Znasz najważniejsze wyjątki od jazdy na suwak? Na drogach wciąż widać błędy

Jazda na suwak obowiązuje w Polsce już od dłuższego czasu. Wciąż jednak nie wszyscy znają dokładne zasady, dlatego postanowiliśmy je przypomnieć. Kierowca źle korzystający z suwaka może stanowić poważne niebezpieczeństwo dla innych.

Jazda na suwak to zachowanie odpowiedniej kolejności przejazdu w sytuacji, kiedy co najmniej dwa pasy łączą się w jeden. Wcześniej samochody, które zajmowały kończący się pas, musiały ustąpić pierwszeństwa lub liczyć na miły gest kierowców zajmujących sąsiedni pas. Już jakiś czas temu się to zmieniło. Samochody jeżdżą naprzemiennie. Pewnie większość kierowców opanowało już nowe zasady, ale wciąż nie wszyscy. Warto więc do suwaka na chwilę wrócić, ponieważ błędy przy jego użyciu mogą spowodować naprawdę poważne konsekwencje na drodze.

Przepisy ruchu drogowego wyjaśniamy regularnie na stronie głównej gazety.pl

Zobacz wideo "Ale jest suwak!" No właśnie nie. Policja pokazuje nagranie kierowcy, który wymusił pierwszeństwo i tłumaczył się jazdą na suwak

Jazda na suwak - kto ma pierwszeństwo

Jeśli na dwupasmowej drodze kończy się lewy pas, to jadący nim kierowca jedzie do jego końca, a kierowca z prawego wpuszcza go przed siebie. W sytuacji, kiedy droga ma trzy pasy ruchu, a kończą się dwa skrajne, to kolejność wygląda następująco: kierowca z prawego, kierowca z lewego pasa i kierowca, poruszający się środkowym pasem. Ministerstwo przyszykowało takie grafiki:

Jazda na suwakJazda na suwak fot. Ministerstwo Infrastruktury

Jazda na suwakJazda na suwak fot. Ministerstwo Infrastruktury

Jazda na suwak - zasady

Wybraliśmy pięć najważniejszych wyjątków od suwaka:

  • Nie masz pierwszeństwa na zanikającym pasie, póki nie dojedziesz do jego końca.
  • Pas do skrętu nie jest pasem zanikającym.
  • Jazda pasem rozbiegowym ze stacji benzynowej nie oznacza, że masz pierwszeństwo przed samochodami jadącymi sąsiednim pasem.
  • Zapis dotyczący "jazdy ze znacznie ograniczoną prędkością" dotyczy TYLKO korków, a nie spowolnienia ruchu np. ze 100 do 30 km/h.
  • Na drodze z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazda na suwak nie obowiązuje, jeśli tylko jeden z nich jest zakorkowany.

1. Nie masz pierwszeństwa na zanikającym pasie, póki nie dojedziesz do jego końca

To zdecydowanie jedna z najważniejszych i najczęściej ignorowanych zasad. Choćby wystąpiły wszystkie okoliczności sprawiające, że należy stosować jazdę na suwak, to kierowcy jadący zanikającym lub na stałe zablokowanym pasem (np. przez zepsuty samochód) nie mogą jechać na suwak, jeśli nie dojadą do końca pasa. Jadąc w korku pasem zanikającym, zawsze dojeżdżaj do jego końca i dopiero wtedy włączaj kierunkowskaz i staraj się zmienić pas. Pamiętaj też, że mimo przysługującego ci w takich okolicznościach pierwszeństwa, musisz zachować szczególną ostrożność - tego wymagają od ciebie przepisy.

2. Pas do skrętu nie jest pasem zanikającym

Na pewno znacie taką sytuację - dwa pasy prowadzą prosto, jeden do skrętu w prawo. W godzinach szczytu lewy i środkowy najczęściej są zakorkowane, a prawy - nie. Część kierowców chce to wykorzystać, zjeżdżając ze środkowego na prawy, by na jego końcu wrócić znowu na środkowy. Z takim zachowaniem nie poradzą sobie żadne przepisy, bo to zwykłe cwaniactwo. Warto jednak wiedzieć, że tej sytuacji przepis o jeździe na suwak nie dotyczy, bo pas do skrętu nie jest pasem, który się kończy - jadąc nim, nie masz pierwszeństwa przed samochodem jadącym prosto.

3. Jazda pasem rozbiegowym (np. ze stacji benzynowej) nie oznacza, że masz pierwszeństwo przed samochodami jadącymi sąsiednim pasem

Pas rozbiegowy ułatwia włączanie się do ruchu po wyjeździe ze stacji benzynowej. Korzystając z niego, nie masz pierwszeństwa przed samochodami jadącymi obok - wciąż musisz ustąpić im pierwszeństwa. To szczególnie ważne na autostradach - nie masz pierwszeństwa przed samochodami jadącymi sąsiednimi pasami. Wyjątkiem jest tylko i wyłącznie sytuacja, w której droga jest zakorkowana.

4. Zapis dotyczący "jazdy ze znacznie ograniczoną prędkością" dotyczy TYLKO korków, a nie spowolnienia ruchu

Musimy pamiętać, że to nadrzędna zasada dotycząca wszystkich sytuacji, bez względu na liczbę pasów i organizację ruchu. Zasada jazdy na suwak obowiązuje tylko i wyłącznie w korkach i to wtedy, kiedy WSZYSTKIE pasy są zakorkowane. To ostatnie zdanie rozwiewa też wątpliwości dotyczące następnego wyjątku od pierwszeństwa.

5. Na drodze z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazda na suwak nie obowiązuje, jeśli tylko jeden z nich jest zakorkowany

Stojąc w rzędzie samochodów, chcąc wyjechać z zatoru na drugi pas, musisz ustąpić pierwszeństwa samochodom jadącym pasem obok.

Więcej o:
Copyright © Agora SA