Chińska Multipla. Była elektryczna, a firma ją produkująca zbankrutowała

Multipla jest uznawana za jeden z najbrzydszych samochodów w historii motoryzacji. Mało osób jednak wie, że w Chinach był sprzedawany w wersji spalinowej, jak i w pełni elektrycznej.

Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl

Multipla została zaprezentowana światu w 1998 roku. Wyróżniał się światłami na wybrzuszeniu nad maską, dużymi szybami, ale także dwoma rzędami siedzeń w konfiguracji 3+3. W 2004 roku przybrał bardziej standardową formę i tak dotrwał w Europie do 2010 r.

Zobacz wideo Fiat 500 - miejskie auto o retro wyglądzie [RECENZJA]

Mało osób jednak wie, że Multipla zaliczyła swój występ w Chinach w 2008 r. Ściągnęła ją tam firma Zotye Auto i nazywał się początkowo Multiplan, aby później zmienić nazwę na M300 Langyue. I chociaż Zotye było znane z kopiowania wielu europejskich samochodów (np. Porsche Macan czy Range Rover), to w tym przypadku dokonano własnej budowy przy porozumieniu z Fiatem.

Gdy w 2010 r. zakończyła się produkcja Multiplii w Europie, to firma z Chin wykupiła linię produkcyjną i uruchomiła ją u siebie. Materiały pochodziły od lokalnych dostawców, przez co cena znacznie spadła – około 10.500 dolarów.

Pod maską znalazł się oryginalny silnik Fiata, czyli wolnossący 1,6-litrowy silnik benzynowy o mocy 103 KM i momencie obrotowym 145 Nm. Moc przekazywana była na przednią oś wyłącznie przez pięciobiegową manualną skrzynię biegów.

Co ciekawe jedynie Chińczycy doczekali się w pełni elektrycznej odmiany Multiplii. Zotye M300EV lub po prostu E300, jak później zmieniono jego nazwę, był napędzany przez montowany z przodu silnik elektryczny o mocy 82 KM i przyzwoitym momencie obrotowym 250 Nm. Zestaw akumulatorów 80V/60Ah o pojemności 35,2 kW zapewnił MPV o wadze 1705 kg zasięg 160-200 km w optymistycznych pomiarach NEDC.

Liczby te mogą zaskoczyć i budzić uznanie, ale fakt, że bateria była wymienna, wciąż budzi pewne zdziwienie. Każdy z czterech akumulatorów umieszczonych pod tylnymi siedzeniami ważył 65 kg, więc pięciominutowy proces wymiany dokonali profesjonaliści przy pomocy maszyn.

Model od Zotye bazował na wersji poliftingowej. Producent oferował auto również w wersji pięciomiejscowej obok tej z sześcioma siedzeniami.

Jak można sobie wyobrazić, komercyjne osiągi M300 Languye w Chinach nie były czymś, o czym można by pisać, w sumie w latach 2010-2013 sprzedano 25.036 sztuk tego modelu. Ponieważ Fiat nie planował bezpośredniego następcy, a minivany wyszły z mody, zaprzestanie produkcji modelu w Chinach oznaczałoby koniec Multipli. Jeśli chodzi o Zotye, nadal produkowała samochody, a nawet planowała wejście na rynek amerykański, ale w 2021 r. chiński producent zbankrutował, likwidując aktywa, aby spłacić część swoich ogromnych długów.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.