Więcej porad dotyczących znaczenia opon dla bezpieczeństwa znajdziesz w serwisie Gazeta.pl.
Jak uważnie byście nie obejrzeli kompletu nowych opon, jednej rzeczy nie zobaczycie. Daty ważności opony. A to dopiero pierwsza z ciekawostek. Druga jest taka, że opony mają tak właściwie nie jedną, a dwie daty ważności. I dziś o każdej z nich opowiemy w tym właśnie materiale.
Kierowców interesuje przede wszystkim bieżnik. Podczas zakupu nowych opon sprawdzają czy nie jest naruszony i czy ma tzw. włoski. To ich zdaniem najważniejszy dowód tego, czy ogumienie nie było używane. I choć w tym przekonaniu jest sporo prawdy, klucz do pojęcia nowa opona na rynku europejskim jest jeszcze jeden. Według normy PN-C94300-7 oponę należy uznać za fabrycznie nową do 3 lat od daty produkcji. Oczywiście nie mówimy o oponie, która od trzech lat jest eksploatowana. Mówimy o oponie, która:
3-letni termin ważności wyznaczony przez normę europejską wynika z warunków logistycznych. Nie ma możliwości, aby ogumienie zaraz po wyprodukowaniu z miejsca trafiło do sklepu i kilka dni później zostało sprzedane. To raz. Dwa warto z drugiej strony pamiętać, że jeżeli sprzedający chce wam zbyć ogumienie, które zostało wyprodukowane wcześniej niż 3 lata temu, nie może go nazywać nowym. I to pomimo faktu, że posiada nienaruszony bieżnik.
Jak sprawdzić datę produkcji? To proste. Na ścianie bocznej każdej fabrycznie nowej opony pojawia się czterocyfrowy kod DOT (zazwyczaj w kółku). Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień roku, a dwie kolejne rok produkcji. Rozkodowanie tego oznaczenia pozwoli ocenić, ile czasu opony czekały na nowego właściciela w sklepie motoryzacyjnym.
No dobrze, ale na razie zamknęliśmy pierwszą z dat ważności. Co z drugą? W tym przypadku termin jest określony na 10 lat od momentu produkcji. W tym przypadku data ważności określa czas potencjalnej eksploatacji ogumienia. Nawet jeżeli nie starł się w nim bieżnik – bo kierowca jeździ mało, po 10 latach należy zainwestować w nowy komplet. Powód? Procesy starzenia, które dotyczą gumy, ale też i konstrukcji wewnętrznej. W skrajnym przypadku stara opona może nie tylko ograniczyć trakcję, ale też nie wytrzymać obciążeń podczas szybkiej jazdy. W efekcie dojdzie do jej rozerwania.
W przypadku daty ważności maksymalnej eksploatacji opony również pomocne stanie się wcześniej wspomniane oznaczenie DOT.
Data ważności jest kluczowa z punktu widzenia zakupu czy eksploatacji ogumienia. Warto jednak pamiętać o tym, że nie tylko wiek może dyskwalifikować oponę z dalszej jazdy. Konieczne są też uważne oględziny. Kiedy warto zainwestować w komplet nowych opon?
Wytarcie bieżnika jest naturalnym procesem. Jego tempo zależy od intensywności eksploatacji oraz techniki jazdy. Im bardziej zużyty bieżnik, tym gorsza trakcja i tym większa podatność opon na pojawienie się efektu aquaplaningu. Co z pozostałymi uszkodzeniami? Tu bywa już różnie. Guzy, wybrzuszenia lub pęcherze mogą się pojawić na oponie po szybkim najechaniu na przeszkodę na drodze lub chociażby krawężnik. Pęknięcia są z kolei podyktowane często nieprawidłowym przechowywaniem opon między sezonami – np. w piwnicy koło grzejnika, na słońcu, w kałuży oleju lub innej substancji żrącej.