na razie trwają analizy.

Bliżej wprowadzenia strefy jest Kraków, który jest już na ostatniej prostej konsultacji z mieszkańcami. Ulice centrum Krakowa będą zamknięte dla samochodów wyprodukowanych w latach 1993 - 2000 i starszych. Tutaj też czekamy na ostateczny kształt strefy, która zacznie obowiązywać na początku przyszłego roku. Na rok 2024 planowane jest zaostrzenie restrykcji.

A o jakie dane chodzi?

Chodzi raport TRUE (The Real Urban Emissions Initiative), który już na wstępie informuje, że pojazdy silnikowe są istotnym źródłem emisji zanieczyszczeń w Warszawie i przyczyniają się do problemów z jakością powietrza. To wniosek, do którego nie potrzeba szczegółowych badań, ale dzięki nim możemy przyjrzeć się twardym danym.

BYD HanKoniec z samochodami spalinowymi. BYD idzie w elektryki

W badaniu przeanalizowano ponad 220 tys. pomiarów z prawie 148 tys. pojazdów. Dane zbierano od 24 września do 9 października 2020 roku w sześciu różnych lokalizacjach Warszawy (m.in. na ulicy Puławskiej, Marywilskiej czy alei Prymasa Tysiąclecia). W ramach badania jakość spalin była kojarzona z numerem rejestracyjnym badanego pojazdu, aby dowiedzieć się, jaka grupa aut szkodzi powietrzu najbardziej.

Co pokazały wyniki?

  • Samochody z silnikiem Diesla spełniające wymagania normy Euro 5 i niższe odpowiadały za 45 proc. całkowitej emisji NOx (tlenków azotu), chociaż stanowiły mniej niż 20 procent badanych aut.
  • Samochody z silnikami Diesla według norm Euro 3 i Euro 4 odpowiadały również za ponad 50 proc. całkowitej emisji PM (pyłów zawieszonych), podczas gdy stanowiły jedynie 10 procent aut.
  • Samochody benzynowe spełniające normę Euro 4 lub niższą odpowiadały za ponad 50 proc. emisji CO i 45 proc. emisji HC, stanowiąc jednocześnie mniej niż 20 proc. floty.

Badania pokazują to, co już wiemy – stare auta, choć jest ich mniej, zatruwają powietrze bardziej niż nowe i trzeba coś z tym zrobić. Zaleca się natychmiastowe wycofanie z ruchu pojazdów certyfikowanych poniżej normy Euro 4, niezależnie od rodzaju paliwa. Pojazdy te mają ponad 15 lat i emitują nieproporcjonalnie dużo zanieczyszczeń w stosunku do ich udziału w ruchu drogowym - podaje raport oraz doradza, aby ograniczeniami objąć także auta spełniające normy Euro 4 i Euro 5 z silnikami o zapłonie samoczynnym.

Do końca tego roku, jako miasto, mamy przedstawić plan Strefy Czystego Transportu. Jesteśmy na dobrej drodze, żeby to zrobić. Do końca przyszłego roku powinno powstać pilotażowe wdrożenie, a do końca 2024 roku docelowe wdrożenie. Szczegółowe decyzje podejmą w głosowaniu radni Warszawy

- mówi Tomasz Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym w ZDM, odpowiedzialnego za wprowadzenie strefy.

Zobacz wideo Aston Martin z pierwszym SUV-em. Wyjątkowe auto i wyjątkowy gość programu
Więcej o: