Co to jest hamowanie pulsacyjne? I dlaczego są kierowcy, którzy muszą sobie o nim przypomnieć?

Hamowanie pulsacyjne polega na systematycznym naciskaniu i puszczaniu pedału hamulca. Kiedy warto o nim pamiętać? Dziś to chyba już... nigdy. Ale zaraz opowiemy szerzej o tej kwestii.

Większą ilość porad dotyczących techniki jazdy znajdziesz w serwisie Gazeta.pl.

Hamowanie pulsacyjne jest jedną z prostszych procedur. Kierowca powinien naprzemiennie wciskać pedał hamulca i go puszczać. Czemu służy? Przydaje się w czasie pojawienia się poślizgu. W czasie hamowania pulsacyjnego auto nadal wytraca prędkość, ale też jest sterowne. Nie porusza się zatem zgodnie z wektorem siły napędowej (czyli np. na wprost w zakręcie), a pozwala na ominięcie przeszkody, która pojawi się na jezdni.

Zobacz wideo Autobus musiał gwałtownie hamować. Nie ma tolerancji dla drogowej agresji!

Hamowanie pulsacyjne to bezpieczeństwo. Czemu go zatem nie stosować?

No dobrze, skoro hamowanie pulsacyjne przynosi dość ważną korzyść w czasie hamowania, czemu pisaliśmy w leadzie o tym, że dziś tak właściwie nie przydaje się już wcale? Jest ku temu dość ważny powód. Bo obecnie zdecydowana większość samochodów eksploatowanych na polskich drogach posiada system ABS. A to układ, który wyręcza kierowcę w kwestii hamowania pulsacyjnego. Za pomocą pompy blokuje i odblokowuje hamulce. Powtarza procedurę nawet kilkanaście razy na sekundę – kierowca w aucie bez ABS-u może to wykonać raz, może dwa na sekundę.

Od 1 maja roku 2004 na terenie Unii Europejskiej homologuje się tylko te nowe samochody, które ABS posiadają na liście wyposażenia standardowego.

Mercedes-Benz S Klasse (W 116) - ABS wprowadzono w 1978 rokuCzy ABS skraca drogę hamowania? Prawda jest zaskakująca

Jak działa ABS i czemu zastępuje hamowanie pulsacyjne?

Obecność systemu ABS w aucie sprawia, że w razie pojawienia się poślizgu w czasie hamowania, kierowca nie musi pamiętać o pulsacji. Powinien jedynie mocno wcisnąć pedał hamulca i czekać na reakcję czujników, sterownika i pompy. Co ważne, nie powinien puszczać hamulca, gdy wyczuje wyraźne bicie pedału – to wraz a hałasem przypominającym trzeszczenie jeden z podstawowych objawów działania ABS-u. Puszczenie hamulca przerwie pulsację i doprowadzi do ponownego zablokowania kół. Zmniejszy tym samym efektywność działania systemu.

Czy ABS skraca drogę hamowania? Raczej nie. Gwarantuje jednak sterowność. A to dużo ważniejsze w przypadku większości poślizgów pojawiających się np. w zakręcie. Bo samochód zamiast wypaść z drogi, hamując pokona łuk. Poza tym choć układ wyraźnie poprawia bezpieczeństwo jazdy, jednocześnie z technologicznego punktu widzenia jest dość prosty i trwały. Składa się bowiem głównie z pompy sterującej i zestawu czujników przy kołach.

Więcej o: