Pole F.2 w dowodzie rejestracyjnym. Czy naprawdę trzeba się nim aż tak bardzo martwić?

Po przeczytaniu tego tekstu z całą pewnością znajdziesz dowód rejestracyjny auta i sprawdzisz rubrykę F.2. Powód? To ona zadecyduje o odebraniu ci prawa jazdy i 30-tysięcznej grzywnie.

O przepisach drogowych w praktyce szerzej opowiadamy w serwisie Gazeta.pl.

Kierowcy raczej nie wczytują się w informacje zapisane w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Podczas rejestracji pojazdu i odbioru dokumentu w urzędzie sprawdzają przede wszystkim nazwę modelu, numer rejestracyjny i poprawność zapisu danych właściciela. Tyle! I choć rzeczywiście to te informacje są najbardziej kluczowe, warto zajrzeć do jeszcze jednej rubryki. Mowa o polu F.2. To ona może ustrzec kierującego przed dotkliwym mandatem i to ona określa np. czy pojazd można zaparkować na chodniku.

Zobacz wideo Jechała z zamarzniętą szybą - wjechała w rodzinę na przejściu

Dowód rejestracyjny, rubryka F.2 i DMC samochodu

No dobrze, ale czym tak właściwie jest pole F.2 w dowodzie rejestracyjnym pojazdu? Określa ono dopuszczalną masę całkowitą. A to nic innego jak masa samochodu gotowego do jazdy wraz z maksymalną, homologowaną masą ładunku i pasażerów. Informacja w sprawie wartości DMC jest kluczowa z dwóch powodów. I pierwszym są posiadane przez kierowcę uprawnienia. Prawo jazdy kat. B pozwala na kierowania pojazdami o DMC do 3,5 tony. Gdy w polu F.2 znajdzie się wyższa wartość, kierujący musi mieć już kat. C.

Wyjątek? Kat. B posiadana co najmniej dwa lata i samochód elektryczny. W tym przypadku DMC może sięgnąć nawet 4,25 tony. To ważny wyjątek, bo większe elektryki już dziś mają problem z nadwagą. Mercedes EQV ma DMC na poziomie dokładnie 3,5 tony. Audi e-Tron z mocniejszym silnikiem waży z kolei 3130 kg.

DMC powyżej 3,5 tony? Bez prawa jazdy i z grzywną do 30 tys. zł

Załóżmy teraz taki scenariusz: kierowca ma prawo jazdy kat. B i zasiadł za kierownicą większej wersji benzynowego Forda F-150, która ma DMC wyższe niż 3,5 tony. Co się dzieje w czasie kontroli drogowej? Policjanci muszą uznać, że prowadzi on bez koniecznych uprawnień. A to scenariusz wyjątkowo czarny. Bo choć kierujący mandatu od funkcjonariuszy nie dostanie, dostanie od nich wniosek o ukaranie do sądu. Sąd wymierzy mu grzywnę wynoszącą od 1,5 do 30 tys. zł, a do tego orzeknie zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych (ale prawo jazdy już podczas kontroli zabiorą mu funkcjonariusze).

Przed remontem Śródmiejskiej w Kaliszu na odcinku od Rogatki do Kościuszki kierowcy mogli zostawiać auta także na chodniku po stronie kościoła. Teraz to ścieżka rowerowa, ale niewielu zmotoryzowanych zwraca uwagę na zakaz parkowaniaCzy na szerokim chodniku mogę zaparkować cały samochód? Wyjaśniamy

Sprawdź DMC zanim zaparkujesz auto na chodniku!

DMC i wartość wpisana w polu F.2 w dowodzie rejestracyjnym ma znaczenie z jeszcze jednego powodu. A chociażby wtedy, gdy kierowca znalazł wolne miejsce parkingowe, ale wyłącznie na... chodniku. Chodnik jest w tym przypadku o tyle kluczowy, że zatrzymać na nim można tylko te pojazdy, których DMC nie przekracza 2,5 tony. Duży SUV, pick-up czy limuzyna odpadają zatem! Kierowca, który nie dostosuje się do tego wymogu, ryzykuje mandatem. Ten nie jest mocno restrykcyjny i wynosi 100 zł. Poza tym będzie uzupełniony 1 punktem karnym.

DMC w przypadku parkowania na chodniku traci znaczenie tak naprawdę w jednym przypadku. Mowa o scenariuszu, w którym chodnik zostanie oznakowany jako parking np. za pomocą znaku D-18.
Więcej o: