Stanęła fabryka FCA Poland w Tychach. Powód? Ten sam, co zwykle

Należąca do koncernu Stellantis zakład w Tychach wstrzymuje produkcję samochodów. Przez najbliższy tydzień produkująca (głównie auta Fiata) fabryka nie będzie wypuszczać nowych pojazdów z powodu braku półprzewodników.
Zobacz wideo Co Polacy myślą o elektromobilności? Zbadaliśmy to, a raport omówimy z ekspertem z Toyota Motor Poland

Fabryka samochodów dawnego koncernu FCA należącego do Stellantis w Tychach wstrzymała w poniedziałek produkcję. Przez najbliższy tydzień z zakładu w polskim mieście nie będą wyjeżdżać kolejne samochody, bo nie mogą zostać ukończone.

Fabryka stoi, bo nie ma półprzewodników

Wszystko z powodu braku istotnych części - półprzewodników potrzebnych do produkcji elektroniki wykorzystywanej we wszystkich samochodach. Zakład boryka się obecnie z zakłóceniami w dostawach tych elementów, dlatego ponownie produkcja aut ruszy dopiero w najbliższy poniedziałek.

To nie pierwszy raz, gdy fabryka Stellantis w Tychach wstrzymuje produkcję. Koncern od dłuższego czasu ma problemy z nieregularnymi dostawami półprzewodników, a w ciągu ostatnich miesięcy wstrzymywał produkcję samochodów kilka razy. 

Warto dodać jednak, że problemy z brakującymi półprzewodnikami nie dotyczy jednak jednego producenta, ale całej branży motoryzacyjnej. Kryzys motoryzacyjny trwa niemal od początku 2021 roku i szczególnie w Europie powoduje spore problemy z dostawami popularnych modeli samochodów.

To zresztą efekt potężnych lockdownów, które rządy na całym świecie wprowadzały z powodu pandemii. Pracownicy fabryk zostali skierowani do domów, a zakłady nie pracowały. Gdy w 2021 roku popyt na samochody zaczął gwałtownie rosnąć, półprzewodników zaczęło brakować.

Nienadążająca za popytem podaż wymusiła zresztą na producentach aut modyfikację wyposażenia bazowego lub rezygnację z mniej istotnych funkcji w niektórych modelach, a także wydłużyła czas oczekiwania na nowe pojazdy nawet do kilkunastu miesięcy. Niewystarczająca liczba nowych samochodów odbiła się z kolei czkawką na rynku aut używanych. To właśnie dlatego ich ceny obecnie są tak wysokie (i wciąż rosną).

Więcej na temat kryzysu w branży moto znajdziecie na Gazeta.pl

Więcej o:
Copyright © Agora SA