Obowiązek zmiany opon w Polsce. Liczy się nie rodzaj, a stan techniczny

Droższe opony są lepsze od tańszych. Funkcjonariusze nie mogą jednak kierować się takim kryterium w czasie kontroli drogowej. Dla nich nie liczy się rodzaj opon, a raczej ich stan techniczny.

Kolejne porady z zakresu eksploatacji opon znajdziesz w serwisie Gazeta.pl.

Chyba żaden kierowca nie ma wątpliwości co do tego, że opony są jednym z ważniejszych elementów bezpieczeństwa w pojeździe. To one gwarantują autu kontakt z nawierzchnią i to one sprawiają, że pojazd jest sterowny. Nie ma się zatem co dziwić, że pewne wymogi przed samochodowym ogumieniem, stawiają też polskie przepisy. Tak naprawdę jednak wymogi te są mało restrykcyjne, warto dodać.

Zobacz wideo Policyjny pościg za nietrzeźwym kierującym - funkcjonariusze strzelali w opony

Czy w Polsce trzeba zmieniać opony na zimowe?

Czy w Polsce jest obowiązek stosowania opon zimowych zimą? Nie, takiego obowiązku nigdy nie było, nie ma i raczej też nie będzie. Nie ma żadnej woli legislacyjnej w tym przypadku. A fakt ten może wynikać z działania prostego czynnika. I tym jest wysoka świadomość kierowców. Statystyki wskazują, że ogumienie sezonowe w Polsce stosuje nawet ponad 90 proc. użytkowników aut. To oznacza, że potrzeba bezpieczeństwa i samodyscyplina wzięły górę. Zapisy prawa nie były konieczne.

Zły stan opon. Co właściwie oznacza to pojęcie?

W Polsce nie ma obowiązku zmiany opon na zimowe. Za opony letnie zimą nie można tym samym dostać mandatu. Warto jednak pamiętać o tym, że funkcjonariusz podczas kontroli drogowej opony nadal sprawdzić może. I choć nie skupi się na ich sezonowości, przyjrzy się stanowi technicznemu. Co polskie prawo rozumie pod tym pojęciem? Podstawowym wyznacznikiem sprawności opon jest wysokość bieżnika. Ta powinna wynosić co najmniej 1,6 mm.

Prawo za granicę bezpieczeństwa wyznacza 1,6 mm. Warto jednak pamiętać o tym, że do bezpiecznej jazdy opony letnie powinny mieć bieżnik o wysokości co najmniej 3 mm, a zimowe nawet 4 mm.

Wysokość bieżnika jest pierwszym z czynników, który sprawdzi policjant. Podczas kontroli drogowej kluczowe znaczenie mają także uszkodzenia opon. Dyskwalifikujące są nieprawidłowości w postaci wybrzuszeń, pęknięć, brakującego fragmentu gumy czy uszkodzonego kordu. Takie uszkodzenia zagrażają bezpieczeństwu – podczas np. szybszej jazdy na autostradzie, ogumienie może nie wytrzymać obciążenia i eksplodować. Auto w takim przypadku wypadnie z toru jazdy i straci stateczność.

Wymiana opon w serwisieWymiana opon z optymalizacją - co to jest i czy warto?

Jakich opon nie można używać w Polsce?

Warto na koniec wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Policjant kontrolując opony może skupić się nie tylko na ich stanie. Polskie przepisy zabraniają np. stosowania różnych opon na jednej osi pojazdu, stosowania opon okolcowanych czy typu slick lub wyposażania samochodu w koła, które wystają poza obrys błotnika. Czy można jeździć na oponach wielosezonowych w Polsce? Oczywiście, że tak. Szczególnie że sprawdzają się one i latem, i mają typową homologację zimową.

Jakie konsekwencje grożą za zły stan opon w Polsce?

Stan techniczny opon ma kolosalne znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Właśnie dlatego wykrycie poważnych uszkodzeń lub skrajnie zużytego bieżnika, raczej nie spotka się z pobłażliwością funkcjonariuszy. Jakie mogą być konsekwencje? Zużyte opony sprawiają, że auto nie spełnia warunków technicznych. Kierowca w pierwszej kolejności straci zatem dowód rejestracyjny pojazdu, a w skrajnym przypadku auto z miejsca zostanie wycofane z ruchu. Poza tym możliwy jest też mandat. Ten według nowego taryfikatora może sięgnąć nawet kwoty 3 tys. zł (art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń).

Więcej o: