Czy samochód naprawdę nie odpali, kiedy skończy się AdBlue? Ile kosztuje uzupełnienie?

Jeżeli auto straszy was komunikatem mówiącym o tym, że bez AdBlue silnik nie odpali, to naprawdę... nie żartuje! Całe szczęście sam płyn jest tani, a jego dotankowanie proste. Zobacz co musisz wiedzieć na ten temat.

Więcej porad z zakresu eksploatacji nowoczesnego diesla znajdziesz również w serwisie Gazeta.pl.

Przemiana silników diesla zaczęła się w roku 1997. To wtedy grupa Fiata w jednostce JTD dedykowanej Alfie Romeo, po raz pierwszy w segmencie aut osobowych, zastosowała wtrysk typu common rail. I choć ten krok sprawił, że dawne diesle, czyli powolne, głośne i dymiące, odeszły do lamusa, modyfikacja dotyczyła przede wszystkim kwestii efektywności. Zwiększyła moc, obniżyła spalanie i poprawiła osiągi. W nowym millenium przed ropniakiem postawiono kolejne zadanie. To dotyczyło emisji szkodliwych związków.

Zobacz wideo Korolec: W ciągu najbliższych 10 lat zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych

Po co w samochodzie stosuje się AdBlue?

Diesle standardowo były wyposażane a katalizator. Później do listy osadników doszedł filtr cząstek stałych – który na dobre wyeliminował czarny dym wydobywający się z rury ropniaka. Kolejnym stadium stał się konwerter katalityczny SCR. Zasada działania tego urządzenia jest w gruncie rzeczy dość prosta. Gdy do dodatkowego filtra zamontowanego w układzie wydechowym trafią spaliny, te są spryskiwane płynem o nazwie AdBlue. To nic innego, jak 32,5-proc. roztwór mocznika. W ten sposób dochodzi do reakcji chemicznej, która redukuje z gazów wydechowych znaczną część tlenków azotu. Powstaje wodny azot i para wodna.

Selektywna redukcja katalityczna może brzmieć jako ciekawy dodatek, ale w gruncie rzeczy... dodatkiem nie jest. Układ SCR stał się obowiązkowy w silnikach diesla od momentu wprowadzenia normy emisji spalin Euro 6. To oznacza, że AdBlue powinno być obecne w większości jednostek wyprodukowanych po 2014 roku.

Ile diesel spała AdBlue?

Zasada działania konwertera SCR jest prosta. AdBlue też nie wydaje się skomplikowaną sytuacją. Co więcej, środek jest magazynowany w specjalnym zbiorniku w aucie. A ten w zależności od marki auta może mieć pojemność wynoszącą od 10 czy 11 do nawet 16 litrów. Ile wynosi zużycie AdBlue? Tutaj ponownie ciężko podać konkretną informację – to w dużej mierze zależy od charakterystyki jednostki i aktualnego spalania. Spokojnie można jednak przyjąć że po pokonaniu 1000 km ze zbiornika zniknie od 1,5 do nawet 3 litrów płynu. Tym samym przeciętny zasięg na pełnym "tankowaniu" AdBlue nie powinien być niższy niż jakieś 7 – 8 tys. km.

Jak zatankować AdBlue do diesla?

Dobra informacja? Kierowca nie powinien mieć problemu z dostępem do AdBlue i jego tankowaniem. Płyn jest dostępny w baniakach przypominających płyn do szyb w większości sklepów motoryzacyjnych, stacji benzynowych czy nawet marketach z rozbudowanym działem moto. Co więcej, na niektórych stacjach dostępne są też dystrybutory, które pozwalają na tankowanie AdBlue ze specjalnego pistoletu. Rozwiązanie jest o tyle wygodne, że wlew płynu często znajduje się koło wlewu paliwa – kierowca zatem na identycznej zasadzie jak ropę może zatankować AdBlue do pełna.

Kontrolka filtra cząstek stałych DPFPomarańczowe kontrolki oznaczają zakaz jazdy. Ta jest wyjątkiem. Nie zatrzymuj się, gdy ją zobaczysz

Czy można jeździć bez AdBlue? No właśnie nie...

Zła informacja? AdBlue jest łatwo dostępny i prosty do tankowania. Niestety jeżeli kierowca zignoruje komunikat mówiący o tym, że poziom płynu w zbiorniku kończy się, powinien liczyć się z... brakiem możliwości rozruchu silnika. Pierwszy komunikat mówiący o niskim stanie płynu pojawia się mniej więcej na 2500 do 2000 km przed wyczerpaniem AdBlue. I jest on ponawiany po każdym kolejnym rozruchu. Nie da się go zatem przeoczyć. W sytuacji, w której komunikat pokaże dostępny zasięg na AdBlue wynoszący 0, nie będzie to wyglądało dobrze. Kierowca nie powinien jednak panikować! Nadal ma pewne wyjście z sytuacji.

Komunikat mówi o braku możliwości ponownego rozruchu. W sytuacji, w której kierowca porusza się autem, nie powinien go zatem po prostu gasić. Na odpalonym silniku musi dotrzeć na najbliższą stację i tam dotankować AdBlue. Wtedy informacja powinna zniknąć.

Ile kosztuje litr AdBlue?

Na koniec jeszcze jedna informacja. Ile tak właściwie kosztuje AdBlue? Ceny są zróżnicowane. Czasami za jeden litr płynu trzeba zapłacić 2 lub 3 zł, a czasami nawet 6 czy 8 zł. Zdecydowanie tańsze są AdBlue dostępne w dużych baniakach w sklepie motoryzacyjnym lub na dystrybutorach na stacji. Najdroższe są na ogół te, które oferują kierowcom autoryzowane stacje.

Czy AdBlue ma termin ważności?

Pewnie nie brakuje w Polsce kierowców, którzy kupują zbiornik AdBlue... na wszelki wypadek. To jednak nie zawsze dobra metoda. Po pierwsze aby baniak taki przydał się, najlepiej byłoby go wozić w aucie. W ten sposób niepotrzebnie dociąży on pojazd. Po drugie AdBlue jest stale dostępny w sklepach motoryzacyjnych i na stacjach. Nie powinno być zatem problemu z jego zakupem na bieżąco. Po trzecie AdBlue może nie ma terminu ważności, ale nie lubi np. słońca, niskich temperatur czy wysokich temperatur. W takich warunkach szybko traci właściwości i staje się bezużyteczny.

Więcej o: