SsangYong sprzedany, ale wszystko zostaje w Korei. Markę kupiła firma Edison Motors

Marka SsangYong zgodnie z zapowiedziami została przejęta przez południowokoreańskie konsorcjum Edison Motors. Wszystko zostaje w Korei, ale transakcja opiewała na blisko miliard złotych.

Więcej nowości motoryzacyjnych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Dokładnie za 350 milionów wonów, czyli około miliard złotych, firma Edison Motors wykupiła markę SsangYong. Droga koreańskiego producenta samochodów byłą długa i wyboista.

Zobacz wideo Hyundai Ioniq 5 - testujemy auto nie z tego świata

Długa historia SsangYonga

SsangYong został założony w 1954 roku jako Hadonghwan Motor Company i początkowo zajmowała się produkcją aut terenowych. W 1977 roku firma połączyła się z przedsiębiorstwem Dong-A Motors przejmując jego nazwę. 11 lat później rodzimy koncern Ssangyong Business Group przejął przedsiębiorstwo, dwa lata później ujednolicając nazewnictwo na SsangYong Motor. W 1991 roku SsangYong nawiązał strategiczne partnerstwo z niemieckim koncernem Daimler-Benz, który w 1993 roku zakupił 5 proc. akcji spółki. Z kolei w grudniu 1997 roku Daewoo Group, południowokoreański gigant, wykupił popadłego w zadłużenie SsangYonga i przemianował wszystkie oferowane wówczas modele na własną markę Daewoo.

W sierpniu 2010 roku przedsiębiorstwo SsangYong zostało wykupione przez indyjski koncern Mahindra&Mahindra Limited, a transakcja została sfinalizowana w lutym 2011 roku na kwotę 463,3 miliona dolarów. W 2015 roku SsangYong odnotował pierwszy zysk od dziewięciu lat, m.in. dzięki modelowi Tivoli.

SsangYong Tivoli GrandOpinie Moto.pl: SsangYong Tivoli Grand. Koreański SUV celuje w najtrudniejszą do zdobycia część rynku

Straty finansowe

W kwietniu 2020 roku, w związku z pandemią COVID-19, firma Mahindra & Mahindra Limited wstrzymała inwestowanie w SsangYong Motors, a marka znalazła się w trudnej sytuacji finansowej. Niski poziom sprzedaży nie przynosił wystarczających dochodów (w 2021 roku udało się sprzedać niecałe 84,5 tys. pojazdów, o 21 proc. mniej niż w roku 2020). W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2021 r. SsangYong odnotował stratę w wysokości 238 miliardów wonów przy przychodach w wysokości 1,8 biliona wonów.

SsangYong X200SsangYong w Polsce rośnie w siłę. Korea to nie tylko Kia i Hyundai

Deska ratunku

W październiku 2021 roku chęć kupienia SsangYonga od Mahindry wyraziło południowokoreańskie przedsiębiorstwo Edison Motors. Konsorcjum specjalizuje się w produkcji elektrycznych autobusów i samochodów dostawczych, i prawdopodobnie w tym kierunku pójdzie SsangYong pod nowymi rządami. Plotki głoszą, że w ciągu 3-5 lat koreański producent ma oferować wyłącznie auta elektryczne.

W styczniu 2022 roku sąd wyraził zgodę na wykupienie SsangYonga przez Edison Motors. Tym samym marka po raz pierwszy od 18 lat ponownie stała się podmiotem należącym do południowokoreańskiego kapitału.

SsangYong Korando 2019SsangYong wypowiada umowę polskiemu importerowi. Co to oznacza dla kierowców?

Przycisk w SsangYongu Tivoli GrandJaką funkcję uruchamia ten przycisk? Wiedzą to kierowcy aut tylko jednej marki

Więcej o: