Zadaniem płynu chłodniczego jest odbieranie ciepła od rozgrzanych elementów silnika, a następnie oddanie go do otoczenia za pośrednictwem chłodnicy. W czasie zimniejszych dni, ciepło jakie odebrał płyn, wykorzystywane jest także do ogrzewania wnętrza pojazdu.
Woda bardzo dobrze odbiera i oddaje ciepło, ale ze względu na jej temperatury zamarzania oraz wrzenia, nie nadaje się do stosowania jako płyn chłodzący w samochodach. Aby uzyskać odpowiednie właściwości, dodaje się do niej glikol etylenowy lub glikol propylenowy. To alkohole, których obecność obniża temperaturę krzepnięcia oraz podnosi temperaturę wrzenia. Od płynu chłodniczego wymaga się, aby zachowywał płynność do temperatury -35 st. C., a wrzał w temperaturze 105-110 st. C. Takie parametry daje mieszanina wody i glikolu w proporcjach ok. 50/45. Pozostałe 5 procent stanowią dodatki, m.in. antykorozyjne.
Więcej poradników dotyczących eksploatacji auta znajdziesz na stronie Gazeta.pl
Ze względu na rodzaj zawartych dodatków możemy wyróżnić kilka rodzajów płynów chłodniczych:
Część osób próbuje przypisać kolory płynów do ich rodzaju, jednak nie panuje nad tym żadna zasada, ani żadna norma, która mogłaby to określić. Barwa płynu ma charakter ozdobny, oraz pozwala go odróżnić od wody. Przy wyborze odpowiedniego płynu, nie powinno sugerować się kolorem.
Nie powinno mieszać się ze sobą różnych rodzajów płynów chłodniczych. Zawarte w nich inhibitory, mające chronić przed korozją, działają skutecznie w odpowiednim środowisku. Jeśli zmienimy jego pH, mogą przestać działać, a nawet zacząć oddziaływać niekorzystnie na układ chłodzenia. W związku z tym, jeśli konieczne jest uzupełnienie płynu, należy sięgnąć po płyn tego samego rodzaju (nie tego samego koloru!). Jeśli nie mamy pewności co do rodzaju wlanego płynu, lepiej dolać do niego wodę destylowaną. Nie powinno to powodować nadmiernego rozcieńczenia, gdyż glikole mają mniejszą tendencję do parowania niż woda, więc ubytek płynu jest spowodowany często odparowaniem wody.
Producenci często umieszczają na etykietach informacje, że dany płyn można swobodnie mieszać z innymi. Jest to spowodowane tym, że ich zmieszanie nie powoduje natychmiastowej awarii, a skutki mogą być widoczne po 2-3 latach użytkowania pojazdu i ciężko będzie wskazać, że powodem awarii był konkretnie źle dobrany płyn chłodniczy.