Wynika to z faktu innej zawartości energii obydwu mediów. Zawartość energii w jednym litrze gazu LPG (mieszanina propan/ butan w stosunku 50/50 proc.) wynosi 25,02 MJ. W jednym litrze benzyny, zawartość energii wynosi aż 38 MJ. Tym samym aby uzyskać podobną wartość energii trzeba zużyć więcej gazu.
Więcej porad dotyczących wyboru samochodu znajdziesz na stronie głównej gazety.pl
Problemem w przypadku spalania gazu LPG jest wyższa temperatura nad tłokiem niż w przypadku spalania benzyny. Tym samym silniki zasilane LPG są bardziej obciążone cieplnie.
Dodatkowo, ze względu na dostarczenie paliwa w formie gazowej, nie występuje efekt chłodzenia zaworów dolotowych, tak jak w przypadku zasilania benzyną. To wszystko sprawia, że zawory mają większą tendencję do podwyższonego zużycia gniazd zaworowych i przylgni grzybków zaworowych, a w efekcie do przepalenia zaworu i konieczność naprawy. Jest to jednak zauważalne szczególnie w starszych silnikach. W nowych wersjach problem nie występuje.
Klasyfikacja lepkościowa i jakościowa olejów przewiduje tylko podział na oleje do silników diesel i benzynowych. Stąd też w samochodach z instalacją LPG kierowcy stosują oleje do
silników benzenowych. Wprawdzie zastosowanie takiego oleju nie wpływa negatywnie na ochronę jednostki napędowej ale -ze względu na wyższą temperaturę pracy- powoduje nieco szybszą utratę niektórych właściwości oleju.
Warto wlać do silnika olej który „dopasowano" do specyfiki pracy jednostek zasilanych gazem. Na naszym rynku są m.in.: Platinum Gas Synthetic 5W-40, Platinum Gas Semisynthetic 10W-40, mineralny (tańszy) Orlen Oil Gas Lubro 15W-40, mineralny Lotos Gas, Półsyntetyczny Tedex Runner Gas, mineralnyTedex Gas i wiele, wiele innych.
W przypadku spalania gazu LPG inne jest zapotrzebowanie na napięcie zapłonowe, co wynika z wyższej temperatury zapłonu gazu. Ponadto wyższa temperatura w komorze spalania i brak odparowującej benzyny, która schładza świecę zapłonową i inne części komory spalania, sprawiają że świeca zapłonowa jest inna.
Elektrody świecy zapłonowej pracującej przy spalaniu gazu bardziej się nagrzewają, a dodatkowo -ponieważ gaz LPG stawia większy opór elektryczny- musi być zmniejszony odstęp elektrod. Wszystko to sprawia, że świeca zapłonowa w samochodzie który ma założoną instalację gazową musi być inna niż w tradycyjnym silniku. Warto też pamiętać, że świece te mają mniejszą trwałość. Przykładowo w firmie Bosch świece irydowe o najwyższych parametrach są zalecane do wymiany po przebiegu 100 000 km w wersjach benzynowych i po przebiegu 30 000 km w wersjach LPG.
Jeżeli chodzi o elementy składowe to nie, gdyż w obu przypadkach są to podzespoły od producenta takich instalacji. Jest za to ogromna różnica w jakości montażu elementów we wnętrzu i przełączników, gdyż producent realizuje to poprzez założenie dedykowanych materiałów, a zakład montujący musi zaadoptować istniejące elementy.
Ponadto w niektórych samochodach z instalacją fabryczną jest ona podłączona do komputera pokładowego. Dzięki temu mamy podgląd na zużycie chwilowe, zużycie średnie, oraz zasięg osobno w przypadku zasilania benzyną i osobno gdy jedziemy wykorzystując paliwo gazowe. Wśród dostępnych w salonach samochodów, taką innowacyjną formę wyświetlania danych mają obecnie Dacia i Renault.
Niestety, aby móc tanio eksploatować swoje auto, musimy zainwestować większą kwotę podczas zakupu. Jak widać ze sporządzonego zestawienia najbardziej opłacalna jest oferta Renault i Dacii.
Według danych cennikowych dla Dacii Sandero, instalacja LPG to dodatek 2300 zł. Przyjmując, że średnie zużycie wynosi 5,4 l/100 km benzyny i 7,0 l/100 km gazu, to roczny koszt przy przebiegu 15 000 km wyniesie – 5265 zł za benzynę i 3937 zł za LPG (ceny przyjęto 6,5 zł za litr benzyny i 3,75 zł za litr gazu LPG). Tym samym rocznie oszczędzamy 1300 zł. Koszt zwróci się zatem już po dwóch latach.
Jedynym problemem jest fakt konieczności corocznej wizyty na stacji diagnostycznej celem „podbicia przeglądu rejestracyjnego" (w nowych samochodach bez instalacji LPG przegląd jest po trzech latach, po pięciu i następnie co roku).
Gwarancja producenta na samochód wynosi dokładnie ten sam okres co w przypadku wersji bez instalacji LPG i obejmuje również wszystkie elementy układu LPG.