O polskiej rzeczywistości drogowej szerzej opowiadamy też w serwisie Gazeta.pl.
Jeszcze na początku wieku sytuacja z buspasami była prosta. Po pierwszych tego typu szlakach poprowadzonych np. w Warszawie w roku 2004 mogły jeździć wyłącznie autobusy. Z czasem temat zaczął się jednak niejako "rozmywać". Kolejne ustawy i kolejne zarządzenia miejskich rad sprawiły, że dziś dostęp do niektórych buspasów mają nie tylko autobusy, ale taksówki, samochody elektryczne, motocykle czy pojazdy przewożące niepełnosprawnych. Jak odnaleźć się w gąszczu nowych ograniczeń?
Urzędnicy wpadli ostatnio na nowy pomysł. Na wydzielonych pasach ruchu poza oznaczeniem BUS zaczęły się pojawiać np. symbole wskazujące na dany typ pojazdu. I tak na zdjęciu głównym w tym materiale widzimy symbol motocykla i samochodu służb ratunkowych. No dobrze, zatem jakimi pojazdami tak właściwie można jeździć na takim pasie? Oczywiście autobusami, motocyklami i np. karetkami. To jednak nie koniec. Bo jeżeli władze danego miasta nie wprowadziły ograniczeń, na mocy ustawy o elektromobilności dostęp do szlaku otrzymują również samochody w pełni elektryczne i wodorowe.
Zanim zaczęły pojawiać się oznaczenia graficzne, pojawiały się napisy np. Taxi.
Symbole to oczywiście nie koniec. Na buspasach pojawiają się też oznaczenia DOP i MTON. Co one oznaczają? W przypadku czteroliterowego akronimu sytuacja jest dużo prostsza. MTON to nic innego jak Miejski Transport Osób Niepełnosprawnych. Aby jednak bus wożący np. niepełnosprawne dzieci do szkoły nabrał uprawnień do jazdy buspasem, musi spełnić warunek dodatkowy. Najpierw przewoźnik będący właścicielem busa, musi zawrzeć umowę z władzami konkretnej dzielnicy miasta – dzielnicy miasta stołecznego Warszawy oczywiście, bo pasy MTON są na razie unikalne dla stolicy. To ma wykluczyć przypadki nadużywania uprawnień przez kierowców.
Jeżeli chodzi o buspasy z oznaczeniem DOP, sprawa nieco komplikuje się. DOP oznacza bowiem dopuszczenie. Pojazdy dopuszczone do buspasów określają władze miasta. W różnych miastach, ale też na różnych pasach obowiązywać mogą różne listy. Skąd zatem kierowca ma wiedzieć, co na danym szlaku oznacza DOP? To jest regulowane tablicami dodatkowymi pojawiającymi się pod znakiem F-10 wskazującym kierunki jazdy i podział pasów ruchu.
Najszersza lista pojazdów dopuszczonych do buspasów dotyczy oznaczenia DOP. Tu często wskazywane są właśnie taksówki, motocykle czy karetki. Warto zatem uważnie czytać tablicę z oznaczeniami.
Bardzo często na tablicy F-10 pojawia się oznaczenie BUS i DOP. Na tabliczce pod znakiem nie ma jednak wyszczególnionych samochodów elektrycznych i wodorowych. Internauci pytają zatem czy to oznacza, że nie mają one dostępu do buspasa? Nie do końca. Elektryki wcale nie muszą być wyszczególniane w ramach dodatkowych uprawnień DOP. Wystarczy bowiem że pojawia się oznaczenie BUS. To ono na mocy wcześniej wspomnianej ustawy o elektromobilności wskazuje na uprzywilejowanie samochodów o napędzie całkowicie zeroemisyjnym. Warto o tym pamiętać.
Jakie kary czekają na kierowców, którzy bez uprawnień jeżdżą BUS-pasami lub też pasami ruchu posiadającymi dodatkowe oznaczenia? Niezastosowanie się do ograniczeń oznacza mandat wynoszący 100 zł. Dodatkowo do konta kierowcy dopisany zostanie 1 punkt karny.