Na polskich drogach coraz mniej wypadków. A co z pieszymi?

Z roku na rok liczba zarejestrowanych pojazdów w Polsce jest większa. W samym 2021 roku przybyło ponad 750 tys. samochodów osobowych, a wszystkich na koniec roku było 25 869 804. Takie liczby plasują nas w europejskiej czołówce pod względem aut przypadających na mieszkańca. Czy ciągły przyrost aut na ulicach przekłada się na wzrost liczby wypadków?

Co roku Komenda Główna Policji publikuje obszerny raport o wypadkach drogowych w Polsce. Możemy z niego dowiedzieć się m.in. jakie są najczęstsze przyczyny, miejsca i pory wypadków oraz z czyim udziałem się one odbywają. Dane przedstawione w tym artykule będą opierały się na raportach z kilku ostatnich lat.

Więcej tekstów z zakresu ruchu drogowego znajdziesz na stronie Gazeta.pl

Wypadki drogowe i ich skutki w 2021 roku

  • Do Policji zgłoszono 22 816 wypadków drogowych. To o 24,7 proc. mniej niż w roku 2019, gdzie było ich 30 288, oraz o 3,1 proc. mniej względem roku 2020, gdzie było ich 23 450.
  • W wyniku wypadków drogowych 2 245 osób poniosło śmierć. To o 22,8 proc. mniej niż w roku 2019 oraz o 3,1 proc. mniej niż w roku 2020.
  • W wyniku wypadków drogowych 26 415 osób zostało rannych. To o 25,5 proc. mniej niż w roku 2019 i o 0,2 proc. mniej niż w roku 2020.

Jak zmieniały się te dane na przestrzeni ostatnich lat, możecie zobaczyć na poniższych wykresach:

liczba rannych i zabitych w wypadkach drogowych 2012-21liczba rannych i zabitych w wypadkach drogowych 2012-21 źródło: statystyka.policja.pl

Kiedy najczęściej dochodzi do wypadków?

  • Najwięcej wypadków drogowych w 2021 roku miało miejsce w czerwcu (2 610), lipcu (2 508) i październiku (2 351).
  • Według dni tygodnia najwięcej wypadków miało miejsce w piątki (3 912).
  • Według pory dnia najwięcej wypadków miało miejsce między godz. 16 a 17.
  • Najwięcej wypadków (14 881) wydarzyło się przy dobrych warunkach atmosferycznych. Dla porównania podczas opadów deszczu doszło jedynie do 2 698 wypadków.

Warunki atmosferyczne, w jakich najczęściej dochodzi do wypadków, mogą zaskakiwać. Dobra widoczność i sucha nawierzchnia sprawiają, że kierowcy zachowują mniejszą ostrożność i wykazują większą skłonność do szybszej jazdy. To zwiększa ryzyko dojścia do wypadku.

Zobacz wideo Lubuska policja pokazała niebezpieczne wypadki z udziałem pieszych i rowerzystów na przejściach

Gdzie najczęściej dochodzi do wypadków?

  • 68,6 proc. wszystkich wypadków ma miejsce w terenie zabudowanym.
  • 61,2 proc. ofiar wypadków ginie w terenie niezabudowanym.
  • Najwięcej wypadków zdarza się na prostym odcinku drogi. Drugie najczęstsze miejsce to skrzyżowanie.
  • 80 proc. wszystkich wypadków drogowych miało miejsce na drogach jednojezdniowych, dwukierunkowych.

Choć częściej do wypadków dochodzi w terenie zabudowanym, to relatywnie mniejsza prędkość powoduje, że są one mniej groźne niż wypadki w terenie niezabudowanym.

Główne przyczyny wypadków drogowych

  • Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.
  • Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu.
  • Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.
  • Nieprawidłowe wyprzedzanie.

Policjanci pilnowali przejść dla pieszych za pomocą dronaNad Bydgoszczą znowu latał dron. Pilnował przejść dla pieszych [WIDEO]

Autostrady - czy są bezpieczne?

Na autostradach dochodzi do niewielu wypadków. Wynika to m.in. z rozdzielenia ruchu w przeciwnych kierunkach i braku skrzyżowań. Głównym powodem jest jednak to, że autostrady stanowią wciąż niewielki odsetek wszystkich dróg w Polsce. To zaledwie 1 753 km autostrad na blisko 19 400 km dróg krajowych oraz na około 425 tys. km wszystkich dróg w Polsce. 

  • Łącznie na autostradach doszło do 372 wypadków, w wyniku których 74 osoby poniosły śmierć, a 510 zostało rannych.
  • Pod względem liczby ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na km drogi, najgorzej wypada autostrada A4 (z wyjątkiem autostrady A8, która liczy 22,4 km długości).
  • Lepiej wypada autostrada A2, na której dochodzi do połowy mniej wypadków na 1 km.

Kto powoduje wypadki drogowe?

  • W 2021 roku 90,4 proc. wszystkich wypadków powstało z winy kierujących pojazdami.
  • Wśród nich, 73,6 proc. to mężczyzn.

Sprawcami największej liczby wypadków były osoby z grupy wiekowej 25-39. Wynika to w dużej mierze z dużej liczby populacji. Ważnym parametrem pokazującym kto doprowadza do wypadków, jest wskaźnik liczby wypadków na 10 000 osób. Ten jest najwyższy dla grupy wiekowej 18-24 i jest niemal dwa razy wyższy niż dla wspomnianej grupy 25-39.
Dokładniejsze dane w tabeli poniżej:

Sprawcy wypadków wg grup wiekowychSprawcy wypadków wg grup wiekowych źródło: statystyka.policja.pl

Wypadki drogowe z udziałem pieszych

  • W 2021 roku doszło do 4 755 wypadków z udziałem pieszych (20,8 proc. wszystkich wypadków), w których zginęło 527 pieszych (23,5 proc. ogółu).
  • Najwięcej wypadków z udziałem pieszych i najtragiczniejsze ich skutki zanotowano w miesiącach jesienno-zimowych (październik-grudzień).
  • Jedynie 49,4 proc. tych wypadków miało miejsce na przejściach dla pieszych.
  • Na przejściach śmierć poniosło 29 proc. ogółu zabitych pieszych.
  • 72,7 proc. wypadków z udziałem pieszych miało miejsce z winy kierującego pojazdem.

Poza przejściami dla pieszych, do wypadków dochodziło także na skrzyżowaniach, chodnikach, poboczach oraz przystankach komunikacji publicznej.

Wypadki na przejściach 2012-21Wypadki na przejściach 2012-21 źródło: statystyki.policja.pl

Piesi z pierwszeństwem na przejściu - co pokazują statystyki?

Od 1 czerwca 2021 roku piesi wchodzący na przejście mają pierwszeństwo przed nadjeżdżającym pojazdem. Wiele osób twierdziło wówczas, że zmiana przepisów będzie tragiczna w skutkach dla pieszych. Co pokazują liczby?

  • W 2021 roku na przejściu doszło do 2349 wypadków. To o 12,3 proc. mniej niż w roku 2020 i aż o 32,2 proc. mniej niż w roku 2019.
  • W 2021 roku na przejściach zginęły 153 osoby. To o 22,3 proc. mniej niż w roku 2020 i aż o 34,6 proc. mniej niż w roku 2019.

Należy jednak pamiętać, że w roku 2020 przemieszczaliśmy się znacznie mniej niż w roku 2019.

Patrząc na te dane, ciężko stwierdzić, aby nowelizacja przepisów była zagrożeniem dla pieszych. W raporcie nie znajdziemy jednak wypadków na przejściach w układzie miesięcznym, co mogłoby dokładniej pokazać wpływ tych zmian. Jest za to liczba wszystkich wypadków z udziałem pieszych z podziałem na miesiące.

  • Według raportu w okresie od czerwca do grudnia w roku 2021 doszło do 3248 wypadków z udziałem pieszych, w którym zginęło 356 osób. W analogicznym okresie w 2020 roku (przed nowelizacją) doszło do 3 164 wypadków z udziałem pieszych, w których zginęło 376 osób.

Należy wziąć pod uwagę 2 czynniki: po pierwsze jedynie połowa z tych wypadków miała miejsce na przejściach dla pieszych. Po drugie w roku 2021 mogło dojść do zwiększenia liczby uczestników dróg, gdyż obostrzenia pandemiczne nie były tak restrykcyjne jak rok wcześniej. Mimo to, w analogicznym okresie, w roku 2021 w wypadkach zginęło mniej pieszych niż rok wcześniej.

Cały raport dostępny na stronie: https://statystyka.policja.pl/download/20/381967/Wypadkidrogowe2021.pdf

Więcej o: