Co to znaczy, że kierownica bije? To może być tylko usterka, ale też poważny problem

Wibracje wyczuwalne na kole kierownicy podczas jazdy nie są dobrym objawem. Dlatego właściciel auta musi zareagować niezwłocznie. Tym bardziej, że czasami koszt naprawy to zaledwie kilkanaście złotych.

Więcej porad eksploatacyjnych znajdziesz w serwisie Gazeta.pl.

Układ kierowniczy w pojeździe, zaraz obok hamulców, jest jednym z bardziej kluczowych dla bezpieczeństwa jazdy. To za jego sprawą kierowca może manewrować, a także reagować na sytuację drogową. Nie ma się zatem co dziwić, że gdy na kierownicy pojawiają się wyczuwalne drgania, właściciele aut czasami zaczynają panikować. Tak, objaw taki czasami świadczy o prostej do usunięcia usterce. Równie dobrze może być jednak objawem poważnego i drogiego w usunięciu problemu.

Zobacz wideo Kołobrzeg. Policja szuka kierowcy, który potrącił nastolatkę na przejściu dla pieszych

Bicie koła podczas jazdy to wibracje na kierownicy

W pierwszej kolejności kierowca powinien się zastanowić nad tym, w jakiej sytuacji drogowej na kierownicy pojawia się bicie. Jeżeli w czasie jazdy na wprost i np. rośnie wraz ze wzrostem prędkości, jego przyczyny można poszukiwać w oponach. Po pierwsze może się okazać, że z felgi odpadł jeden z odważników. W takim przypadku koło straciło wyważenie, a wychylenia pojawiające się w czasie jazdy powodują drgania. Po drugie czasami wibracje wynikają z uszkodzenia opon lub felg – w szczególności pojawienia się tzw. guza (może być naprawdę mały) lub utraty geometrii przez obręcz po szybszym najechaniu na przeszkodę.

W obydwu przypadkach konieczna jest wizyta u wulkanizatora. Ten albo wyważy koło (już za kilkanaście złotych), albo "wyprostuje" felgę i ewentualnie zmieni oponę na nową. Guzów nie da się naprawić.

Bicie kierownicy przy hamowaniu: co znaczy i jak pozbyć się problemu?

Bicie na kierownicy może się też pojawić po naciśnięciu hamulca – czasami jest naprawdę silne. W takim przypadku wniosek może być jeden. Doszło do odkształcenia się tarcz hamulcowych. Z jakiego powodu? Przyczyną zazwyczaj jest mocne hamowanie przy skręconych kołach lub wjechanie z rozgrzanymi hamulcami w głęboką kałużę. Dobra informacja jest taka, że usterka nie oznacza poważnego uszkodzenia. Zła wiadomość natomiast jest taka, że kierowca powinien w miarę szybko udać się do warsztatu i wymienić uszkodzone elementy na nowe. To oznacza jakieś 600 do ponad 1000 zł kosztów.

Są mechanicy, którzy w takim przypadku zalecają np. dużo tańsze przetoczenie tarcz. W tym przypadku powstają jednak dwie wątpliwości. Czasami tarcze są zbyt zużyte, aby przetoczenie mogło być skuteczne – w końcu w jego czasie powierzchnia ścierna jest mechanicznie usuwana. Poza tym hamulce to jeden z ważniejszych elementów bezpieczeństwa. A w bezpieczeństwo warto inwestować, a nie poszukiwać oszczędności.

Bicie na kierownicy. To czasami nie koła i nie hamulce

Problem z kołami lub hamulcami to głównie powody bicia wyczuwalnego na kole kierownicy. Do tego jednak przypadki znane mechanikom nie ograniczają się. A jako przykład wystarczy podać:

  • Zużytą piastę koła, która powoduje drgania wyczuwalne w układzie kierowniczym.
  • Wyrobienie się krzyżaków wału napędowego powoduje w autach z napędem na tylne koła lub czteronapędem wyraźne wibracje.
  • Identyczna zasada dotyczy też uszkodzonych przegubów półosi napędowych (tu jednak efekt dotyczy przede wszystkim jazdy na skręconych kołach) oraz zużytych poduszek pod silnikiem (silnik naciska na półoś, co powoduje drgania).
  • Zdarza się, że kierownica bije też na postoju przy włączonym silniku. W takim przypadku objaw może oznaczać usterkę koła dwumasowego, wału korbowego czy wałków wyrównoważających.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.