Planujesz kupić używanego SUV-a? Są o 20 procent droższe niż rok temu!

Popularność samochodów typu SUV od kilku lat utrzymuje się na wysokim, niesłabnącym poziomie. Okazuje się, że przez ostatni rok średnie ceny na rynku wtórnym wzrosły nawet o 20 procent!

Problemy z dostępnością nowych samochodów jeszcze bardziej pobudzają rynek aut używanych, który w Polsce od zawsze ma pozycję dominującą. Duży popyt wpływa na ceny ogłoszeń, które notują rekordowe wzrosty. 

Więcej na temat rynku motoryzacyjnego w Polsce znajdziesz na Gazeta.pl

Na rynku wtórnym w Polsce nadal rządzą hatchbacki. To najczęściej wystawiane samochody do sprzedaży. Przez ostatni rok mediana cen w tym segmencie wzrosła o 7 procent. Jeszcze rok temu wynosiła 13 900 zł, a w tym roku podskoczyła do poziomu 14 900 zł.

Zobacz wideo

Na drugim miejscu uplasowały się auta o nadwoziu kombi. Są to zwykle auta flotowe, które po kilku latach trafiają na rynek używanych. W tym przypadku mediana cen podskoczyła o 10 procent. Rok temu za taki samochód płaciło się średnio 19 900 zł, a dziś już 21 900 zł.

Na trzecim miejscu wylądowały SUV-y, które zanotowały największe podwyżki cen. W ciągu dwunastu miesięcy mediany cen wzrosły aż o 20 procent. W tym roku za samochód, który rok temu kosztował średnio 44 300 zł trzeba już zapłacić 53 000 złotych.

Skoda KamiqRanking miejskich SUV-ów - 7 wyjątkowych modeli "w sam raz" do miasta i na długie trasy

Według analiz ekspertów z AAA Auto przeciętny używany SUV jest dużo młodszy niż inne typy samochodów oferowanych na rynku. Mediana wieku wynosi ponad 8 lat. Dla porównania w przypadku kombi i hatchbacków wzrasta do około 13 lat. SUV-y mają też mniejsze przebiegi – średnio wynoszą one 140 tys. km. W kombi średni przebieg to 220 tys. km., a w hatchbackach 165 tys. km.

TOP 10 najczęściej sprzedawanych modeli z segmentu SUV na rynku wtórnym w styczniu 2022 rokuTOP 10 najczęściej sprzedawanych modeli z segmentu SUV na rynku wtórnym w styczniu 2022 roku fot. AAA Auto

Na liście najpopularniejszych modeli króluje Nissan Qashqai, a tuż za nim uplasowały się Kia Sportage i Ford Kuga. W pierwszej dziesiątce załapały się tylko dwa modele z segmentu premium: BMW X4 i X5. Jednak w zestawieniu charakteryzują się największą medianą wieku i przebiegu. To pokazuje, że Polacy nadal wolą wybrać bardziej prestiżowy model kosztem zużycia. Ciekawym przypadkiem jest Opel Mokka, charakteryzujący się dość młodym wiekiem i niskim przebiegu w relacji do ceny.

Więcej o: