Zmiany w prawie już w Wigilię. Chodzi o strefy czystego transportu. Nie każde auto wjedzie do centrum

Od Wigilii samorządy będą mogły wyznaczać strefy czystego transportu w miastach i gminach niezależnie od liczby mieszkańców. Oznacza to, że do centrów nie wjadą stare samochody, które nad Wisłą wciąż sa popularne. Nowe przepisy powinny jednak wpłynąć na odmłodzenie polskiego rynku aut.
Zobacz wideo Jesteśmy europejskim królem importu aut. Jak to się przekłada na klimat?

Już w Wigilię, 24 grudnia w życie wchodzą nowe przepisy dotyczące stref czystego transportu. Zostały zawarte w nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jakie zmiany czekają kierowców.

Więcej o elektromobilności znajdziecie na stronie głównej Gazeta.pl

Będą strefy czystego transportu w polskich miastach

W piątek w życie wejdą długo oczekiwane (przez miasta) przepisy. Dadzą wolną rękę samorządom we wprowadzaniu tzw. stref czystego transportu. Oznacza to, że miasta lub gminy będą mogły (ale nie będą musiały) wyznaczać w swoich granicach strefy, do których nie wjadą określone samochody - chociażby niespełniające jednej z nowszych norm emisji spalin lub starsze niż np. 15 lat. Z dokładnymi przepisami dotyczącymi stref czystego transportu, kierowcy będą musieli zapoznać się przed wjazdem do miasta.

Strefy czystego transportu będzie można tworzyć w dowolnych miejscach i we wszystkich gminach, niezależnie od liczby mieszkańców. Eksperci podejrzewają, że - podobnie jak na zachodzie Europy - do stref nie wjadą najpewniej samochody 15-20 letnie i starsze. W Polsce będzie oznaczało to kłopoty dla milionów właścicieli samochodów, bo stare auta wciąż świetnie się u nas sprzedają. 

Ale - jak wynika z opublikowanego w tym tygodniu raportu AAA AUTO - wprowadzenie ustawy powinno wpłynąć właśnie na odmłodzenie rynku samochodów używanych w Polsce. Obecnie obserwowany jest wzrost zainteresowania autami prawie nowymi, który powinien się pogłębiać.

Dowodem na to, jest m.in. wzrost ich cen (w ciągu ostatniego roku o ok. 10-15 proc. lub więcej w przypadku niektórych modeli) oraz malejąca liczna ofert. W przypadku aut młodszych niż 2 lata, mediana cen wzrosła na polskim rynku o 15,5 proc. rok do roku - wynika z analizy AAA Auto.

Więcej o: