Kochamy Niemców, nie ufamy Azjatom. Takich samochodów szukają Polacy

Na polskim rynku nadal królują samochody używane, ale ubiegły rok był dość ciekawy pod wieloma względami. Duży wpływ miała pandemia, kryzys związany z półprzewodnikami i idące za tym problemy z dostępnością. Jakie samochody w tym czasie skradły serca Polaków?

Największy w Polsce serwis ogłoszeniowy otomoto.pl wydał właśnie najnowszą edycję raportu „Internetowy Samochód Roku 2021". Serwis bazuje na preferencjach prawie 8 milionów użytkowników, którzy wygenerowali prawie 4 miliardy odsłon. To wystarczy, żeby na podstawie tego raportu dowiedzieć się, czego szukają Polacy.

Więcej informacji ze świata motoryzacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Z danych dostarczonych przez otomoto.pl wynika, że największy udział fabrycznie nowych aut (26,7 proc.) jest oferowanych w przedziale cenowym od 100 do 149 tys. zł. Drugie miejsce na liście (15,5 proc.) mają samochody mieszczące się w budżecie od 150 do 199 tys. zł.

W drugą stronę – tylko 0,9 proc. wszystkich nowych samochodów wystawionych na otomoto.pl mieściło się w przedziale 40-49 tys. zł, a 3,6 proc. w przedziale 50-50 tys. zł. Natomiast 6,5 proc. nowych samochodów wystawiono w przedziale 60-69 tys. zł.

Coraz droższe i większe samochody

Wraz z galopującą inflacją wzrosły ceny samochodów. Jeszcze kilka lat temu w niższych przedziałach cenowych można było kupić większe samochody. Co ciekawe, popularność SUV-ów zwiększyła się znacząco – w 2016 roku było to zaledwie 9 proc. ogłoszeń, a w ubiegłym już 21,4 proc. Przez ten sam okres mocno skurczył się rynek kompaktów – w 2016 roku wynosiły 19,1 proc. wszystkich ogłoszeń, a w 2021 tylko 13,7 proc.

Przez ostatnie lata Polacy z pewnością pokochali automatyczne skrzynie biegów. W ciągu dwóch lat udział poszukiwanych samochodów wyposażonych w automat wzrósł z 23,2 proc. do 42,3 proc.

Najpopularniejszym rocznikiem wśród wystawianych aut był 2017 – aż 25,5 proc. Ogromną popularnością cieszą się również auta z roczników 2015-2018. Zwykle są to pojazdy, które właśnie zakończyły okres leasingowania. Jednak niekwestionowanymi zwycięzcami zestawienia są samochody z przedziału 10-13 lat. Zdominowały zestawienie uzyskując 27,3 proc. udziału w liczbie pojazdów wystawionych na otomoto.pl.

Zobacz wideo

Najczęściej wyszukiwane auta używane w Polsce

Czołówka najczęściej wyszukiwanych samochodów używanych pokazuje, że Polacy nadal kochają niemieckie marki premium – króluje BMW i Audi. Volkswagen Golf, który od zawsze utrzymywał się w pierwszej trójce musiał ustąpić miejsca i znalazł się minimalnie poza podium.

W pierwszej dziesiątce znajdziemy wyłącznie samochody zza naszej zachodniej granicy. Żadna japońska ani koreańska marka nie zdobyły uznania w oczach statystycznego Polaka w porównaniu z niemiecką inżynierią.

Co ciekawe, aż 26 proc. wyszukiwani dotyczyło ogłoszeń pojazdów z przebiegiem pomiędzy 140 a 200 tysięcy kilometrów. To potwierdza, że taki przebieg jest nadal barierą psychologiczną dla polskiego nabywcy.

  1. BMW Seria 3 - 3,13 proc. udziału wyświetleń
  2. Audi A4 - 2,83 proc. udziału wyświetleń
  3. BMW Seria 5 - 2,24 udziału wyświetleń
  4. Volkswagen Golf - 2,16 proc. udziału wyświetleń
  5. Audi A6 - 2,03 proc. udziału wyświetleń
  6. Opel Astra - 1,88 proc. udziału wyświetleń
  7. Volkswagen Passat - 1,66 proc. udziału wyświetleń
  8. Audi A3 - 1,54 proc. udziału wyświetleń
  9. Ford Focus - 1,44 proc. udziału wyświetleń
  10. Mercedes-Benz Klasa C - 1,40 proc udziału wyświetleń
Więcej o: