Centrum Warszawy nie dla starych samochodów z silnikiem Diesla - miasto rozpoczyna prace nad Strefą Czystego Transportu. Ma być wdrażana w latach 2023-24. Wiceprezydent Warszawy już apeluje do mieszkańców, aby nie kupowali starych diesli.
Mając te dane, którymi dysponujemy, mogę z całą pewnością powiedzieć: warszawiacy nie kupujcie starych diesli. One nas trują!
- mówi Michał Olszewski. Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Aktualizacja 15 kwietnia: Wciąż nie ma konkretnych informacji, ale cytowany przez nas wiceprezydent Olszewski odrobinę doprecyzował plany w rozmowie z TVN24 (program "Polska i Świat). Na celowniku miasta będą samochody z silnikami Diesla wyprodukowane przed 2005 rokiem. Wstępnie mówi się o zakazie wjazdu do Śródmieścia. Wstępnie, bo możliwe, że granice strefy będą trochę większe. Na razie trwają analizy.
Bliżej wprowadzenia strefy jest Kraków, który jest już na ostatniej prostej konsultacji z mieszkańcami. Ulice centrum Krakowa będą zamknięte dla samochodów wyprodukowanych w latach 1993 - 2000 i starszych. Tutaj też czekamy na ostateczny kształt strefy, która zacznie obowiązywać na początku przyszłego roku. Na rok 2024 planowane jest zaostrzenie restrykcji.
Chodzi raport TRUE (The Real Urban Emissions Initiative), który już na wstępie informuje, że pojazdy silnikowe są istotnym źródłem emisji zanieczyszczeń w Warszawie i przyczyniają się do problemów z jakością powietrza. To wniosek, do którego nie potrzeba szczegółowych badań, ale dzięki nim możemy przyjrzeć się twardym danym.
W badaniu przeanalizowano ponad 220 tys. pomiarów z prawie 148 tys. pojazdów. Dane zbierano od 24 września do 9 października 2020 roku w sześciu różnych lokalizacjach Warszawy (m.in. na ulicy Puławskiej, Marywilskiej czy alei Prymasa Tysiąclecia). W ramach badania jakość spalin była kojarzona z numerem rejestracyjnym badanego pojazdu, aby dowiedzieć się, jaka grupa aut szkodzi powietrzu najbardziej.
Badania pokazują to, co już wiemy – stare auta, choć jest ich mniej, zatruwają powietrze bardziej niż nowe i trzeba coś z tym zrobić. Zaleca się natychmiastowe wycofanie z ruchu pojazdów certyfikowanych poniżej normy Euro 4, niezależnie od rodzaju paliwa. Pojazdy te mają ponad 15 lat i emitują nieproporcjonalnie dużo zanieczyszczeń w stosunku do ich udziału w ruchu drogowym - podaje raport oraz doradza, aby ograniczeniami objąć także auta spełniające normy Euro 4 i Euro 5 z silnikami o zapłonie samoczynnym.
Do końca tego roku, jako miasto, mamy przedstawić plan Strefy Czystego Transportu. Jesteśmy na dobrej drodze, żeby to zrobić. Do końca przyszłego roku powinno powstać pilotażowe wdrożenie, a do końca 2024 roku docelowe wdrożenie. Szczegółowe decyzje podejmą w głosowaniu radni Warszawy
- mówi Tomasz Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym w ZDM, odpowiedzialnego za wprowadzenie strefy.