Komfort poruszania się autem w mieście zależy w dużej mierze od jego rozmiaru – ciężko się z tym nie zgodzić. Małe auta są zwinniejsze i szybciej znajdziemy dla nich miejsce parkingowe w centrum. Wiążą się jednak one z pewnymi oczywistymi ograniczeniami, dlatego na ulicach miast nie widujemy jedynie aut miejskich.
Osoby, które potrzebują więcej przestrzeni, decydują się często na sedany lub kombi. Jednak czy te faktycznie zajmują mniej miejsca niż SUV-y? Kluczowe będą tutaj: długość oraz szerokość całkowita auta. Żeby nie być gołosłownym, porównam trzy modele: BMW X3, BMW serii 3 o nadwoziu w wersji sedan oraz wersji kombi.
W przypadku długości gołym okiem nie zauważymy różnicy. BMW X3 jest krótsze o milimetr względem dwóch pozostałych aut.
Jeśli chodzi o szerokość, SUV BMW jest o 7 cm szerszy. Nie jest to jednak parametr, który może znacząco utrudnić manewrowanie czy parkowanie.
Więcej tekstów o motoryzacji znajdziesz na stronie Gazeta.pl
Tutaj sprawa jest prosta – największą pojemność bagażnika ma BMW X3 – 550 l.
Na drugim miejscu znajdzie się nadwozie kombi, oferujące 500 l w przestrzeni bagażowej.
Najmniej miejsca w bagażniku znajdziemy w sedanie – 480 l.
A co z osiągami? Masa ma znaczenie
Jeśli mowa o osiągach, to istotną rolę odgrywa masa. Aby to porównanie było miarodajne, porównamy ze sobą dane katalogowe aut z 2-litrowym silnikiem Diesla o mocy 190 KM, połączonym z automatyczną skrzynią biegów oraz napędem na wszystkie koła.
Najcięższe w tym zestawieniu będzie BMW X3 – jego masa to 1840 kg.
Lżejsze okaże się kombi – 1690 kg.
Najmniejszą masę ma sedan – 1620 kg.
Ta różnica musi wpłynąć na osiągi. BMW X3 pierwszą setkę osiągnie w 7,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 213 km/h.
Wersja kombi zrobi to szybciej o pół sekundy, a maksymalnie rozpędzi się do 225 km/h.
Najszybszy będzie sedan. Sprint od 0 do 100 km/h zajmie mu 6,8 sekundy a prędkość maksymalna wyniesie 233 km/h.
Nie mogło być inaczej. Różnica w masie musi powodować różnicę w zużyciu paliwa. Wpływ na to może mieć również zwiększony opór powietrza w przypadku SUV-a. Katalogowo X3 ma średnio zużywać 5,8 litra na sto kilometrów. Wersja kombi 5,2 litra, a nieco mniejszą ilością paliwa zadowoli się sedan – 5 litrów na 100 km.
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Pewne jest, że w tym przypadku SUV daje nieco więcej przestrzeni wewnątrz auta przy prawie identycznych wymiarach zewnętrznych, a więc nie powinien być bardziej problematyczny w mieście. Niestety więcej miejsca, to także większe zużycie paliwa i gorsze osiągi.
Po obiektywnym porównaniu przyszła pora na nieco bardziej subiektywną próbę wyjaśnienia, dlaczego tak wielu ludzi przekonuje się do SUV-ów.
Po pierwsze, ze względu na ograniczoną liczbę i cenę prywatnych miejsc parkingowych. Niektórzy wolą zdecydować się na jedno uniwersalne auto, zamiast dwóch na różne okazje.
Podwyższone zawieszenie pozwoli na wjechanie na wyższe krawężniki i przejeżdżanie przez drogi z gorszą nawierzchnią bez większego dyskomfortu. Napęd na wszystkie koła przyda się podczas zimowych wyjazdów w góry. Pomijając praktyczne aspekty, wielu ludzi czuje się bezpieczniej za kierownicą większych i wyższych aut. Do tego SUV-y mogą im się podobać wizualnie, a gorsze osiągi nie stanowią problemu.
Za BMW serii 3 w sedanie, z opisywanym wyżej silnikiem i napędem zapłacimy co najmniej 186 tys. zł. Cena za wersję kombi rozpoczyna się od 195 200 zł. Natomiast za BMW X3 będziemy musieli zapłacić co najmniej 223 tys. zł.