• Link został skopiowany

System Zarządzania Ruchem zyska serce. Ruszyły prace

GDDKiA poinformowało, że Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) zyska system centralny - oprogramowanie oraz infrastrukturę sprzętową.
TOMASZ STAA'CZAK

Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl

Prace nad oprogramowaniem, prowadzone w ramach projektu pn. Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I (KSZRD), rozpoczęły się w listopadzie 2021 r. Prowadzi je firma Alumbrados Viarios Sociedad Anonima.

Zobacz wideo Odcinkowy pomiar prędkości - skuteczna broń w walce z kierowcami, którzy przekraczają prędkość

System ten tworzony jest od podstaw konkretnie pod GDDKiA. To system informatyczny, który umożliwia prawidłowe i zgodne z wymaganiami technicznymi funkcjonowanie całości systemu.

Na system centralny składa się wiele komponentów. Został on podzielony na poszczególne moduły. Jednym z nich jest moduł ITS, którego zadaniem jest przetwarzanie danych pozyskanych na drogach, a także realizowanie procesów zarządzania ruchem, takich jak np. wyświetlanie komunikatów na znakach zmiennej treści. Z kolei moduł inwentaryzacyjny będzie służył do gromadzenia danych dotyczących infrastruktury znajdującej się w zarządzie GDDKiA oraz działań wykonywanych w ramach jej bieżącego utrzymania i rozwoju. Jednym z modułów systemu centralnego, najważniejszego z punktu widzenia użytkowników dróg, jest portal prezentacyjny, gdzie publikowane będą wszelkie dane dotyczące sytuacji drogach.

W założeniu, po wprowadzeniu KSZR mają najbardziej skorzystać kierowcy. Dokładniej w dwóch sytuacjach:

  • pre-trip, czyli przed podróżą

Dzięki informacjom publikowanym na stronie internetowej (tzw. portalu prezentacyjnym) czy uzyskanym z Krajowej Infolinii Drogowej (KID), m.in. o natężeniu uchu, warunkom pogodowym czy czasie oczekiwania na przejściu granicznym, kierowcy będą mogli lepiej zaplanować podróż przed jej rozpoczęciem.

  • on-trip, czyli w trakcie podróży

Dzięki informacjom wyświetlanym na znakach zmiennej treści, komunikatom radiowym czy informacjom z aplikacji bazującym na danych z systemu centralnego - kierowcy będą w stanie dokonywać modyfikacji trasy już w trakcie podróży, stosownie do warunków ruchu.

System centralny odegra także kluczową rolę przy integracji elementów budowanych obecnie w ramach KSZRD z systemami zarządzania ruchem, które są już eksploatowane na drogach krajowych lub są na etapie budowy w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.

Więcej o: