Powstają nowe pasy DOP. Będą kolejne. Kto może nimi jeździć?

W miastach coraz częściej obok pasów BUS powstają też pasy DOP. I to akurat... dobra informacja dla wielu kierowców. Oto pakiet informacji, które kierujący musi mieć na temat pasów DOP.

Nowości w polskim systemie drogowym omawiamy też w serwisie Gazeta.pl.

Do BUS-pasów polscy kierowcy zdążyli się przyzwyczaić. Te pojawiają się przede wszystkim w centrach dużych miast. I choć oznaczenie BUS namalowane na powierzchni jezdni powinno stanowić jasną informację, nie zawsze stanowi. Szczególnie że dziś BUS-pasem legalnie może jechać nie tylko autobus, ale też taksówka, samochód elektryczny czy osoby dojeżdżające do posesji.

Zobacz wideo Tomaszów Lubelski. Potrącił kobietę na przejściu. Prawo jazdy posiadał dopiero od trzech dni

BUS-pas jest oczywisty. Co znaczy pas DOP?

Na tym lista pojazdów dopuszczonych do ruchu na BUS-pasach nie kończy się. Bo powyższe wyjątki dotyczą wyjątków określonych ustawowo – tj. odgórnie przez centralne władze. A pole do działania mają również i lokalni włodarze. A potrafią oni wpuszczać na BUS-asy np. motocyklistów. Rozporządzenie wydane przez władze miasta nie zawsze jest jasne dla kierowców – nie wszyscy o nim wiedzą. Właśnie dlatego zaczęto tworzyć pasy z napisem "DOP".

DOP to nic innego jak skrót od wyrazu dopuszczony. Dopuszczony wskazuje z kolei na konkretną listę pojazdów, które na danym odcinku mogą podróżować BUS-pasem oprócz autobusów i innych pojazdów mających zielone światło na mocy chociażby ustawy o elektromobilności. Lista ta jest umieszczana na specjalnej tabliczce, która pojawia się zaraz pod znakiem F-10 ustawionym przy drodze i wskazującym jaka część jezdni została przeznaczona dla jakiego kierunku jazdy.

Pasy DOP w miastach: co musisz o nich wiedzieć?

W tym punkcie warto wskazać trzy zastrzeżenia dotyczące pasów DOP, o których każdy kierowca powinien wiedzieć.

  1. Na tabliczce wskazującej pojazdy dopuszczone może nie być np. aut elektrycznych czy taksówek – te uzyskują bowiem dostęp do BUS-pasów z mocy ustaw.
  2. Należy pamiętać o tym, że nie każdy pas DOP wyznaczony w danym mieście, musi dopuszczać do ruchu dokładnie taką samą listę pojazdów.
  3. Kierowcy muszą wiedzieć, że nie każdy BUS-pas będzie też pasem DOP. Aby dostęp do BUS-pasa miała poszerzona lista pojazdów, na jego powierzchni musi się pojawić oznaczenie DOP.

Mandat za jazdę pasem DOP staruje od 100 zł

Napis DOP pojawiający się na powierzchni BUS-pasa tak właściwie nie zmienia jego charakteru. Jedynie rozszerza listę pojazdów, które otrzymują do niego dostęp. W efekcie kierowca, który bezpodstawnie pojawi się na pasie BUS DOP, zostanie ukarany 100-złotowym mandatem. Do jego konta dopisany zostanie też 1 punkt karny. Z wyższą grzywną należy liczyć się przede wszystkim wtedy, gdy BUS-pas prowadzi w innym kierunku niż pozostałe pasy czy też podlega odrębnej sygnalizacji świetlnej.

Dla przykładu mandat za niezastosowanie się do kierunków ruchu wyznaczonych za pomocą znaku F-10 to już 250 zł. A kwota dodatkowo zostanie uzupełniona aż 5 punktami karnymi. W przypadku niestosowania się do sygnalizacji świetlnej, grzywna sięgnie nawet 500 zł i 6 punktów karnych.
Więcej o: