Więcej nowości motoryzacyjnych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Dokładnie za 350 milionów wonów, czyli około miliard złotych, firma Edison Motors wykupiła markę SsangYong. Droga koreańskiego producenta samochodów byłą długa i wyboista.
SsangYong został założony w 1954 roku jako Hadonghwan Motor Company i początkowo zajmowała się produkcją aut terenowych. W 1977 roku firma połączyła się z przedsiębiorstwem Dong-A Motors przejmując jego nazwę. 11 lat później rodzimy koncern Ssangyong Business Group przejął przedsiębiorstwo, dwa lata później ujednolicając nazewnictwo na SsangYong Motor. W 1991 roku SsangYong nawiązał strategiczne partnerstwo z niemieckim koncernem Daimler-Benz, który w 1993 roku zakupił 5 proc. akcji spółki. Z kolei w grudniu 1997 roku Daewoo Group, południowokoreański gigant, wykupił popadłego w zadłużenie SsangYonga i przemianował wszystkie oferowane wówczas modele na własną markę Daewoo.
W sierpniu 2010 roku przedsiębiorstwo SsangYong zostało wykupione przez indyjski koncern Mahindra&Mahindra Limited, a transakcja została sfinalizowana w lutym 2011 roku na kwotę 463,3 miliona dolarów. W 2015 roku SsangYong odnotował pierwszy zysk od dziewięciu lat, m.in. dzięki modelowi Tivoli.
W kwietniu 2020 roku, w związku z pandemią COVID-19, firma Mahindra & Mahindra Limited wstrzymała inwestowanie w SsangYong Motors, a marka znalazła się w trudnej sytuacji finansowej. Niski poziom sprzedaży nie przynosił wystarczających dochodów (w 2021 roku udało się sprzedać niecałe 84,5 tys. pojazdów, o 21 proc. mniej niż w roku 2020). W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2021 r. SsangYong odnotował stratę w wysokości 238 miliardów wonów przy przychodach w wysokości 1,8 biliona wonów.
W październiku 2021 roku chęć kupienia SsangYonga od Mahindry wyraziło południowokoreańskie przedsiębiorstwo Edison Motors. Konsorcjum specjalizuje się w produkcji elektrycznych autobusów i samochodów dostawczych, i prawdopodobnie w tym kierunku pójdzie SsangYong pod nowymi rządami. Plotki głoszą, że w ciągu 3-5 lat koreański producent ma oferować wyłącznie auta elektryczne.
W styczniu 2022 roku sąd wyraził zgodę na wykupienie SsangYonga przez Edison Motors. Tym samym marka po raz pierwszy od 18 lat ponownie stała się podmiotem należącym do południowokoreańskiego kapitału.