Pas DOP. Co to jest i kto może po nim jeździć bez mandatu?

Architektura drogowa w Polsce została uzupełniona nowym napisem. Na jezdniach obok oznaczenia BUS, pojawia się często oznaczenie DOP. Nie wszyscy jednak wiedzą jaką informację przekazują w ten sposób drogowcy...

O kolejnych zawiłościach prawa o ruchu drogowym opowiadamy też w serwisie Gazeta.pl.

Gdy BUS-pasy pojawiły się w Polsce, sytuacja z nimi była dość oczywista. Na ich powierzchni mogły pojawić się wyłącznie autobusy i to też przede wszystkim miejskie. Uprawnienia innych pojazdów były jednak systematycznie rozszerzane. I tak dziś po BUS-pasie bez mandatu w niektórych przypadkach poruszać się mogą taksówki, pojazdy elektryczne czy nawet motocykle. Czemu w niektórych przypadkach? Bo decyzja w tej sprawie zależy w bezpośredni sposób od zarządcy drogi. A takie rozszerzenie sprawiło, że kierowcy mogą się pogubić...

Drobna uwaga. Są jeszcze dwie grupy kierowców, które od początku istnienia BUS-pasów mogą się nimi poruszać bez konsekwencji. To oczywiście służby ratunkowe i osoby, które wjeżdżają na BUS-pas, aby skręcić do swojej posesji.
Zobacz wideo Niemiec pędził po A2 aż 241 km/h. Musiał zapłacić najwyższy nowy mandat

BUS-pas jest znany. A BUS DOP? Co oznacza napis?

Na pewien pomysł wpadli zatem samorządowcy z Poznania. Pas przeznaczony dla autobusów zaczęli uzupełniać napisem "DOP". Co on oznacza? To nic innego jak skrót od wyrazu dopuszczony. Dopuszczony wskazuje z kolei na konkretną listę pojazdów, które na danym odcinku mogą podróżować BUS-pasem oprócz autobusów. Lista ta jest umieszczana na specjalnej tabliczce, która pojawia się zaraz pod znakiem F-10 ustawionym przy drodze i wskazującym jaka część jezdni została przeznaczona dla jakiego kierunku jazdy. I co więcej, na każdym z BUS-pasów lista ta może się zmieniać. Warto zatem uważnie ją śledzić.

Kto tak właściwie może jechać BUS-pasem i pasem DOP?

No dobrze, ale skąd w ogóle pomysł, aby na BUS-pasie pojawiały się samochody inne niż autobusy? To wynika bezpośrednio z przepisów, które pozwalają zarządcom drogi rozszerzać uprawnienia niektórych pojazdów. To zatem od włodarzy miasta zależy to czy na BUS-pasie może pojawić się motocykl czy nawet taksówka. Najbardziej oczywista sytuacja dotyczy samochodów elektrycznych. Uprawnienie do jazdy BUS-pasem otrzymują one z mocy ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Warto jednak pamiętać o tym, że ono również nie jest bezwarunkowe...

Zarządca drogi może ograniczyć ruch samochodów elektrycznych na BUS-pasie. Obostrzenie może dotyczyć np. minimalnej ilości pasażerów na pokładzie czy zakresu godzinowego (np. godziny szczytu).

Ile wynosi mandat za jazdę BUS-pasem?

Wiemy już do czego służy BUS-pas i wiemy też jakie pojazdy mogą się po nim poruszać. Pozostała zatem jeszcze jedna kwestia. Jakie kary czekają na kierowców, którzy bez uprawnień jeżdżą BUS-pasami? Podstawowa kara wynosi 100 zł i 1 punkt karny. Na tym lista konsekwencji nie kończy się. Bo czasami organizacja ruchu jest taka, że BUS-pas prowadzi w innym kierunku niż pozostałe pasy czy też podlega odrębnej sygnalizacji świetlnej. A to sprawia, że istnieje możliwość zmiany kwalifikacji czynu, a tym samym i kwoty mandatu oraz ilości punktów karnych.

Dla przykładu mandat za niezastosowanie się do kierunków ruchu wyznaczonych za pomocą znaku F-10 to już 250 zł. A kwota dodatkowo zostanie uzupełniona aż 5 punktami karnymi. W przypadku niestosowania się do sygnalizacji świetlnej, grzywna sięgnie nawet 500 zł i 6 punktów karnych.

Więcej o:
Copyright © Agora SA