Więcej zelektryfikowanych Jeepów. Stellantis wprowadza nowe wersje hybrydowe Renegade i Compassa

Do Europy trafią hybrydowe Jeepy Renegade i Compass. Stellantis chce rozszerzać swoją ofertę zelektryfikowanych pojazdów.

Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl

Już w marcu do salonów Jeepa w Europie zawitają hybrydowe wersje modeli Renegade i Compass. Tym samym dołączą do wariantów plug-in, które mają oznaczenie 4xe.

Zobacz wideo Są tacy, którzy twierdzą, że to nie jest prawdziwy Jeep. Są w błędzie. Sprawdzamy Jeepa Compass PHEV 4xe

Modele oznaczone emblematem 4xe stanowią obecnie ponad 25 proc. całkowitej sprzedaży marki w Europie. Na rynkach takich jak Francja, modele Jeep 4xe osiągnęły ponad 50 proc. całkowitej sprzedaży, natomiast we Włoszech, największym rynku Jeepa w Europie, marka była liderem na rynku samochodów LEV, w tym pojazdów w pełni elektrycznych i hybryd plug-in. W Polsce sprzedaż Jeepów w wersji hybrydowej plug-in wzrosła prawie 4-krotnie w porównaniu do roku 2020 i stanowiła 10 proc. udziału w sprzedaży marki.

W nowych modelach debiutuje układ hybrydowy z nowym, czterocylindrowym silnikiem benzynowym turbo o pojemności 1,5 litra z rodziny „Global Small Engine", o mocy 130 KM i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego, zestawionym z nową, 7-biegową, dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią biegów.

Układ napędowy obejmuje wbudowany 48-woltowy silnik elektryczny o mocy 20 KM i momencie obrotowym 55 Nm, co przekłada się na moment 135 Nm na wejściu do skrzyni biegów, który może napędzać koła nawet po wyłączeniu silnika spalinowego.

Nowy układ napędowy pozwalają na poruszanie się w trybie elektrycznym („funkcje EV"). Należą do nich:

  • Cichy rozruch: uruchamianie samochodu bez konieczności włączania silnika benzynowego
  • Odzyskiwanie energii: odzyskiwanie energii podczas gdy samochód zwalnia („e-Coasting") i hamuje („Regenerative Braking")
  • „Boost & Load Point Shift": „e-Boosting" pozwala na zwiększenie momentu obrotowego na kołach dzięki silnikowi elektrycznemu wspomagającemu silnik benzynowy
  • „Electric Drive": samochód może poruszać się cicho i przy zerowej emisji spalin, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego, przy wyłączonym silniku benzynowym.

Nowe Jeepy Renegade i Compass e-Hybrid mogą pracować w różnych wariantach jazdy, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego (i przy wyłączonym silniku benzynowym). Jest to możliwe dzięki elektrycznym trybom pracy, znanych jako „EV capabilities", które obejmują:

  • „e-Launch": uruchamianie samochodu wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego, podczas startu lub ponownego ruszania np. na światłach
  • „e-Creeping": silnik elektryczny zapewnia możliwość ruszania zwykle spotykaną w pojazdach ze skrzynią automatyczną, dla prędkości, która może wahać się od 0 km/h do prędkości uzyskiwanej przy wolnych obrotach silnika benzynowego na pierwszym biegu lub na biegu wstecznym (na przykład podczas manewrowania)
  • „e-Queueing": samochód może poruszać się w korku ulicznym, stając i ruszając w trybie całkowicie elektrycznym
  • „e-Parking": ułatwienie manewrów parkowania, które mogą być wykonywane wyłącznie przy użyciu napędu elektrycznego. 

 „EV capabilities" są dostępne w zależności od stanu naładowania akumulatora i wymaganej mocy wyjściowej.

Więcej o: